Foto: iStockphoto.com

Dětské lékařce pomáhá s odpověďmi pacientům chatbot. Vymyslela ho šestnáctiletá gymnazistka

Věci chytřetéma 5 min čtení

Voláte často lékaři do ordinace s nějakým dotazem? Dovolat se sem je většinou umění, protože v ordinaci je obvykle pacient, a lékař tak nemá na telefonáty příliš času. Dětská lékařka Miroslava Kuglerová rodičům svých pacientů situaci ulehčuje tím, že na Facebook ordinace umístila chatbota, na kterého je možné se kdykoliv obrátit se základními dotazy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Voláte často lékaři do ordinace s nějakým dotazem? Dovolat se sem je většinou umění, protože v ordinaci je obvykle pacient, a lékař tak nemá na telefonáty příliš času. Dětská lékařka Miroslava Kuglerová rodičům svých pacientů situaci ulehčuje tím, že na Facebook ordinace umístila chatbota, na kterého je možné se kdykoliv obrátit se základními dotazy.

Související článek

Eric Gatenholm: Muž, který chce pomocí 3D technologie tisknout i lidské uši

Vypadá to jako obyčejná 3D tiskárna a stojí jen něco přes 110 tisíc korun – to není žádná horentní suma. Jenže místo plastových předmětů dokáže tisknout funkční lidské tkáně a orgány. Sci-fi? Nikoli, blízká budoucnost. Je dílem firmy Cellink, v jejímž čele stojí generální ředitel Eric Gatenholm.

Jaké jsou ordinační hodiny? Jaké dokumenty s sebou přinést? To jen pár dotazů, se kterými se i několikrát denně obracejí pacienti na dětskou lékařku Miroslavu Kuglerovou. Tu podobné a opakující se otázky odvádějí od vyšetřování pacientů. Vsadila proto na techniku, která odpoví místo ní. Konkrétně na chatbota propojeného se sociální sítí Facebook. Miroslava Kuglerová nad podobnou možností nové formy komunikace s pacienty a jejich rodiči uvažovala už v minulosti, ale chybělo jí udělat poslední krok. K tomu ji popostrčila až šestnáctiletá Mária Šimůnková, která lékařku s nabídkou na naprogramování chatbota oslovila v rámci středoškolské práce.

Coby chatbot lékařce slouží klasické okénko aplikace Messenger, kam mohou návštěvníci Facebooku psát dotazy nebo jen zadávat klíčová slova. Chatbot se snaží na dotaz odpovědět, a pokud neví, upozorní tazatele, že nemůže nalézt odpověď a že je třeba si zavolat do ordinace.

Neradí ohledně zdravotního stavu

Mária chodí na gymnázium do Havlíčkova Brodu, zatímco Miroslava Kuglerová ordinuje v Libčicích nad Vltavou poblíž Prahy. Maminka studentky je ale její bývalou spolužačkou. Mária s nabídkou na vytvoření chatbota původně oslovila lékaře ve svém okolí, jenže ti na její nabídku reagovali víc než zdrženlivě. Přitom praxe ukázala, že samotný proces vzniku technického pomocníka pro lékaře žádnou velkou zátěž nepředstavoval. Pro naprogramování chatbota se stačilo jen dvakrát osobně sejít, zbytek se řešil po e-mailu. 

Související článek

Český gymnazista si pro nahrávání snímků do fotobanky vycvičil umělou inteligenci. Vydělává teď mnohem víc

Fotobanky s miliony fotografií používají novináři, grafici, tvůrci webů… Ještě před tím ale musí někdo každý snímek do fotobanky vložit. To znamená dodržet potřebné technické požadavky, doplnit popisku, klíčová slova a kategorii pro rychlé vyhledání. A to vše nějakou dobu trvá. Student gymnázia Michal Doubek přišel na to, jak celý tento proces zkrátit a zefektivnit. Na pomoc si vzal umělou inteligenci.

Hlavní úlohou bylo dát dohromady seznam toho, na co by se lidé mohli ptát. „Nejprve jsme připravily seznam hlavních dotazů a klíčová slova. Udělaly jsme si představu, jaké by ty dotazy měly být. Domluvily jsme se, že tam nebudou odborné dotazy ohledně zdravotního stavu dětí. To by nemělo být předmětem komunikace s chatbotem, ačkoliv rozsah jeho témat bychom do budoucna chtěly rozšířit o kontakty na odborníky a nějaké základní rady, například ohledně lékárničky na cestování. Ale třeba na přímý dotaz rodičů, co mají dělat, když má jejich dítě horečku, chatbot odpovídat nemůže,“ upřesnila Miroslava Kuglerová.

Zlákal ji IT kemp od Microsoftu

Není úplně obvyklé, aby se tak mladé děvče věnovalo informatice. Mária přitom není děvče, které by neustále trávilo čas u počítače. Její zájmy jsou různé – má ráda balet, knížky a baví ji hraní na klávesy. Ve škole patří mezi její oblíbené předměty němčina, matematika i zeměpis. Navíc vzhledem k tomu, že v její rodině se to odborníky na IT jen hemží – otec je programátor, matka učitelka informatiky a bratr loni obdržel v technickém oboru cenu Talent Vysočiny –, nechtěla Mária jejich řady ještě rozšiřovat. Nakonec se ale nechala přesvědčit.

Mária Šimůnková s maminkou, která je v oblasti IT zároveň i její mentorkou. -

Roli ve změně názoru hrála především zahraniční zkušenost v podobě mezinárodního dívčího IT kempu od společnosti Microsoft, který absolvovala v Řecku. Mária byla jednou z dvanácti českých účastnic, které prošly výběrovým sítem. „Kemp byl koncipovaný pro úplné začátečnice a splnil svou motivační funkci,“ říká Mária, která přijela z Athén domů nadšená natolik, že si kromě chatbota chtěla zkusit sestavit i robotickou ruku.

Související článek

Čínská vláda řeší dilema. Půjde do střetu s vlastní armádou programátorů?

Slyšeli o něm všichni, kteří se pohybují v IT. Neobejde se bez něj totiž žádný webový vývojář. Řeč je o GitHubu, platformě pro sdílení programovacích kódů a návodů. Jenže funguje i jako sociální síť. A to je v Číně problém. Velký problém.

Jedna část IT kempu se věnovala i úvodu do problematiky umělé inteligence. Právě proto se mladá dívka rozhodla vytvořit aplikaci pro praxi. „Nejdříve jsem se samostudiem odborných zdrojů podrobně seznámila s problematikou umělé inteligence, poté jsem prostřednictvím dotazníku hledala lékaře, vhodnou specializaci i nejčastější dotazy,“ popsala studentka první kroky projektu.

V jejích IT aktivitách Márii podporuje i maminka a zároveň mentorka Zuzana Šimáčková, která si pochvaluje, že její dcera motivuje další mladé lidi ve své věkové kategorii. Kromě prezentace pro spolužáky v domovské škole totiž Mária v dubnu vystoupila i v Praze na akci Czechitas Girls Day a na začátku června na studentské Konferenci českých nadějí v Brně. A její zájem o IT tak rozhodně nehasne. I když má na rozhodování ještě čas, už plánuje další studium IT na vysoké škole.

Chatbot se musí učit

Chatbota Mária programovala v prostředí Microsoft Azure, takže nemusela vytvářet samotný kód aplikace, ale nastavovala funkce systému tak, aby propojila jednotlivé části. Největší kus práce odvedla při vytvoření databáze a samotném učení a trénování chatbota, kdy autor aplikace tvoří zpětnou vazbu pro proces učení. „Propojení aplikace chatbota s komunikačním prostředím Facebook Messenger vyžaduje nastavení obou stran. Jako největší problém se ukázalo najít vhodné nastavení v prostředí Facebook for Developers tak, aby moje facebooková aplikace získala povolení a byla přístupná i ostatním uživatelům. Překvapilo mě, o jak složitý proces se jedná,“ připouští mladá gymnazistka. 

Související článek

Patří mobilní telefon na letní tábor? Čeští rodiče v tom mají jasno

Moderní doba přemýšlení rodičů v jednom směru nezměnila. Chtějí, aby si děti tábor užily stejně jako kdysi oni – bez mobilního telefonu a internetu. Dvě třetiny rodičů v průzkumu pro operátora T-Mobile uvedly, že s dítětem na táboře v podstatě komunikovat nepotřebují. Většina pro své děti ani nevyžaduje dostupnou Wi-Fi síť.

Aktuálně chatbot, který je zatím v testovací fázi, vyřizuje zhruba deset dotazů týdně a mladá programátorka se jej snaží stále vylepšovat. Minimálně jednou měsíčně zkontroluje výsledky odpovědí na dotazy pacientů, a chatbota tím průběžně trénuje, i když chyby takřka nedělá. „Zkušební provoz je důležitý také pro další trénování znalostní databáze, Mária má k dispozici všechny položené dotazy a na léto plánuje s paní doktorkou doplnění a rozšíření témat, na které asistent odpovídá. Zatím se jedná o dotazy provozního charakteru, nikoliv však objednání,“ uvedla Zuzana Šimůnková.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama