Zdroj: re.volt

Re.volt sdílená elektroauta v Praze zbrzdí na padesátku. Do ulic vypustí ještě stovky skútrů

Firmy chytřerozhovor 7 a více min čtení

Značka re.volt je známá hlavně díky sdíleným elektrickým autíčkům, která si lze už rok vypůjčit v širším centru Prahy. Letos k nim přibyly motorky a skútry. Firma navíc přišla s byznysovým modelem, který komukoliv dává šanci stát se její součástí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Značka re.volt je známá hlavně díky sdíleným elektrickým autíčkům, která si lze už rok vypůjčit v širším centru Prahy. Letos k nim přibyly motorky a skútry. Firma navíc přišla s byznysovým modelem, který komukoliv dává šanci stát se její součástí.

Související článek

Škoda Auto Pražanům nabídla sdílené elektrické skútry. Za pětikorunu na minutu

Je to zelené a náramně svižné, nekouří to, nedělá to hluk. Co je to? Nové sdílené skútry BeRider vyrobené ve Španělsku, které Škoda Auto nabízí formou sdílené služby Pražanům. Vyzkoušeli jsme je a je to docela příjemná jízda.

„Když jsme před rokem začínali, věřili jsme si, ale přece jen nebylo jasné, jak lidi službu přijmou,“ usmívá se jeden z šéfů re.voltu Pavel Kuchta (na hlavním fotografii vpravo vedle kolegy Martina Matouška). „Ale povedlo se, žlutá auta se mezi Pražany i turisty chytila, takže jsme se rozhodli rozšířit flotilu pomocí malých motorek a skútrů. Na rozdíl od aut jde o sezónní záležitost, ale teď přes léto jsou ta jednostopá vozítka hodně oblíbená.“

Je pravda, že žluté motorky člověk vidí na každém kroku, naopak aut na ulicích přes léto trochu ubylo…

Na měsíc jsme je stáhli. Vozy potřebovaly pravidelný servis, ale hlavně jsme se je rozhodli trochu upravit. Všechna naše auta už se například budou startovat jen v aplikaci, fyzické startování pomocí klíčku jsme zrušili. Jednak je softwarový start pohodlnější, ale zamezí se i tomu, aby si lidé odnášeli klíčky jako suvenýr, což se občas dělo.

A druhou podstatnou změnou je omezovač rychlosti – dosud naše auta jezdila až osmdesátkou, jenže to se ukázalo jako trochu rizikové. Lehké vozítko akceleruje až překvapivě rychle, když na to člověk není zvyklý, a došlo tak k několika nehodám, naštěstí bez následků. Nově se rychlost zastaví na padesátce, což stejně ve městě většinou překročit nesmíte – a na těch několika místech, kde to jde, jsme zkrátka dali přednost bezpečnosti před požitkem z rychlé jízdy.

O to výraznější byly v létě motorky. Kolik jich máte?

Motorek je čtyřiadvacet, skútrů padesát. Hned od začátku se nám ohromně osvědčily, dokonce víc než auta. Je to logické, protože na motorce nebo na skútru snadno prokličkujete kolonou, která vás v autě zbrzdí.

V pražském kopcovitém terénu je reálný dojezd zhruba šedesát až pětašedesát kilometrů.

Co je to za stroje?

Všechny jsou samozřejmě elektrické, vyrábí je firma Super Soco, což jsou Číňané, ovšem s evropskou kvalitou. Než jsme s nimi uzavřeli smlouvu, zajeli jsme se do továrny podívat. Osobně mám z automobilového průmyslu hodně zkušeností a moji kolegové taky, takže o kvalitě výroby něco víme a tady jsme byli maximálně spokojeni. Nazval bych to evropskou kvalitou za čínské ceny, což samozřejmě stojí za spolupráci. Výhodou je například vyměnitelná baterie, kterou technik může měnit přímo na ulici, a my nemusíme vozit motorky do servisu.

Jakou mají motorky a skútry dojezdovou vzdálenost?

Čínští výrobci uvádějí osmdesát kilometrů, v pražském kopcovitém terénu je reálný dojezd zhruba šedesát až pětašedesát kilometrů. Nechceme, aby se baterie vybíjely úplně do nuly, což jim škodí, takže když energie klesne pod deset procent kapacity, zmizí motorka z mapy a nelze si ji objednat. Baterie vyrábí Panasonic a jsou opravdu dobré, vydrží nějakých pět set nabíjecích cyklů, takže dost možná baterie celou motorku přežije. Výkonem naše stroje odpovídají malým motorkám do 50 ccm, takže k řízení stačí běžný řidičák na osobní auto.

Související článek

Nastupuje nová síť Li-Fi. Internet díky ní poběží prostřednictvím světla. Stačí jen rozsvítit

Li-Fi. Ano, čtete správně a ne, není to ani překlep, ani neznalost autorky článku. Skutečně se jedná o Li-Fi. Podobnost se všeobecně známým termínem Wi-Fi ale není čistě náhodná. Naopak.

Kde se s vašimi vozítky všude smí jezdit? Když jste začínali, měli jste omezený provoz na Prahu 1 a 2, pak jste se rozšířili třeba na Smíchov. Jak je to teď?

Dnes to funguje trochu jinak. Naše území není vymezeno katastrálně, ale geograficky. Jde o kruh, který má střed v historickém centru na Starém Městě a patří do něj celá Praha 1, 2 a 3, dále Holešovice, Karlín, velká část Smíchova a Břevnova nebo Bubeneč. Ze zóny se tak jako dosud dá vyjet, ale auto nebo motorku musíte vrátit v ní. Snažíme se být nicméně benevolentní – když necháte vozidlo pár desítek metrů mimo zónu, není problém. Pokud ovšem někdo odjede o několik kilometrů dál, má smůlu a pokutě se nevyhne – na místo musí vyrazit náš technik, respektive dva technici, a to něco stojí.

Příští rok hodláte skútry nejen půjčovat, ale i prodávat. Je to pravda?

V podstatě by se to tak dalo i nazvat, ale my raději říkáme, že dáme veřejnosti možnost podílet se na našem podnikání.

Jak to bude fungovat?

Když bude zájemce chtít, necháme mu vyrobit skútr na zakázku tak, jako je necháváme vyrábět pro sebe. Bude úplně stejný, ze stejné výrobní linky. Zaplatíte kupní cenu, která v tomto případě dělá šedesát tisíc, a nadále se o všechno postaráme my – skútr bude součástí naší flotily, zákazníci si ho budou půjčovat jako všechny ostatní v naší aplikaci, zajistíme provoz, pojištění i údržbu. Za to si vezmeme dvacet procent ze zisku, zbytek je váš.

Co vás k takovému kroku vede?

Hlavně chuť být živou a nedílnou součástí komunity a dopravního organismu. Z takových skútrů nebudeme mít prakticky žádný přímý zisk, ale na druhou stranu nás to samozřejmě dostane do povědomí mnohem většího počtu lidí. Pokud někomu připadá náš nápad dobrý, chceme mu dát možnost, aby se na něm mohl podílet a případně i vydělávat.

Ještě letos chceme nasadit do ulic padesát skútrů a na jaře další dvě stovky.

V jakém rozsahu spolupráci plánujete?

Ještě letos chceme nasadit do ulic padesát skútrů a na jaře další dvě stovky. Nechceme to přehánět, ale pokud se to povede, budeme nejspíš moci docela podstatně zvětšit zónu, v níž fungujeme. V tuhle chvíli máme na účtu peníze za prvních dvacet kusů a zhruba sto zájemců má před podpisem smlouvy. Nabídka má omezenou platnost do konce října, abychom přes zimu stihli nechat vše vyrobit a nezahltili se.

Hodláte tuhle iniciativu opakovat každý rok?

Ne, velmi pravděpodobně se bude jednat o jednorázovou záležitost. Říkáme tomu mikroinvestice, ovšem nadále máme v plánu oslovovat spíše klasické velké investory, jejichž vklad nám umožní vyrábět vozidla ve velkém. Čili jde o jedinečnou šanci – pokud se chcete stát součástí re.voltu, je právě teď ten pravý čas.

Za jak dlouho se dá čekat, že se zájemci o spolupráci vrátí ten šedesátitisícový vklad?

Když to vezmu statisticky podle průměru, vychází nám reálný zisk z jednoho skútru 4300 korun měsíčně. To je částka po odečtení všech nákladů, pojištění a také naší dvacetiprocentní provize, tedy čistá suma, kterou by partner měl dostat na účet. Z toho vyplývá, že kompletně by se investice měla vrátit zhruba za půldruhé sezóny. Právě proto je ve smlouvě minimální dvouletá lhůta spolupráce – partner za tu dobu dostane své peníze zpátky a my máme jistotu, že skútr bude součástí naší flotily. Po dvou letech může partner smlouvu ukončit, pokud to ale neudělá, máme povinnost provozovat vozidlo pět let.

Související článek

Turisty Šumavou provází spisovatel Klostermann. Jako chatbot v chytrém mobilu

Kam na výlet v okolí Srní, Modravy či Kvildy? Kde se dá nejlépe ubytovat a co zajímavého neminout po cestě? To prozradí Karel Klostermann – nikoliv slavný šumavský spisovatel, ale chatbot nesoucí jeho jméno. Stačí mít v kapse chytrý telefon s nainstalovaným Facebookem nebo jen aplikací Messenger. 

Máte nějaké další novinky i pro klasické zákazníky?

Do značné míry jsme překopali nastavení cen. Dosud jsme měli pevně stanovenou sazbu za minutu, což uživatele motivovalo k tomu, aby z bodu A do B dorazili v co nejkratším čase. Teď jsme nastavili pevnou maximální částku za denní výpůjčku, která činí 550 korun za den – jakmile jí dosáhnete, už se vám nic nepřičítá a můžete jezdit celý zbytek dne, dokud od začátku výpůjčky neuplyne 24 hodin. Poté se půjčovné počítá znovu. Kromě toho jsme zavedli pauzu – když potřebujete na chvíli zastavit, třeba si nakoupit nebo si zajít na oběd, auto se zamkne, vy ho pořád máte v držení, takže si ho nemůže vypůjčit nikdo jiný, a přitom platíte sníženou sazbu 90 haléřů za minutu.

Stejnou možnost pauzy nabízela už nějakou dobu vaše konkurence, což byla do jisté míry její výhoda…

Ano, ale teď nabízíme výhodnější variantu my – na rozdíl od konkurence u nás pauza není nijak omezená. Kromě toho jsme také zavedli rezervaci, protože se začalo stávat, že si člověk našel auto nebo motorku na mapě, a než k vozidlu došel, už si ho odvezl někdo jiný. Takže dnes je možné si vozidlo v aplikaci zarezervovat a pak máte deset minut na nastartování. Desetiminutová rezervace je zdarma. A další novinkou je věrnostní program – po každé jízdě se vám do osobního profilu načte kredit ve výši deseti procent ze zaplacené částky, a když s námi příště pojedete do pětačtyřiceti dní, máte jízdu o kredit levnější.

Před letošním startem jste řešili otázku, zda službu nabídnout i cizincům, u nichž se obtížněji řeší případné problémy. Jak to dopadlo?

Nakonec jsme jim to loni nenabídli, ale to se teď od podzimu také změní. Budou mít stejné podmínky jako Češi, což znamená, že pro registraci stačí pas nebo občanka členského státu EU, řidičák a fotka. A ještě jedna změna: dosud jsme přijímali registrace až od jednadvaceti let, nově nám bude stačit osmnáct let s tím, že klient musí mít řidičské oprávnění alespoň půl roku.

Související článek

Stačil týden a polovina e-koloběžek z centra Bratislavy zmizela. Zlodějům jsou ale k ničemu

Necelý rok po Praze se i v Bratislavě objevily elektrické sdílené koloběžky. Padesátku strojů do ulic umístila společnost Mint. Jenže koloběžky se v centru slovenské metropole začaly nečekaně rychle ztrácet. Během pár dnů jich zmizela polovina.

Kromě toho se validace registrací výrazně zrychlily. Dosud trvaly zhruba tři až čtyři hodiny s tím, že jsme na ně podle smlouvy měli až dva dny, protože nám přes víkend nefungovala podpora. U víkendových návštěvníků Prahy to byl trochu problém. V současné době už bychom měli validace zvládat za všech okolností do půl hodiny.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama