foto: iStockphoto.com

S tvorbou parfémů pomáhá umělá inteligence a superpočítače

Firmy chytřeAktuality 2 min čtení

Do tvorby parfémů začíná stále více zasahovat umělá inteligence. S velkou podporou algoritmů a superpočítačů tato technologie pomáhá klientům vybrat si svůj parfém a vytvořit směsice vůní, které by výrobce třeba vůbec nenapadly, uvedl francouzský deník Le Monde.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Do tvorby parfémů začíná stále více zasahovat umělá inteligence. S velkou podporou algoritmů a superpočítačů tato technologie pomáhá klientům vybrat si svůj parfém a vytvořit směsice vůní, které by výrobce třeba vůbec nenapadly, uvedl francouzský deník Le Monde.

Související článek

Budoucnost filmů pro dospělé? Umělá inteligence sestrojí ženu podle představ diváka

Lechtivé filmy by v budoucnu neměly být omezené počtem žen, které jsou ochotné svléknout se a nechat se vyfotit nebo natočit. Umělá inteligence už dnes umí vyrábět virtuální herečky přesně podle představ zákazníků.

Na internetu je několik dotazníků, které spotřebitelům pomocí série dotazů pomáhají vybrat díky umělé inteligenci nejvhodnější parfém. Například aplikace Perfumist a Sommelier orientují zákazníka v přehršli nabídek na trhu. Nose umožňuje výběr vzácných parfémů, zatímco Sillages Paris nabízí vytvoření parfému na míru. Jejich cílem je dát zákazníkovi možnost najít si svůj vlastní parfém tak, aby nevoněl stejně jako ostatní. Podle některých expertů tyto dotazníky předpokládají, že zákazník ví, co má rád, a vedou ho tak k vůním blízkým těm, které už používá. A to výběr mnohdy omezuje.

Využívání umělé inteligence při výběru parfému je nicméně jen špička ledovce. Algoritmy pomáhají nejen pokud jde o prodej, ale především v tvorbě nových parfémů. Tři velcí výrobci – IFF, Givaudan a Symrise si opatřili superpočítače schopné zpracovávat nekonečné množství informací. Například Symrise má program Philyra, který analyzuje více než 1,9 milionu již existujících vůní a tisíce surovin, ale také údaje o preferencích spotřebitele.

Související článek

Rasistická umělá inteligence? AI dělá jen to, co ji sami naučíme, říká izraelský expert

I když třeba jen brouzdáme po internetu, dostáváme se do hledáčku umělé inteligence. Měli bychom se proto zajímat o její chování, říká Uri Eliabayev. Je členem izraelské komise pro AI, velkým zastáncem strojového přemýšlení a věří, že se brzy umělá inteligence rozšíří prakticky do všech služeb. Zároveň hlásá, že si počítače musí udržet etické principy.

„Parfumérství je umění, každá vůně má svůj podpis. Umělá inteligence nám umožňuje vymanit se ze zažitých standardů a jít nad obvyklou volbu,“ soudí Marion Costerová, která také pracuje pro Givaudan. Za pomoci programu Philyra například vytvořil parfumér David Appel pro brazilskou značku O Boticario dva parfémy zvláště určené pro mileniály s neobvyklými tóny: pro dámský parfém použil květy vonokvětky, pro pánský parfém pak vůni semen pískavice řeckého sena. Daniela Andrierová, jež pracuje pro Givaudan, zvolila santalové dřevo a muškát, které jí navrhl systém Carto, a vytvořila parfém She Was An Anomaly pro značku Libre d´Orange.

Všichni se shodují v tom, že umělá inteligence nijak nenarušuje kreativní proces, spíše naopak. „Umožňuje mi získat čas, abych se mohla věnovat intuitivní a emotivní tvorbě,“ říká Alexandra Carlinová ze Symrise. Základem nového parfému zůstávají podvědomí a emoce parfuméra. A to dosud žádný přístroj není schopen nahradit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama