autor: Česká pošta, zdroj: Wikipedia

Vyzvedávání balíků České pošty: Příběh jak ze století páry

Firmy chytřekomentář 4 min čtení

Česká pošta nedávno inovovala službu pro vyzvedávání uložených balíků. Místo předkládání papírového lístku o uložení zásilky nově stačí nadiktovat paní za přepážkou šestimístný kód. Ano, posun to je, ale ve světě plném chytrých řešení je tak trochu k smíchu. Nebo spíš k pláči. Řešení bychom měli.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Česká pošta nedávno inovovala službu pro vyzvedávání uložených balíků. Místo předkládání papírového lístku o uložení zásilky nově stačí nadiktovat paní za přepážkou šestimístný kód. Ano, posun to je, ale ve světě plném chytrých řešení je tak trochu k smíchu. Nebo spíš k pláči. Řešení bychom měli.

„Převzali jsme do přepravy zásilku č…,“ informuje mě v pozdních večerních hodinách Česká pošta o tom, že internetový obchod konečně vyskladnil zboží, které jsem si u něj objednal. Vzpomínám na firemní heslo „Dnes podáte, zítra dodáme“ a vrhnu se na zítřejší diář. V dobu, kdy obvykle Brno objíždí modrá dodávka se zmíněným heslem na dveřích, nebudu určitě doma. Vím to už teď a rád bych poště ušetřil pár decilitrů pohonných hmot. Jenže změnit den doručení, nebo dokonce rovnou sdělit, že chci balíček uložit na poště, bohužel zatím nejde. Zásilka je sice zadána v systému, ale ne tak, aby bylo možno měnit její nastavení.

Související článek

ČSOB škrtá službu Czech POINT, zbývá Česká pošta

Zvykli jste si chodit ověřovat výpisy či pro jiné dokumenty do ČSOB na kontaktní místa Czech POINT? Tak s tím už je konec, banka tuto službu přestala nabízet.

Jako zákazník vůbec nechápu, proč mě pošta neinformuje až v době, kdy mohu ovlivnit další cestu zásilky. Radši se tak s pokrčením ramen ukládám ke spánku. Ráno mě budí další poštovská zpráva, tentokrát na mobil: „Dnes vám budeme v rozmezí 8 až 14 hodin doručovat zásilku…“. Teď už nemá cenu způsob doručení měnit, a tak podle očekávání večer přichází zpráva, že pokus o doručení byl neúspěšný a zásilka je uložena na místní poště.

Novinka: Kód místo občanky

Až do tohoto okamžiku se asi zkušenost nijak nelišila od toho, na co jsme byli od České pošty zvyklí i v minulosti. Kdyby bylo vše při starém, počkal bych další den či dva na papírové oznámení o uložení zásilky, se kterým bych se pak na poštu vydal a po předložení občanky zásilku obdržel.

Nově ale dostávám ve zprávě šestimístný kód, který prý stačí na poště nahlásit. Zásilku mi pak vydávají i bez předložení občanky, takže můžu kód klidně přeposlat někomu, kdo má zrovna na poštu cestu. Dokonce čekám o něco kratší dobu, protože s kódem prý mohu využít službu Zrychlený výdej balíků.

Související článek

Alza.cz potřetí v budoucnosti

Po obchodech v Praze na Floře a na Budějovické otevírá největší český e-shop třetí ze svých Prodejen budoucnosti. Nachází se v samotném centru Prahy na Jungmannově náměstí, ve vestibulu metra B. Koncept prodejen bez obsluhy se podle zástupců firmy velmi osvědčil.

V případě, že odesílatel zásilky předal České poště vaši e-mailovou adresu, dostanete kromě číselného kódu do e-mailu taky čárový kód EAN. Pak záleží, na koho za přepážkou narazíte. Buď pro něj bude jednodušší kód načíst čtečkou třeba z displeje vašeho mobilu, nebo si radši nechá těch šest čísel nadiktovat.

A nešlo by to chytřeji?

Nahradit kousek papíru zprávou do telefonu nebo na e-mail je jistě záslužné, při čekání na balík se ale neubráním myšlence, jestli by to nešlo přeci jen aspoň trochu chytřeji. Jak?

V ideálním případě by do toho nebyl zapojen nikdo z lidských zaměstnanců. Nic zásadního proti lidem z pošty, ale přeci jen, lidí na trhu práce je málo a pošta by je mohla využít efektivněji než jako nosiče balíčků ze skladu k přepážce. Jako zákazník bych jen přistoupil k automatické přepážce pro vydávání zásilek a předložil jí kód, ideálně v moderní QR podobě. Samočinný robot by pak ve skladu vyhledal příslušný balík, přeložil ho na autonomní AGV vozítko, které by ho přivezlo k přepážce, a ta mi ho vydala.

Zní to jako sci-fi? Něco jednoduššího a reálnějšího už několik let provozuje pošta v podobě takzvaných Balíkomatů nebo od roku 2014 internetový obchod Alza v podobě Alzaboxů. V těchto případech sice nevozí balíky robot, ale jsou rozděleny do skříněk různé velikosti, které se otevřou po zadání správného kódu. Pak je jen otázka, jak má být taková balíková skříň velká. To bude asi rozdílné v různě velkých městech. Také záleží na tom, které typy zásilek budou do Balíkomatů ukládané.

Chytřejší alespoň o trochu

Uznávám, že nasadit do každé pobočky České pošty robota vydávajícího balíky ze skladu je hudba daleké budoucnosti. Investovat do dostatečně velkých balíkomatů je sice reálnější variantou, ale i tak je ze dne na den nerealizovatelná. Něco by ale přeci jen udělat šlo.

Související článek

Pirát Profant: Kolik posledních ministrů vnitra vědělo, že pečují o e-government?

Jaký je skutečný stav českého e-governmentu, o tom poslanec Pirátů Ondřej Profant mluvil v první části našeho rozhovoru.  V jeho pokračování hovoří například o tom, jak očekává, že se e-government bude vyvíjet během současného volebního období. Říká i to, proč se Andreji Babišovi nepovedl systém EET a proč obce a úřady zbytečně platí za předražená softwarová řešení, která navíc často neodpovídají současným potřebám. 

Stačilo by v pobočkách pošty instalovat numerickou klávesnici, nejlépe kombinovanou se čtečkou kódů. Zákazník by po příchodu na poštu zadal kód z SMS zprávy nebo mávnul před čtečkou mobilem s QR kódem, případně papírovou výzvou k vyzvednutí zásilky, která by také mohla obsahovat QR kód. Zaměstnanci by následně začali balík vyhledávat a zákazníka přivolali k přepážce až v okamžiku, kdy by byla zásilka připravena k vyzvednutí.

Zkrátila by se doba čekání u přepážky a nejspíš i celková doba strávená výdejem balíku, protože by odpadla složitá komunikace mezi pracovníkem pošty a zákazníkem, při které se vlastně jen doptává na informace o zásilce a ověřuje, jestli na poště skutečně je. Troufám si předpokládat, že drtivá většina zákazníků by s opsáním kódu nebo předložením QR kódu před čtečkou neměla sebemenší problém.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama