Ilustrační foto: Istockphoto

Česká firma, která se robotů nebojí. Tajemství v ní nejsou ani platy kolegů

Firmy chytřetéma 4 min čtení

Začalo to jako rodinný podnik, v současnosti mají 120 zaměstnanců a spolupracují s nadnárodními giganty. Firma ICE z Vysočiny se úspěšně veze na vlně automatizace, robotizace a dalších trendů nové doby. K nim patří i to, že si zrušili hierarchickou strukturu a fungují v malých projektových týmech bez šéfů. Navíc všichni znají platy svých kolegů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Začalo to jako rodinný podnik, v současnosti mají 120 zaměstnanců a spolupracují s nadnárodními giganty. Firma ICE z Vysočiny se úspěšně veze na vlně automatizace, robotizace a dalších trendů nové doby. K nim patří i to, že si zrušili hierarchickou strukturu a fungují v malých projektových týmech bez šéfů. Navíc všichni znají platy svých kolegů.

Související článek

Kladivo na Áčka? Český startup chce prodávat desítky tisíc ojetin ročně

Nový český startup Carvago rozjel internetový velkoobchod s ojetými vozy. Chystá se vyhledávat a následně autobazarům a dalším prodejcům nabízet ojetá auta z celé Evropy. Klíčem k úspěchu celého projektu, který má ambici konkurovat zavedeným platformám typu Mobile.de nebo Auto1.com, má být sofistikovaná analýza velkých dat. 

První, kdo vítá hosty na tiskové konferenci společnosti ICE v typicky hipsterské industriální kavárně v Holešovicích, je robot. Humanoid podobný těm, kteří v továrnách obsluhují montážní linky – hlava, dlouhé paže, spousta kloubů, šikovné ruce. Tenhle nic nemontuje, zato přesnými pohyby obsluhuje běžný kapslový kávovar. Trefil se do tlačítek správně, káva je dobrá.

Pak přichází na řadu virtuální realita. Na záda dostávám batůžek s řídící jednotkou, na oči VR brýle, do rukou ovladače s tlačítky a ocitám se v tovární hale, v níž se vyrábějí loketní opěrky do volkswagenů. Mohu po hale chodit sem a tam, prohlížet si ji z ptačí perspektivy, přesně měřit vzdálenosti a samozřejmě sledovat, jak linka funguje. „To, co vidíte, je přesný model skutečné automatické linky, kterou jsme pro klienta postavili,“ vysvětluje zakladatel a generální ředitel firmy ICE Tomáš Vránek. „Má to několik výhod – klient má jasnou představu o tom, jak bude linka vypadat, a naši výrobci zase mohou využít podstatně lepší vizualizace, než nabídnou nejlepší 2D zobrazení na monitoru.“

Novináři měli možnosti zažít, jak to ve světě virtuální reality vypadá -

Z rodinné firmy špička

S automatizovanými a robotizovanými provozy si společnost ICE rozumí skutečně dobře. Vznikla před pár lety jako rodinná firmička na Vysočině, v současné době ovšem zaměstnává největší tým automatizačních programátorů v celé republice – na 60 vývojářů. „Ani Siemens jich nemá víc,“ tvrdí hrdě Vránek. Kromě toho má firma i vlastní montéry a techniky, za odvedenou práci tedy plně ručí.

Související článek

Češi si zamilovali elektrokola. Jak ale stroj za desítky tisíc ohlídat?

Loni se v Česku prodalo přibližně 50 tisíc elektrokol. Letos to má být ještě víc. Běžná cena elektrokola je přitom třicet až čtyřicet tisíc korun. Výjimkou nejsou kola za víc než 60 tisíc. Nechat ho zamčené před restaurací běžným zámkem už stačit nemusí. Vzniklo tak elektronické zabezpečení, které spoléhá na kombinaci technologií GSM a GPS.

Důraz na kvalitu se vyplácí – po pětileté činnosti vykázala firma v loňském roce zisk před zdaněním více než 26 milionů korun, letos očekává přibližně 35 milionů. Mezi zákazníky patří především nejrůznější subdodavatelé pro automobilový, strojírenský, metalurgický a další průmysl, ale i některá velká jména, především švédská Scania.

Jde to i bez hierarchie

A skandinávská firemní kultura také ovlivnila majitele firmy v jednom průkopnickém rozhodnutí – jako první česká firma ve svém oboru zrušila ICE tradiční hierarchickou strukturu s několika patry řízení a nahradila ji „bublinami“ – malými projekčními týmy, které fungují v zásadě samostatně. „Já mám ještě pořád titul generálního ředitele, ale už se těším, až se ho zbavím,“ tvrdí s úsměvem Vránek. Jednotliví pracovníci si sami rozhodují o tom, do jakých projektů se zapojí, velmi záleží na vzájemné spolupráci týmů. Se zrušením hierarchické struktury souvisí i naprostá otevřenost – zaměstnanci vidí do průběžného účetnictví, výše mezd je věc veřejná. Podle Vránka jde o samé přednosti, které ICE do dalších let přinesou podstatnou konkurenční výhodu: „Za deset let bude v průmyslu i ve službách desetkrát víc robotů než dnes. A my chceme být u toho, pokud možno na špici.“

ICE chce do dvou let zdvojnásobit množství zaměstnanců. Jejich celkový počet by měl v roce 2021 přesáhnout 200. Letos a příští rok tak chce ICE nabrat přibližně po 40 lidech. Nabírat přitom bude programátory, montéry i konstruktéry automatizovaných strojů. Velkou výhodu přitom je, že může nabírat schopné lidi z jakéhokoliv místa, a to nejen v Česku.

Související článek

Pokladny? Nemáme! Totální proměna placení nákupu v obchodech je na spadnutí

Internet máme skoro všude, do domácností se nám tlačí zařízení, které jsme ještě před pár lety viděli jen ve sci-fi filmech… Jen to nakupování, respektive placení, kdy si ve frontě u pokladny, kde unavená pokladní musí ručně načíst každé zboží, pořád připadáte jako v technologickém pravěku. Změna je ale blízko. Ukazují to hlavně první chytré obchody v USA. A ty dřív nebo později přijdou i k nám.

V současné době má sice devět poboček (Praha, Brno, Žďár nad Sázavou, Plzeň, Pardubice, Turnov, Ostrava, Hranice, Karlovy Vary), ale pobočku může založit vlastně kdokoliv kdekoliv. „Když se dva lidé z Liberce rozhodnou a dohodnou, že si zařídí vlastní pobočku a o vše se postarají, v konečném důsledku se to ICE vyplatí. Nejen že tihle dva zaměstnanci nebudou muset dojíždět do Prahy, ale jejich spokojenost přinese další spokojené zákazníky a členy týmu. Ostatně z iniciativy mých kolegů vznikla většina našich poboček. Naše každodenní práce je postavena tak, aby se na pravidelné krátké meetingy šlo připojit odkudkoliv, data a podklady máme také přístupné všichni – stačí nám jen připojení k internetu,“ doplňuje Tomáš Vránek.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama