ilustrační foto: iStockphoto

Když „Anča“ klade odpor, stačí si nasadit headset a pustit virtuální realitu

Stát chytřerozhovor 5 min čtení

Anatomie člověka patří k nejtěžším předmětům, které se na našich školách učí. Abyste tohle věděli, nemusíte studovat medicínu, stačí se v televizi podívat na staré dobré Básníky. Moderní technika se to tak studentům snaží ulehčit. Velmi aktivní je v této oblasti slovenská firma Virtual Medicine, která do klasické výuky vnáší prvky virtuální reality. Doma na Slovensku už je slušně zavedená, teď otevřela první pobočku v Česku – konkrétně na střední zdravotnické škole v Mladé Boleslavi.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Anatomie člověka patří k nejtěžším předmětům, které se na našich školách učí. Abyste tohle věděli, nemusíte studovat medicínu, stačí se v televizi podívat na staré dobré Básníky. Moderní technika se to tak studentům snaží ulehčit. Velmi aktivní je v této oblasti slovenská firma Virtual Medicine, která do klasické výuky vnáší prvky virtuální reality. Doma na Slovensku už je slušně zavedená, teď otevřela první pobočku v Česku – konkrétně na střední zdravotnické škole v Mladé Boleslavi.

Související článek

Anatomii na zdravotnických školách pomůže vyučovat virtuální realita

Střední zdravotnická a Vyšší odborná škola zdravotnická Mladá Boleslav a Střední zdravotnická škola Šumperk začaly využívat speciální virtuální učebny pro výuku anatomie. Jedna vyšla na milion korun.

Slováci v Mladé Boleslavi zprovoznili skutečnou školní třídu, kterou vybavili zařízeními pro virtuální realitu. „Každý student tu tak má k dispozici VR headset, což jsou brýle se sluchátky a doplňkovými senzory. V headsetu pak běží to hlavní – speciální výuková aplikace,“ vysvětluje šéf Virtual Medicine Tomáš Brngál.

Máte nějaké speciální na míru vyrobené headsety, nebo používáte běžně dostupné přístroje?

Používáme standardní modely značky Samsung – headsety Gear a telefony Galaxy S8, kromě toho máme v učebně i velkou obrazovku také od Samsungu. Celkově vybavení jedné učebny tvoří šestnáct telefonů a šestnáct headsetů. Jedna sada je pro učitele, zbylých patnáct pro studenty.

Na hardwaru tedy v zásadě nic zvláštního není, důležitější složkou vašeho systému je software. Co ho tvoří?

Při výuce používáme vlastní aplikaci Human Anatomy VR, ovšem v upravené verzi pro školy. V ní na rozdíl od individuální varianty funguje třeba multiplayer, takže studenti mohou pracovat společně, případně i s vyučujícím. A když učitel přednáší a ukazuje na modelech části těla, každý je vidí přímo před očima do posledního detailu.

Řekl jste, že při výuce používáte speciální upravenou verzi vašeho softwaru. Znamená to, že máte i jinou variantu pro jiné typy využití?

Ano, v základní verzi jde o normální aplikaci pro koncové uživatele. Ta je ovšem individuální, je to vlastně normální, byť interaktivní anatomický atlas. Může si ho pořídit každý, koho zajímá, jak je lidské tělo stavěné a jak funguje. Momentálně ho prodáváme ve více než 150 zemích po celém světě. Zájem o něj je velký.

Související článek

Král 3D tisku z Holešovic: Češi jsou ohromně tvořiví, je dobré dát jim příležitost

Nemá tak slavné jméno jako Jaromír Jágr nebo Petra Kvitová, ale v tom, co dělá, je možná ještě slavnější. Osmadvacetiletý Josef Průša patří k největším světovým výrobcům 3D tiskáren a na jeho „farmu“ do pražských Holešovic se jezdí dívat lidé z Evropy i ze zámoří. Průša přitom podle svých slov zůstává klukem, co si rád hraje. Je to vidět i na jeho dalších aktivitách.

A pro koho konkrétně je určená výuková verze?

Pro všechny, kteří ve škole studují anatomii. Mohou to být medici, fyzioterapeuti, zdravotní sestry nebo nejrůznější specialisté, pro něž je znalost lidského těla důležitá. Máme verzi pro vysoké i střední školy, základ je stejný, jde jen o hloubku, do jaké se anatomie probírá. V Česku jsme zatím představili středoškolskou verzi, ale nabízíme tu i vysokoškolskou.

Na základě jakých zdrojů jste dávali aplikaci dohromady?

Základem jsou anatomické atlasy a učebnice profesora Radomíra Čiháka, což je hlavní pramen výuky anatomie na českých lékařských fakultách. K nim jsme ovšem přibírali další zdroje, třeba údaje z magnetických rezonancí a počítačových tomografií neboli CT. Ale základem je Čihák. Středoškolskou verzi zase vytvořil kolektiv učitelek ze středních zdravotních škol, takže přesně odpovídá středoškolským osnovám. Samozřejmě vysokoškolskou verzi musely hodně osekat, jinak by to množství informací bylo daleko nad rámec středoškolské výuky.

Aplikace pro vysoké školy je tedy upravenou verzí dostupných výukových pramenů?

To ne, autory všech materiálů jsme my. Vycházíme z dostupných učebnic a atlasů, ale texty jsou naším dílem a obrazové modely také.

Související článek

Nejnovější technologie pro Porsche budou vznikat v Ostravě

Společnost Porsche Engineering, která je stoprocentní dceřinou společností výrobce sportovních vozů Porsche, v Ostravě otevírá nové výzkumné a vývojové centrum. Po Praze půjde o druhou lokalitu v Česku, kde se budou odborníci zaměřovat na automobilové trendy, mezi které patří elektromobilita, autonomní technologie a chytrá mobilita.

Na kterých školách působíte?

Na Slovensku je naší výkladní skříní lékařská fakulta na Univerzitě Komenského v Bratislavě, kromě toho fungujeme na dvou středních zdravotnických školách v Bratislavě a Michalovcích. V Česku jsme před pár týdny otevřeli první virtuální anatomickou učebnu na střední zdravotnické škole v Mladé Boleslavi.

Máte na svůj systém akreditaci ministerstva školství nebo jiný „certifikát kvality“? Je něco podobného při výuce anatomie zapotřebí?

Ministerskou akreditaci nemáme a popravdě řečeno ji po nás nikdo ani nikdy nechtěl. Garantkou našeho systému pro vysoké školy je docentka Eliška Kubíková, přednostka Anatomického ústavu na Univerzitě Komenského a zároveň proděkanka lékařské fakulty.

A co na výuku vlastně říkají studenti?

Na tom nám hodně záleží a reakce studentů nám dělá ohromnou radost – jejich spokojenost zjišťujeme pomocí dotazníků a v nich nám ve všech aspektech vychází asi devadesátiprocentní úspěšnost. A spokojeni jsou nejen studenti, ale podle všeho i učitelé. Z vysokoškolských dotazníků vyplynulo, že by se studenti chtěli učit ve virtuální realitě i další předměty, nejen anatomii. Z toho pramení i naše dlouhodobá vize – chceme vytvořit kompletní edukační platformu, umožňující výuku fyziologie, patofyziologie a podobně. A také nás překvapilo, že více než třetina studentů by se podle vlastních slov na vývoji podobných systémů ráda aktivně podílela. Tahle nesmírně pozitivní odezva ze Slovenska je hlavní důvod, proč jsme se rozhodli rozšířit působnost i do Česka. Časem bychom rádi i do jiných zemí.

Související článek

Jak se dělá úspěšná průmyslovka, kde by chtěl studovat každý

Smíchovská střední průmyslová škola je fenomén, jehož pověst dávno překročila hranice Prahy. Z kdysi obyčejné střední školy se stala instituce plná moderních a chytrých technologií. Funguje tu vývojářská laboratoř internetu věcí, programátorské centrum virtuální reality či venkovní letová zóna pro drony a aktuálně se staví modelová chytrá domácnost. Zdejší maturanti se dostávají na elitní vysoké školy u nás i v cizině, při studiu řídí firmy v Číně a stánek školy bývá na veletrzích obsypán zájemci o přijetí. Kde se bere tolik nadšení a kvalitní práce v prostředí, které nemá zrovna nejlepší pověst, totiž ve středním odborném školství?

Jak dlouho už takto fungujete?

Systém vyvíjíme už přes čtyři roky. Začali jsme na modelech Oculus DK1 a DK2 v dobách, kdy kolem virtuální reality bylo ještě víceméně ticho po pěšině. První učebnu jsme otevřeli na Lékařské fakultě Univerzity Komenského v listopadu 2016. Se středoškolskou výukou jsme na Slovensku začali o rok později.

Co má dělat škola, která má o vaši výuku zájem? Nakoupit hardware, do kterého jim pak nainstalujete programy?

Nic takového. My celé zařízení prodáváme jako kompletní řešení s hardwarem i softwarem na klíč. Celá sestava šestnácti sad a televize pro jednu střední školu stojí kolem čtyřiceti tisíc eur (pozn. red.: něco málo přes milion korun).

A kolik stojí aplikace pro koncové uživatele, když už jsme u těch cen?

Zatím byla k dispozici za pětapadesát eur, momentálně ji ovšem zlevňujeme na čtyřicet. V tomto případě ovšem samozřejmě není v ceně hardware, ten si uživatel musí pořídit sám. Software je k dispozici v internetovém obchodě Oculus Store.

Související článek

Před mobily utíkají rodiče, učitelé i stát. To ale není řešení

Klasická psychologická teorie učí, že tváří v tvář stresu volíme mezi dvěma základními řešeními: útěkem a bojem. Tento evoluční princip je v nás zakořeněn a ačkoliv se civilizace posunulo od dob pobíhání lovců po lesích k testování bezpilotních air taxi, liší se pouze zdroj stresu. Reakce zůstává stejná.

Co chystáte dalšího?

Na aplikaci je ještě dost co zlepšovat – přidáváme nové textury, zdokonalujeme funkce. A jak už jsem říkal, cílem je vytvoření kompletní virtuální výukové platformy. Práce máme opravdu hodně.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama