Ilustrační foto: Istockphoto

Internet věcí přichází. Pojišťovny se budou muset změnit

Firmy chytřetéma 5 min čtení

I když nejste doma, IoT čidlo vás může včas varovat, že se ve vašem domě nebo bytě děje něco nepříjemného. Rozhodně se to dozvíte dříve, než když zavolá soused, že jste ho vytopili. A pro pojišťovnu takové čidlo znamená možnost zásadně změnit způsob, jak s vámi komunikuje.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

I když nejste doma, IoT čidlo vás může včas varovat, že se ve vašem domě nebo bytě děje něco nepříjemného. Rozhodně se to dozvíte dříve, než když zavolá soused, že jste ho vytopili. A pro pojišťovnu takové čidlo znamená možnost zásadně změnit způsob, jak s vámi komunikuje.

Na IoT síti Sigfox vzniká řada zajímavých čidel a přístrojů pro nejrůznější účely. Ale čidlo samo o sobě běžnému uživateli stačit nebude. Je například nutné zajistit jeho připojení do aplikace, servis a podporu. Aby mohli s čidly pracovat běžní zákazníci bez hlubšího školení, je nezbytná nějaká uživatelsky přívětivá aplikace. To všechno je zapotřebí řešit po celou dobu životnosti čidla; a pokud by některou z těchto částí dodávala externí firma, čekají vás nemilé komplikace, pokud přestane komunikovat, nebo dokonce zkrachuje.

Takže není divu, že do oblasti IoT masivně vstupují mobilní operátoři. Konektivitu umí zajistit dokonale (a všichni jejich zákazníci to vědí), s vývojem a údržbou intuitivně ovladatelných aplikací také nemají problémy a zvládají i takové věci, jako je bezpečnost. T-Mobile například intenzivně testuje nejrůznější IoT zařízení, která souhrnně nazývá Autonomní krizové hlásiče. Slovo autonomní je v tomto případě zvlášť důležité, protože tato řešení na rozdíl od těch, co jsou na trhu léta, nepotřebují žádného prostředníka v podobě WiFi nebo jiné brány pro chytré věci, a operátor má tak celé řešení plně pod kontrolou a může zajistit jeho bezvadnou funkčnost.

Oheň, voda, vítr, kouř

Samotné IoT čidlo může mít podobu malé designové krabičky. Ta samozřejmě obsahuje příslušné čidlo – může to být čidlo vody (zatopení krabičky), kouře, vysoké koncentrace CO2, pohybu nebo jakékoliv jiné veličiny, kterou zákazník potřebuje sledovat. Další nedílnou součástí je komunikace přes síť Sigfox a napájení. „Čidlo obvykle komunikuje jen tehdy, když se něco stane,“ vysvětluje David Týr, manažer inovací IoT z T-Mobile. Podle toho, jak často se vyskytne sledovaná událost, se pak liší výdrž baterie: „U záplavových čidel počítáme s výdrží okolo deseti let, takže ani neumožňujeme výměnu baterie. Čidla pohybu samozřejmě vydrží méně, řádově roky.“ Každé čidlo si samozřejmě v pravidelných intervalech kontroluje kvalitu spojení (signálu).

Související článek

Boj o Evropu věcí: Která IoT síť nakonec zvítězí?

V Evropě se o překot budují tři nezávislé IoT sítě: Sigfox, NB-IoT a LoRa. Mohou fungovat vedle sebe, nebo je to boj na život a na smrt, na jehož konci zůstane jen ta nejlepší, nejsilnější a nejbohatší technologie?

Důležité je, aby instalace čidla byla co nejjednodušší, aby k ní nebyla zapotřebí pomoc technika. V ideálním případě jde jen o registraci do webové aplikace, kam zadáte svoje jméno a telefonní číslo, a dále jen přidáváte čidla. U těch stačí opsat jejich sériové číslo a kontrolní kód a pak ověřit funkčnost – např. záplavová čidla na krátkou dobu položit do vody.

Zákazníci chtějí srozumitelná hlášení

Jakmile čidlo odešle zprávu o tom, že se něco stalo, putuje zpráva sítí Sigfox na servery mobilního operátora nebo jiného vývojáře. To ale koncového zákazníka nezajímá, ten chce informace ve srozumitelné podobě, ideálně rovnou do kapsy.

Související článek

Instantní internet věcí od T-Mobile

Zájemci o jednoduchý vstup do světa IoT si mohou objednat balíček pro měření teploty a vlhkosti. Komplet včetně datového spojení a měřicí aplikace míří především na podnikatele v potravinářství, průmyslových a skladovacích provozech, přepravě, maloobchodu nebo zemědělství. Za 109 Kč měsíčně jej dodává T-Mobile.

Prvním krokem je tedy odeslání informační SMS o tom, že konkrétní čidlo vyvolalo alarm – zatopení vodou. Protože textových zpráv a podobných hlášení ze všemožných messengerů dnes každému chodí velké množství, mohlo by se stát, že by zákazník vodu v garáži ignoroval. V druhém kroku proto přichází telefonát.

Nepředstavujte si ale velké call centrum, v němž operátoři čekají, až se někomu vytopí garáž, aby v případě záplav nestíhali reagovat. „T-Mobile používá technologii text-to-speech, díky které je strohé textové hlášení automaticky přeloženo do česky znějícího hlasu. Náš systém zákazníkovi zavolá na zadané telefonní číslo a vysvětlí mu, co se děje,“ doplňuje David Týr z T-Mobile. Zákazník pak může vyrazit domů a snažit se minimalizovat škody. Systém ale samozřejmě může informovat taky třeba pojišťovnu, která v rámci nějakého zákaznického programu vyšle na místo asistenční službu.

Pojišťovny mají zájem

A tím se dostáváme k další důležité věci – celému ekosystému. Čidlo i s aplikací totiž může operátor provozovat pro úplně jinou společnost, která na něm může mít i vlastní logo. Logickými partnery jsou například již zmíněné pojišťovny.

Právě pro ně jsou IoT čidla zbrusu novou možností, jak omezit škody a ještě svým zákazníkům nabídnout něco navíc. Musí ale dobře promyslet, k čemu budou čidla využívat a co všechno na ně lze navázat.

Související článek

Martin Buša: IT jde dopředu tak rychle, že na něj firmy nestíhají reagovat

Český T-Mobile a Slovak Telekom mají nového ředitele ICT zákaznických řešení. S Martinem Bušou jsme ale o technologiích mluvili jen docela málo. Zajímavější byla jiná témata. Kdy si v Česku budu moci koupit IoT v krabičce? Čeho se firemní ajťáci bojí nejvíc? A proč firmy vlastně mění své informační systémy?

První výhodou takového čidla je jeho hmotná existence. Pojišťovna je pro klienty jakási virtuální firma, od které mají nanejvýš propisku a někde v šuplíku desky s pojistnou smlouvou. Pokud dostanou čidlo, na kterém je logo pojišťovny, mají najednou v ruce něco fyzického. Navíc získají pocit, že dostali dárek, což se hodí při různých prodlužováních smluv.

Další možností je již zmíněný program péče. V zájmu pojišťovny je, aby vyplácela co nejnižší pojistné plnění, tedy aby se klientovi stala co nejmenší škoda. Může proto rozeslat klientům IoT čidla a nabídnout jim napojení na asistenční služby, které dokážou v případě poplachu řadu škod minimalizovat. Výjezdová jednotka uhasí menší požár (nebo zavolá hasiče), zkontroluje, zda se v domě nepohybuje zloděj, uzavře hlavní uzávěr prasklé vody apod. Zákazník se cítí opečováván a má svou pojišťovnu zase o něco raději.

Velkým tématem je ale zřízení online portálu. Pojišťovny – na rozdíl třeba od mobilních operátorů – zpravidla nemají žádnou webovou samoobsluhu, kam by zákazníci byli zvyklí chodit několikrát měsíčně a měnit nastavení služeb. Tím ale přicházejí také o možnost prodat zákazníkům na tomto místě další služby.

Související článek

Christophe Fourtet: Internet věcí se prosazuje hlavně v logistice, chytrá města zaostávají

Doprava a ochrana objektů. To jsou odvětví, která táhnout vzestup internetu věcí. Co naopak zaostává nad očekáváními, je využití chytrých technologií ve prospěch obyvatel měst. Tvrdí to Christophe Fourtet, spoluzakladatel a technický ředitel společnosti Sigfox, jejíž stejnojmenná technologie je jedním ze tří hlavních konkurenčních systémů, které se v IoT používají pro bezpečný a energeticky nenáročný přenos dat.

Správně vyvinutá webová nebo mobilní aplikace pro správu IoT čidel tento hendikep odstraní. Zákazníci mohou pravidelně navštěvovat web či aplikaci pojišťovny, nastavovat jména čidel (místo „čidlo č. 3“ třeba nastavit „voda v garáži“), ověřovat jejich funkčnost a podobně. Pak už je jen na pojišťovně, jak toho využije.

Navíc pokud dostanete čidlo od pojišťovny, je s touto pojišťovnou jednou provždy svázáno. Můžete ho sice přesunout z garáže na chalupu nebo třeba s sebou na dovolenou – podle toho, kde zrovna hrozí záplava či požár, vždycky ale bude hlásit škodní událost vaší pojišťovně. „Kupovat samotné čidlo nemá velký smysl,“ vysvětluje David Týr z T-Mobile. „Potřebujete k němu síť, aplikace a návazné služby. Proto chceme prodávat ucelená řešení, a to hlavně velkým partnerům, jako jsou právě pojišťovny.“

Internet věcí tak může změnit i fungování tak tradičního a vysoce konzervativního oboru, jako je pojišťovnictví.

 

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama