ilustrační foto: iStockphoto

Prodej bez provize, zato s náklady. Který eshop půjde do prodeje dálničních známek?

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

Zástupci firem a státu se setkali na předběžné tržní konzultaci k elektronické distribuci dálničních známek. O události informoval Michal Bláha, ředitel organizace Hlídač státu a propagátor chytrého státu, který na Twitteru zveřejnil svoje poznámky.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Zástupci firem a státu se setkali na předběžné tržní konzultaci k elektronické distribuci dálničních známek. O události informoval Michal Bláha, ředitel organizace Hlídač státu a propagátor chytrého státu, který na Twitteru zveřejnil svoje poznámky.

Související článek

C-Roads – evropský krok k autonomním vozidlům

Je slunné dopoledne všedního dne na začátku června. Čtyři vozy v malém konvoji vyrážejí z Prahy směrem na Hradec Králové. Sedím v jednom z nich a právě se tak účastním finálních testů systému, který by jednou měl do aut dodávat informace o provozu a překážkách na silnici spolehlivěji než cokoli, co známe dnes. Jmenuje se C-Roads.

Zavedení elektronických dálničních známek se blíží, proto Státní fond dopravní infrastruktury inicioval setkání s komerčními subjekty, které by se měly na distribuci elektronické dálniční známky podílet. Podle prvních dojmů bude prodej elektronických dálničních známek i přes e-shopy dost administrativně náročný.

Náročný bude i na dostatek volných finančních prostředků, vhodné tedy pouze pro kapitálově zajištěné společnosti. Ty by měly prodej 4x měsíčně vyúčtovat a také SFDI zaplatit. Bude ovšem nutné mít zajištěn určitý objem peněz jako záruku platby; výši této zálohy lze snížit častější platbou. „Protože je tam poměrně dlouhé platební období jednoho týdne, je nutné zajištění v plné výši. Zajištění má dvě části. Statickou a dynamickou. Důvodem je sezonalita,“ upozorňuje Michal Bláha.

Související článek

Byl hackathon zbytečný? Stát e-shop na dálniční známky nevyužije

Státní podnik CENDIS se rozhodl nevyužít systém e-shopu na dálniční známky, který na lednovém hackathonu vytvořila skupina 60 programátorů. Podle zástupců státu nesplňuje všechny podmínky, které od systému úřady vyžadují.

Samostatnou kapitolou jsou výnosy z prodeje známek: „Na přímý dotaz SFDI potvrdilo, že náklady za platbu (platební brána, apod 1-1,5%), náklady zajištění peněz u SFDI v plné výší (2%), jdou za e-shopem. Ještě jsem se nezeptal, zda e-shop může prodat dálniční známku za vyšší než nominální cenu. Ale pochopil jsem, že nemohu,“ uvádí Michal Bláha. 

Známky se tedy budou prodávat s nulovou provizí, což mohou nabízet pouze silné společnosti a v důsledku to znamená ještě větší nerovnováhu na trhu. Prodej podle Michala Bláhy není dlouhodobě udržitelný, protože je dotované a nemotivuje k inovaci ani stát, ani soukromé firmy. Jedinou výhodu expert spatřuje v tom, že jde po EET druhý velký, intenzivní transakční vztah mezi státem a soukromými firmami.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama