ilustrační foto: iStockphoto

Řízení aut čeká změna. V Praze na ČVUT roste centrum, které řidiče přiblíží pilotům letadel

Trendy & tipyAktuality 2 min čtení

Řízení aut mají víc a víc pod kontrolou počítače. A jejich vliv ještě poroste. Stejně jako pilot proudového letadla přímo neovládá motory, ale dává pokyny řídící jednotce, která za něj obstará vše potřebné, bude nejspíš v budoucnu postupovat i řidič automobilu. Motoristé to ocení hlavně v krizových okamžicích.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Řízení aut mají víc a víc pod kontrolou počítače. A jejich vliv ještě poroste. Stejně jako pilot proudového letadla přímo neovládá motory, ale dává pokyny řídící jednotce, která za něj obstará vše potřebné, bude nejspíš v budoucnu postupovat i řidič automobilu. Motoristé to ocení hlavně v krizových okamžicích.

Související článek

Nový Volkswagen Passat dokáže jet skoro sám. A to víc než dvoustovkou

Automobilka Volkswagen už zkraje března představí veřejnosti nový Volkswagen Passat – vůz, jehož se v rámci všech generací prodalo už téměř 30 milionů kusů. Passat tradičně bojuje s řadou konkurentů, například Škodou Superb. Musí proto nabídnout něco navíc. Tentokrát je to kromě jiného také funkce Travel Assist, díky které auto dokáže jet téměř samo. A to až do rychlosti 210 kilometrů za hodinu.

Na Fakultě elektrotechnické ČVUT vzniklo nové výzkumné centrum Smart Driving Solutions, které bude zkoumat koncept řízení aut drive by wire. Při něm řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, která má plnou kontrolu nad podvozkem. Letošní rozpočet nového centra je 8,5 milionu Kč.

Výhoda pro řidiče? Především více bezpečí. Pokud auto bude vybavené systémem drive by wire, řidič sice bude dál otáčet volant a šlapat na plynový pedál, ale nebude tím přímo ovládat kola či motor. To bude dělat řídící jednotka. Ta pak bude finálně určovat, jak se vůz bude chovat. Díky tomu se automobil udrží ve vysoké rychlosti na silnici déle a bez problémů, než kdyby ho řídil člověk.

Zavedení konceptu řízení drive by wire by mohlo být stejnou technologickou revolucí, jakou už prošel letecký průmysl. Takzvané fly by wire systémy jsou u dopravních letadel běžné a u stíhaček nezbytné, v automobilovém průmyslu však na ně kvůli konzervativnímu přístupu automobilek ještě nedošlo. To má nyní změnit tým třinácti vědců, v jehož čele stojí vývojář Tomáš Haniš se zkušenostmi ze společností Porsche Engineering Services a divize aerospace Rolls-Royce.

Související článek

Nová škodovka bude hlídat únavu a zdraví řidiče. V případě potřeby sama zastaví

Vozy mladoboleslavské automobilky budou v blízké budoucnosti hlídat řidiče mnohem více než dosud. V případě potřeby zastaví a samy mu přivolají pomoc. Těmito funkce představil koncept elektromobilu Vision iV, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě.

Motivací pro vznik výzkumného centra byla situace v současném automobilovém průmyslu. Zatímco konstruktéři podvozků postupně přidávají do aut systémy typu ABS, ESP, ASR a další, z druhé strany automobilky investují nemalé peníze do vývoje plně autonomního řízení. „Všímáme si, že tyto dvě skupiny vývojářů žijí takříkajíc v odlišných světech. Ještě se tu totiž neuskutečnila ta revoluce, na kterou se v automobilovém průmyslu, na rozdíl od letectví, zapomnělo. Než začnete stavět autonomní mozek auta, potřebujete mít plnou elektronickou kontrolu nad jízdní dynamikou vozu. Toho dosáhnete právě úplným přechodem na řízení drive by wire. Po sto třiceti letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále přímo ovládat kola, brzdy a motor,“ uvedl Tomáš Haniš.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama