foto: Shutterstock

Česká firma změnila trh s léky. Její novinka bude brzy i ve vašem telefonu

Firmy chytřetéma 7 a více min čtení

V roce 2017 přišlo české Cogvio s aplikací pro farmaceutické firmy, která funguje podobně jako burzovní zpravodajství. Dnes jeho služby využívá 17 z top 20 farmaceutických společností a mnoho států světa. S podobnou razancí se teď chystá technologiemi propojit svět lékařů a pojišťoven s pacienty.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

V roce 2017 přišlo české Cogvio s aplikací pro farmaceutické firmy, která funguje podobně jako burzovní zpravodajství. Dnes jeho služby využívá 17 z top 20 farmaceutických společností a mnoho států světa. S podobnou razancí se teď chystá technologiemi propojit svět lékařů a pojišťoven s pacienty.

Související článek

Pro radu lékaře do mobilu. Pojišťovna nabízí klientům poradenství bez toho, aby museli do ordinace

Přesměrovat své klienty od lékařů k počítačům se rozhodla Oborová zdravotní pojišťovna. Ve spojení se službou uLékaře.cz jim zpřístupnila zdarma rady odborníků přes internet. Obě instituce věří, že jde o nevyhnutelný směr vývoje. Ten mají ocenit nejen klienti, ale nakonec se má promítnout v ušetření času lékařů i peněz zdravotních pojišťoven. Někteří lékaři jsou ale s nadšením opatrní.

Za Cogviem stojí Pavel Svítil, který roky pracoval pro farmaceutické firmy, Tomáš Doležal, přední odborník na regulaci léčiv a hodnocení zdravotnických technologií, a Petr Bartoš, spoluzakladatel mnoha zvučných projektů: Slevomat, DámeJídlo či Rohlik.cz a člen technologické iniciativy COVID19CZ, která mimo jiné vytvořila řešení chytré karantény. Roky zkušeností v obchodě jim otevírají dveře do mnoha firem. Kromě toho je spojuje dobrý vhled do toho, jak svět medicíny a léků funguje. Svítil a Bartoš se poznali při studiích na lékařské fakultě, i když Bartoš pár zkoušek před jejím dokončením dal nakonec přednost světu technologických startupů. Že být doktorem ale není úplně pro ně, prý však věděli už při studiích oba.

Zato ve spojení pro Cogvio se našli. K farmaceutickým společnostem totiž dostávají informace, se kterými musejí tyto firmy pracovat, ale doteď to dělaly zbytečně složitě. „Kdybych to měl zjednodušit, máme hromadu dat o lécích, ve kterých každý hráč může najít nějakou hodnotu. My se data snažíme nabídnout v konzumovatelné podobě,” popisuje pole působení společnosti Pavel Svítil, CEO Cogvia. Jejich software zpracovává data ze stovek různých zdrojů a 60 trhů s léčivy po celém světě. Nechává je zpracovat umělou inteligencí a dává jim podobu, která umožňuje farmaceutickým firmám dělat dobře informovaná rozhodnutí.

Na to, jak přesná – a zároveň vzácná – data Cogvio má, se ale může podívat vlastně kdokoliv. Spoluzakladatelé se rozhodli je použít na webu www.lekypomahaji.cz, který je určený onkologickým pacientům. „Za normálních okolností je těžké zjistit, na co máte nárok a co vám pojišťovna zaplatí,” popisuje Doležal a dodává: „Pacienti nám říkali, že se nevyznají v lécích. Je to pro ně extrémně odborné. A informace se schovávají za nějakými bránami. Tady mají aktuální informace na jednom místě přeložené do lidského jazyka,” přibližuje Doležal.

Související článek

Roboti pomáhají nemocným dětem lépe než leckterý lékař

Hodně pacientů, málo lékařů. Tak by se dal charakterizovat jeden z problémů zdravotnictví nejen českého, ale i evropského. Lékaři nemají čas se lidem dostatečně věnovat a všechno jim vysvětlit. Zatímco dospělí se s tím nějak poperou a informace si dohledají, u dětských pacientů je to mnohem větší problém. Naštěstí žijeme v době robotů.

Web ukazuje, jaké přípravky jsou k dispozici u nás na trhu, jaké v cizině, kde můžou být dostupné a schválené pro pacienty dřív, nebo které jsou kde a jak hrazené. „Měli jsme data v podobě, kterou tu asi nikdo nemá. Cítili jsme tu potřebu, tak jsme s tím šli ven,” popisuje Doležal.

Základní otázky

Trh s léky, na kterém působí farmaceutické firmy, je obrovský. Úhrady za léky od zdravotních pojišťoven se jen v Česku loni vyšplhaly na 55 miliard korun. A výdělek z nich jde výrobcům léků jen v případě, že nastaví cenu správně, a pak ji rychle přizpůsobují aktuálnímu dění.

„Léky mají podobné vlastnosti jako jakákoliv jiná tržní komodita. Problém je v tom, že se platí z veřejných peněz,” uvádí Tomáš Doležal. Totožný lék od jednoho výrobce se tak prodává v každé zemi za jinou cenu. A každý stát se skrze pojišťovny jinak podílí na jeho úhradě. Na cenu dopadají rozhodnutí státních regulátorů, občanů, zdravotních pojišťoven i výrobců. Stačí jediná malá změna u kohokoliv z nich, a cena léku na všech trzích v Evropě může náhle růst, nebo naopak klesat. „Ochota platit států za léky je různá. Třeba Německo si může dovolit koupit léky za víc peněz než Rumunsko. My se snažíme oběma stranám nabízet informace o lécích, které jsou dostupné z veřejných zdrojů. A to se mění ze dne na den,” popisuje Doležal.

Jejich Price Monitor tak předpovídá, jak se cena může pohybovat. Hlouběji do lokálního trhu pak jdou další produkty Cogvia, které se všímají například toho, jak se pohybuje konkurence, jak probíhá její jednání, kde právě konkurent vstoupil na trh a začal ho tím měnit. Se všemi chce uspět nejen v Evropě, ale i na trzích, kde už ho zkoušejí – na Blízkém východě i Kanadě.

Zaměřit se na podporu firem při cenotvorbě léků se Cogviu vyplatilo. Dnes ho používají ty největší farmaceutické společností jako Pfizer, MSD nebo třeba Novartis. Tržby firmy se letos mají dostat přes 30 milionů korun, ustálila se ve střední Evropě, ale jejích služeb využívají i světové národní úřady. Třeba agentura dohlížející na přiměřenou cenu inovativních léčiv v Kanadě, vládní agentury ve Spojených Arabských Emirátech i Kuvajtu. Objem tržeb se v posledních dvou letech meziročně vždy zdvojnásobil, opakované výnosy se pak z roku na rok ztrojnásobily.

Související článek

Nemůžete k doktorovi? Na diagnózu se zeptejte chatbota

Český start-up Cogvio vyvinul chatbota, který člověku pomůže odhadnout, zda má spíše lehké nachlazení či závažnější virovou infekci - zejména koronavirus. COVID-bot doporučí, zda je lepší zůstat doma, navštívit praktického lékaře, či si rovnou zavolat záchrannou službu. Českou verzi chatbota v Cogvio připravili na základě open-source řešení zveřejněného Evropskou komisí.

Stejný plán má technologická firma i letos. Celý růst si přitom financoval tým zakladatelů z vlastních zdrojů a z příjmů firmy. Dohromady za tři roky už vyšel na desítky milionů korun, ale pro začátek vlastně stačily “jen” jednotky milionů – pak už firma vydělávala dost na to, aby tržby zakladatelé poslali zpět do projektu, a ten tak dokázal rychle růst.

Propojme pacienta a lékaře

Už od začátku mezi zakladateli rezonovala myšlenka využití technologií a dat i ve vztahu mezi lékařem a jeho pacienty. Před půl rokem proto vznikl v rámci firmy tým pod vedením Petra Bartoše, který se zaměřil na výrobu aplikace Medevio. Ta shromažďuje výsledky vyšetření, stav pacienta a zbavuje ho potřeby chodit do čekárny třeba jen kvůli tomu, aby si znovu vyzvedl předpis toho samého léku.

Už teď aplikaci testují lékaři – i když zatím jen jednotky – a zakladatelé jsou uprostřed jednání s pojišťovnami, které prý také projevily zájem. Bez nich to totiž nepůjde. Zatím je hezká představa, že by lékaři i pacienti měli dostupné veškeré výsledky a postupy dosavadní léčby na jednom místě a mohli se na dalším postupu domlouvat třeba online nebo po telefonu. Jenže takové konzultace pojišťovny neproplácejí. „Nicméně pokud má pojišťovna jistotu, že se doktor o pacienta stará dobře, ušetří obrovské náklady. Nemusí platit vysoké výdaje za léčbu nemoci, jejímuž rozvinutí prevence zabrání,” vysvětluje Bartoš. Právě zvučná jména spoluzakladatelů celý tenhle systém můžou změnit.

Související článek

T-Mobile dává data zdarma zdravotnickému personálu, zrychluje internet nemocnicím

Operátor T-Mobile reaguje na současnou koronavirovou situaci. Slíbil rozeslat všem zákazníkům výzvu ke stažení aplikace eRouška, zároveň poskytne všem zaměstnancům nemocnic a hygienických stanic po dobu nouzového stavu neomezená data a maximálně jim navýší přenosové rychlosti pevného internetu. Pomoc přichystal i pro podnikatele i velké firmy.

„Troufám si říct, že vidíme i do potřeb českého zdravotnictví. Je tu spoustu aplikací, AI řešení, ale je to jako stavět lešení kolem baráku, který nestojí na pevných základech. My se musíme vrátit a položit nové základy,” říká Svítil. „Člověk si může postahovat spoustu aplikací, ale ty nejsou napojené na doktora. A taky to nejsou aplikace, které chce sledovat doktor. Ten svět není propojený. Vypadá to banálně, ale naše ambice je světy propojit, a to se opravdu zatím nepodařilo,” doplňuje Doležal.

Základem je totiž výměna dat, jejich zabezpečení a to, aby jednotlivé systémy ve zdravotnictví spolupracovaly, komunikovaly spolu a vyměňovaly si informace.

Bartoš však jedním dechem zároveň zdůrazňuje, že přes to všechno je technologie třeba jen 20 procent řešení. „Dejme tomu polovina úspěchu je systém dotáhnout přes zákonné normy či regulace. Vidíme to, že to jde. A další strany vnímají, že jsme nespadli z nebe, ale v systému už nějakou dobu fungujeme,” říká.

Celý projekt Medevio chtějí spoluzakladatelé promovat hlavně u doktorů. Teprve od nich by se o něm měli dozvědět pacienti. „Dalším krokem bude určitě monitorování pacientů přes nositelnou elektroniku,” věří Doležal.

Související článek

Jak eNeschopenky na poslední chvíli zachránily české zdravotnictví

Pamatujete si ještě na dobu, kdy praktičtí lékaři nadávali na složitost elektronických neschopenek? Dnes jsou rádi, že něco takového existuje. A problém jim teď nedělají ani eRecepty nebo konzultace přes webkameru. Že by se v českém zdravotnictví začalo blýskat na digitální časy?

I tady půjde hlavně o zpracování dat. Elektronika je už teď dostupná, jenže výsledky jejího měření jsou zatím spíš zábavou pro nositele. Propojení s medicínským světem se zatím nepodařilo, přitom se samo nabízí. Největší problém je v tomto smyslu podle tvůrců najít takovou formu dat, kterou by dokázaly zpracovat třeba chytré hodinky, a uměl by jí přečíst jak počítač doktora, tak ještě přístroje v útrobách pojišťoven. Jednotlivá řešení tu totiž jsou. A právě k jejich propojení chce Cogvio přispět, a tím změnit celý obor.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama