Foto: iStockphoto

Pokladny? Nemáme! Totální proměna placení nákupu v obchodech je na spadnutí

Firmy chytřetéma 5 min čtení

Internet máme skoro všude, do domácností se nám tlačí zařízení, které jsme ještě před pár lety viděli jen ve sci-fi filmech… Jen to nakupování, respektive placení, kdy si ve frontě u pokladny, kde unavená pokladní musí ručně načíst každé zboží, pořád připadáte jako v technologickém pravěku. Změna je ale blízko. Ukazují to hlavně první chytré obchody v USA. A ty dřív nebo později přijdou i k nám.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Internet máme skoro všude, do domácností se nám tlačí zařízení, které jsme ještě před pár lety viděli jen ve sci-fi filmech… Jen to nakupování, respektive placení, kdy si ve frontě u pokladny, kde unavená pokladní musí ručně načíst každé zboží, pořád připadáte jako v technologickém pravěku. Změna je ale blízko. Ukazují to hlavně první chytré obchody v USA. A ty dřív nebo později přijdou i k nám.

Související článek

S mobilní aplikací proběhnete Globus rychleji

Nová mobilní aplikace dokáže navigovat zákazníky hypermarketů Globus po prodejně tak, aby jejich nákup byl co nejrychlejší. Aplikace seřadí zboží na nákupním seznamu podle toho, jak je umístěno v regálech, aby spotřebitel po vstupu do obchodu strávil v prodejně co nejméně času.

Je to jako skok do budoucnosti. Místo v čase se ale stačí přenést do Seattlu na západním pobřeží USA, kde loni v lednu otevřel obchod budoucnosti zásilkový obr Amazon a dal mu název Amazon Go. Jeho zákazníci mluví o magickém zážitku z nakupování. Stačí jim totiž jen vejít do obchodu a prokázat se QR kódem v aplikaci. Od té chvíle se volně pohybují po prodejně, berou si z regálů zboží a bez jakéhokoliv zdržení s placením odcházejí. Aplikace jim totiž v mobilu zobrazí přehled nákupu s možností revize a za několik minut přijde e-mailem účet. S jednou aplikací může nakupovat celá rodina a každý z nich si brát vlastní zboží. Obchod nabízí hlavně čerstvé zboží k přímé spotřebě a zákazníci se vracejí i několikrát denně – nákup sendviče od vkročení do obchodu po jeho opuštění trvá 17 sekund. Jako když doma jdete z obýváku do ledničky v kuchyni.

Zákazníky v obchodě sleduje 3500 kamer

Amazon připravoval řešení několik let a záměrně nechává okolo fungování obchodu trochu tajemství. Když zástupci firmy mluví o použité technologii, používají výrazy, které jsme spíš zvyklí poslouchat ve spojení se samoříditelnými auty: kamery, sady senzorů, internet věcí, umělá inteligence, strojové učení, mikrováhy. V obchodě je 3 500 kamer a v pozadí průběžně pracuje armáda analytiků ladících modely nákupního chování zákazníků. Investice do technologie je tajemstvím a odhady mají rozptyl 3 až 5 milionů dolarů na jeden obchod. Zástupce konkurenční Zebra Technologies řekl v nadsázce, že se dopočítali návratnosti tisíc let a za nějaký čas to už může být směšných 120 roků. Plány Amazonu jsou ambiciózní: do roku 2021 chtějí otevřít k dosavadním devíti dalších 3 000 obchodů. Podle Forbesu analytik Mahaney z RBC Capital odhadl, že se Amazonu vrátí náklady asi za dva roky. Zatím jde o prodejny s omezeným sortimentem a plochami okolo 160 metrů čtverečních. Průměrná velikost supermarketů je pětkrát větší a nabídka mnohem širší. To je další výzva pro Amazon i pro ty, kdo by ho chtěli následovat.

Související článek

Chytré technologie v obchodech nastupují. Peníze z kapes zákazníků tahají mnohem snáz

Obchody se toho snaží prodat co nejvíc a pomáhají si k tomu různými triky. Používají ale při lovu na zákazníka i chytré technologie? Některé ano. Už brzy si ve velkém začneme zvykat třeba na digitální cenovky, kde obchodník bude smět cenu zboží během okamžiku upravit podle toho, jaký o něj v danou chvíli bude zájem.

90 procent zákazníků se k pokladnám nevrací

Pro následovníky není snadné koncept Amazonu kopírovat. Hledají proto tradičnější a levnější řešení vhodná i pro větší obchody. Jde o kombinace skenování vlastního nákupu, mobilních plateb a RFID identifikace pomocí smart nákupních vozíků nebo inteligentních regálů. Zpracování dat z kamer a senzorů připojují postupně. Například síť amerických obchodů Ricker’s používá řešení Skip, které je hybridem mezi technologiemi Amazon a platební aplikací. Největší řetězec na světě Walmart otevřel několik obchodů bez pokladen v rámci svého programu Sam’s Club, kdy zákazník skenuje zboží mobilní S&G aplikací a na konci nákupu s ní také zaplatí. V obchodě nejsou pokladny, ale na chování zákazníků a na zboží dohlíží sedm set kamer. To ale ještě není všechno: aplikace disponuje hlasovou navigací, která zákazníka dovede k hledanému zboží. Personálu je méně a věnuje se hlavně potřebám zákazníků, z nichž devadesát procent po první zkušenosti se S&G používá aplikaci k nakupování trvale.

Související článek

Logistika změnila svět. Teď logistiku mění internet věcí

Je to obrovský byznys, z něhož vnímáme prakticky jen kamiony na silnicích a haly, které stále přibývají kolem měst a dálnic. Logistika – přeprava a skladování materiálů, výrobků, potravin… Bez logistiky by současný svět vypadal jinak. Vlastně už bez ní ani fungovat nemůže. Proto se řeší, jak logistiku udělat ještě efektivnější. Pomáhá k tomu i internet věcí. Nastává období Logistiky 4.0.

Do světa retailu vstoupila i technologická společnost Adobe, když otevřela v Las Vegas svůj prototypový obchod s řadou technologických novinek. Jednou z nich je chytrá nákupní taška od startupu Twyst, schopná identifikovat RFID tagy zboží a po ukončení nákupu odeslat mailem účtenku a zatížit zákazníkovu kreditní kartu. O něco později představil vylepšené řešení Panasonic. Nákupní košík automaticky registruje do něj vložené zboží (na každém balení je vytištěný RFID tag) a vystaví účet. Košík se položí na obdélníkovou clonu na automatické pokladně. Po platbě se dno košíku odsune a zboží sklouzne do připravené nákupní tašky.

Stačí přiložit zákaznickou kartu k elektronické cenovce

Renesanci ale prožívají i elektronické regálové etikety, využívající technologii elektronického papíru, kterou známe například ze čteček knih. Doposud byly pouze cenovkami s často zpochybňovanou návratností investice, ale doplněním NFC komunikace se z nich stala interaktivní zařízení. Už dva roky testuje a na podzim 2018 spustila samoobslužné řešení bez pokladen „Tap to Go“ síť prodejen Albert Heijn v Nizozemsku. Používá k tomu elektronické regálové etikety (ESL) Opticon. K nákupu je potřeba zákaznická NFC karta, která se zaregistruje přes SMS a aplikaci pro chytrý telefon. Kartu nebo chytrý telefon přikládá nakupující k elektronické cenovce zvoleného zboží, které si pak může rovnou uložit do tašky. Zelená LED na cenovce potvrzuje registraci položky. Výhodou aplikace v telefonu je okamžitý přehled o zakoupeném zboží. Do deseti minut přijde účet a proběhne platba z připojené platební karty.

Obchody Albert Heijn To Go prodávají občerstvení hlavně na nádražích a cestující, podle mluvčího společnosti, už nikdy nezmeškají vlak. Čtyři minuty byla pro odbavení příliš dlouhá doba, a tu se teď podařilo zkrátit na dvacet sekund. Novinka se postupně rozšiřuje do všech osmdesáti prodejen Albert Heijn To Go a v plánech filipínského partnera Opticon je použití technologie také pro prodej v lékárnách.

Bezpečnostní tag se uvolní po zaplacení

Zajímavý způsob nákupu bez pokladny ukázala na EuroCIS 2019 v Düsseldorfu firma Rapitag. Mobilní aplikace dokáže z RFID tagů, používaných k ochraně zboží proti krádeži, přečíst informace o nakupovaném produktu a uložit je do virtuálního nákupního košíku. Po zaplacení nákupu, opět přes aplikaci, se tagy deaktivují a dovolí pronést zboží přes bezpečnostní rámy bez signalizace. Způsob nákupu vystihuje slogan scan-pay-remove-go. S ohledem na náklady se řešení hodí jen pro určitý sortiment, například pro segment módy. Rapitag pak nedávno oznámil spolupráci s prodejcem elektroniky Media Markt Saturn.

Související článek

Čínský systém sociálního kreditu jede. Už má 10 milionů hříšníků. Hůř hledají partnera i práci

V Číně se experimentuje se sociálním kreditem, který vyhodnocuje důvěryhodnost lidí i firem. Často je zjednodušován a přirovnáván k dílům dystopické fikce jako například 1984 nebo seriálu Black Mirror. Je to ale systém, který je komplexní, různorodý a především experimentální. Už funguje v některých městech a oblastech. V celé zemi s více než miliardou obyvatel má být spuštěn příští rok.

Kalifornská společnost AiFi zase používá počítačové vidění, senzory a umělou inteligenci ve svém kontejnerovém konvenience obchodě Nano Store, který funguje 24 hodin denně bez obsluhy a pokladen. Prodejní plocha je variabilní od 18 metrů čtverečních. Zákazník se pro vstup i platby prokazuje mobilní aplikací. Na EuroCIS 2019 představil výsledky spolupráce s AiFi polský řetězec Žabka, který své obchody provozuje i v Česku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama