Foto: iStockphoto.com

Alza a taxislužba Liftago v Praze testují společný rozvoz zásilek

Firmy chytřeAktuality 2 min čtení

Co kdyby taxíky nevozily jen lidi, ale i zásilky? Anebo jídlo? Největší internetový obchod Alza a přepravní platforma Liftago se zapojily do nového konceptu přepravy zásilek. Za pomoci sdílených anonymizovaných přepravních dat analyzují pohyb dopravců a vozů taxi, které by v případě volných kapacit mohly sloužit také k převozu balíčků. 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Co kdyby taxíky nevozily jen lidi, ale i zásilky? Anebo jídlo? Největší internetový obchod Alza a přepravní platforma Liftago se zapojily do nového konceptu přepravy zásilek. Za pomoci sdílených anonymizovaných přepravních dat analyzují pohyb dopravců a vozů taxi, které by v případě volných kapacit mohly sloužit také k převozu balíčků. 

Související článek

Alza dobyla Maďarsko a teď zelený emzák zaútočí na Německo. Útok povede Tomáš Havryluk

Alza je dnes největší internetový obchod Česka. Jedním z lidí, kteří mají na jeho fungování v Česku i za hranicemi největší vliv, je Tomáš Havryluk (38), jenž je z pozice místopředsedy představenstva zodpovědný za všechny strategické projekty. Proč vlastně Alza neprodává vlastní cloud, co by si vzal z Alibaby a jaká věc by v dopravě byla lepší než autonomní vozy?

Chytré sdílení dat může pomoci ulevit přetížené dopravě, nastavit ideální množství kurýrů v ulicích a přispět ke zlepšení životního prostředí ve městech. Projekt má také podporu Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), který si na toto téma nechává vypracovat studie.

„Alza.cz vždy hledá způsoby, jak doručit svým zákazníkům lépe, rychleji a levněji. Jednou z cest, která podtrhává jak kvalitativní, tak i ekologický aspekt problematiky doručování zboží je právě zvýšení efektivity stávajících doručovacích platforem díky lepšímu sdílení dat,“ uvedl Tomáš Havryluk místopředseda představenstva Alza.cz s tím, že sdílená data jsou logistického charakteru, tedy počty, fyzické vlastnosti doručovaného zboží z jedné strany, stejně jako kapacity a doručovací možnosti logistické sítě Liftago ze strany druhé. 

Se společností Liftago se mimo jiné porovnává vytíženost, kapacity a doručovací možnosti jejich vozidel s údaji o objednávkách e-shopu a pohybu jeho kurýrů. Z analýzy například vyplynulo, že v určitých částech Prahy se až v 85 procentech případů trasy vozů kurýrních služeb a taxi překrývají. Pokud by se tyto cesty propojily a balíček převezl taxikář, podařilo by se nejen snížit počet automobilů v ulicích, ale i efektivně využít čas řidiče, který si může jednoduše přivydělat při čekání na dalšího klienta. 

Související článek

Praha dá do parků chytré lampy. Dokud pod nimi nikdo není, svítí jen minimálně

Pražský magistrát chystá rozšíření projektu tzv. Chytrých lamp. Na pilotní provoz, který začal loni v Karlíně, by mělo navázat chytré osvětlení v Chotkových a Riegrových sadech nebo na Židovských pecích. Lampy budou umět tlumit či posilovat intenzitu světla podle provozu a momentální situace.

O využití principu sdílené ekonomiky Alza uvažuje již několik let a nyní k uskutečnění své vize získala silného partnera v podobě Liftaga. Obě firmy teď budou novou doručovací službu společně testovat a optimalizovat. Na toto téma spolu na veřejné debatě hovořili primátor Prahy Zdeněk Hřib, CEO Liftaga Ondřej Krátký a místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk. Ne celou debatu se můžete podívat zde.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama