Foto: iStockphoto.com

Za jak dlouho budete v práci? Zkuste aplikaci, která ví, jak funguje doprava v Brně a okolí

Města chytřetéma 5 min čtení

Ze kterého místa v Jihomoravském kraji se nejlépe dojíždí do Brna? Kde je nejvíce zastávek MHD a kde se dlouho čeká na spoje? Tohle (a nejen to) prozradí on-line aplikace Dopravní obslužnost Brna a okolí, která vyhrála ocenění v soutěži o aplikacích využívajících otevřená data.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Ze kterého místa v Jihomoravském kraji se nejlépe dojíždí do Brna? Kde je nejvíce zastávek MHD a kde se dlouho čeká na spoje? Tohle (a nejen to) prozradí on-line aplikace Dopravní obslužnost Brna a okolí, která vyhrála ocenění v soutěži o aplikacích využívajících otevřená data.

Související článek

Brňané hodnotili své město. Propadlo okolí hlavního nádraží, body sbíraly Lužánky

Jak co nejlépe zjistit, co se na Brně jeho obyvatelům líbí, a kde to naopak nemají rádi? Prostě se jich zeptat. Jednak napřímo, ale i prostřednictvím aplikace. V moravské metropoli totiž vsadili na Pocitovou mapu, která odhaluje místa, jež by se měla zachovat a která by se měla naopak úplně změnit. Výsledky průzkumu jsou díky aplikaci dostupné komukoliv. Stejné údaje může získat kterékoliv další město.

Vítězná aplikace soutěže Společně otevíráme data 2018, kterou organizuje Nadace Open Society Fund, pochází přímo z magistrátu města Brna a její vývoj v režii úřadu zabral přibližně tři měsíce. Ovládla kategorii s názvem Data v každodenním životě, kam spadají aplikace, které mohou lidem usnadnit rozhodování v běžných a častých situacích. Díky aplikaci se každý dozví o tom, kam se dobře dojíždí z Brna, jak často spoje MHD jezdí do oblastí s kancelářemi, které linky jsou pro dojíždění za prací v centru nejrychlejší, a řadu dalších podrobností.

Data pro všechny

On-line aplikace Dopravní obslužnost Brna a okolí analyzuje data z jízdních řádů, která poskytují informace o stavu veřejné dopravy. Spoléhá se na data systémů Ředitelství silnic a dálnic, operátora T-Mobile a hlavně KORDISu, který pečuje o dopravu v Jihomoravském kraji v rámci integrovaného dopravního systému. „V rámci regionu bydlí 1,2 milionu lidí, denně hromadnou dopravu využijí statisíce z nich. Využívají při tom 161 zón se 322 linkami. Na základě takových čísel je jasné, že naplánovat dopravu není vůbec jednoduché a právě vizualizace dat mohou výrazně pomoci,“ říká autor aplikace Róbert Spál z oddělení dat, analýz a evaluací brněnského magistrátu.

Data z řádů se zpracovávají do mapy Brna a Jihomoravského kraje, kde se pak přehledně zobrazují vlastnosti dopravy. Každý z návštěvníků tak má skvělou možnost nahlížet na princip fungování dopravy v Brně a okolí. Aplikace je součástí datového portálu Brna, kde se shromažďují data z městských organizací a firem v jednotlivých aplikacích. S těmi pak může veřejnost, studenti, vědci a kdokoliv libovolně pracovat a využívat je pro další práci.

Související článek

Chytré Brno? Hyperloop do Vídně i aplikace, která řekne, kde to nejvíc smrdí

Moravská metropole na chytré image pracuje dlouhodobě – domovské město elitní technické univerzity VUT o sobě často hrdě tvrdí, že se chce stát zdejší obdobou Silicon Valley, a k tomu pochopitelně moderní inteligentní funkce patří. O titul nejchytřejšího velkého města v Česku se Brno přetahuje hlavně s Prahou a Plzní. A vůbec si v tom nevede zle.

V sekci Aplikace se nachází Dopravní obslužnost Brna a okolí ve dvou verzích – analytické a mapy s příběhem. Zatímco první z nich slouží hlavně výzkumníkům a plánovačům dopravy, ta druhá je srozumitelnější i pro laickou veřejnost.

Doprava v Brně tepe

Rozhraní aplikace je přehledné a uživatelům pomáhá i průvodní nápověda. V levé části je okno s interaktivní mapou Brna a regionu, na níž se dá přibližovat a posouvat na libovolné místo. Pravá část obsahuje popis zobrazených jevů s vysvětlivkami barevných značek. Jak vypadá? Podívejte se do galerie.

V menu lze zvolit požadovanou sekci, která se věnuje vybrané charakteristice dopravního provozu. Najdeme tak například vizualizaci maximální čekací doby v pracovní dny, počet spojů pro noční spojení, počet spojů za hodinu nebo heat mapy detailní dostupnosti vybraných cílů (kancelářské lokality, studentský kampus, střed města apod.). Chcete si najít práci do patnácti minut pěšky z nádraží? Na mapě tak hned uvidíte, které ulice přicházejí v úvahu. A co když místo pěší vzdálenosti zvolíte čtvrt hodinu v MHD? Aplikace poté ukáže, jak se dostupná oblast rozšíří. Samozřejmě počítá i s nějakým zdržením při čekání na spoj, včetně patnácti sekund pro každý výstup a nástup.

Související článek

FabLab je ráj brněnských kutilů. Nabízí 3D tisk i řezání laserem

Co si tak vyrobit IoT čidlo, které nelze běžně koupit? Nebo třeba vlastní stolní hru, longboard nebo 3D model čerpadla? Proč ne, jenže je k tomu potřeba dílna s odpovídajícím vybavením. A přesně taková, navíc přístupná komukoliv, je k dispozici v Brně. Jmenuje se FabLab a na víc než sto osmdesáti metrech čtverečních dává možnost plnit si kutilské sny.

Zajímavou analýzou je Změna časové dostupnosti během dne, v níž autoři modelují dostupnost hlavního nádraží v Brně. Představu si lze udělat prostřednictvím videa (viz video pod tímto odstavcem), kde modrá barva symbolizuje dostupnost nádraží do dvou hodin, další barvy pak lhůtu zkracují až na deset minut. Na videu je vidět průběh dostupnosti během 24 hodin, v noci stojí za všimnutí pulzující dostupnost díky dojíždění nočními autobusy.Díky vizualizacím snadno zjistíme, že v pracovní dny jsou odlehlejší městské části dobře dostupné z centra díky přímým linkám. Naopak dojíždění například z rezidenční Masarykovy čtvrti, ačkoliv je blízko centra, vyžaduje přestup a nějaké zdržení.

Z oblastí, označených hnědou barvou se na brněnské hlavní nádraží dostanete do 10 minut; z oranžových do 20, ze světlezelených do půl hodiny, z tmavě zelených to stihnete do hodiny a z bleděmodrých za dvě. Zejména v noci je vidět, jak celá oblast pulsuje v rytmu jízdních řádů.

Živá data ještě lepší

Aplikace Dopravní obslužnost Brna a okolí má ale i slabinu. „Je to především zdroj informací, jímž jsou statické jízdní řády. Aktuální dopravní situace se tak může hodně lišit, jenže pro její zobrazení jsou potřebná živá data s polohou vozidel ve sledovaném regionu. Díky nim by šlo sledovat, kde nejčastěji stojí v zácpě a nabírají zpoždění, kam jezdí vždy včas nebo později, současně by se dalo reagovat na aktuální výluky a potíže na trasách, včetně dočasných posunů zastávek,“ říká Róbert Spál.

Související článek

JIC – místo na Moravě, kde se rodí firmy, které točí miliardy korun. A Kiwi.com není jediná

Světový obr na poli prodeje letenek. Firma, která pomáhá sledovat pohyb automatických robotů v továrnách globálních automobilek. Vývojáři syntetizátorů, na které hrají hudebníci z celého světa. Ale třeba i společnost, jejíž produkt pomáhá chránit počítačové sítě proti kybernetickým útokům. To je jen několik příkladů firem, kterým k úspěchu pomohlo Jihomoravské inovační centrum. Kdo další se k nim přidá?

I na to analytici z brněnského magistrátu myslí, a proto už vyvíjí automatický nástroj, který by měl ukázat aktuální stav celého dopravního systému a pomoci s plánováním dopravy. Čerpat bude z dat KORDISu a aktuálních jízdních řádů. Ve výsledku pak půjde porovnávat například stávající a plánovaný jízdní řád. Ihned by bylo vidět, které oblasti si případnou změnou polepší a které pohorší.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama