Zdroj: Audi

CES 2019: Už víme, jak vypadá automobilová budoucnost

Trendy & tipytéma 5 min čtení

Jaké to je, projet se po jednom z nejslavnějších bulvárů světa v autě bez řidiče, které jako by vypadlo z Blade Runnera? Co se stane, když se Tesla střetne s robotem – a opravdu za havárii může auto? Jak vypadá autonomní Audi s obřím LED panelem místo přední i zadní masky? Na to vše dal odpověď veletrh CES, na kterém chytré a autonomní vozy hrají čím dál tím důležitější úlohu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jaké to je, projet se po jednom z nejslavnějších bulvárů světa v autě bez řidiče, které jako by vypadlo z Blade Runnera? Co se stane, když se Tesla střetne s robotem – a opravdu za havárii může auto? Jak vypadá autonomní Audi s obřím LED panelem místo přední i zadní masky? Na to vše dal odpověď veletrh CES, na kterém chytré a autonomní vozy hrají čím dál tím důležitější úlohu.

Související článek

Pražské letiště chce vozit pasažéry minibusem bez řidiče. Už za rok

V Česku už se možná brzy svezeme samořiditelným autem. Nebude to ale na běžné silnici. Autonomní minibus chce pro přepravu pasažérů podle deníku MF Dnes začít používat Letiště Václava Havla. Zatím se ale čeká, až provoz takového vozidla schválí Parlament. Stát by se to mohlo už v polovině příštího roku.

Ještě nedávno byly automobily na veletrhu CES za chudé příbuzné – obří akce v Las Vegas je zaměřená na spotřební elektroniku, takže v nablýskaných halách byly představovány leda tak nové navigace. Jenže to se s nástupem chytrých aut mění. Najednou je pro svět chytrých hraček sexy i něco tak starého a neměnného, jako je plechová krabice na čtyřech kolech. Aby také ne, když už zanedlouho nebude potřebovat řidiče, tedy pokud máme věřit nejrůznějším vizionářům.

Když už i Mercedes-Benz…

Ještě loni v Las Vegas vystavovaly vozy bez řidiče zejména specializované menší firmy a startupy, zato letos už se zjevně jedná o téma pro největší globální giganty. Třeba pro Mercedes-Benz. Ten na CES prezentoval plně funkční autonomní koncept nazvaný Vision Urbanetic. Je složený ze dvou modulů, což dovoluje na podvozek s baterií připevnit několik různých typů kabin pro osobní i nákladní použití. Ve Vegas se představila osobní varianta – mikrobus pro dvanáct lidí. Na jeho designu se zjevně vyřádili milovníci sci-fi filmů, protože něco podobného bylo k vidění třeba ve filmech Blade Runner nebo Pátý element. Ovšem s tím drobným rozdílem, že Mercedes-Benz přece jen nelétá. Ale panoramatická prosklená střecha, obří displej v interiéru nebo barevné LED diody z vnější strany, to skutečně působí jako z příštího století.

Vision Urbanetic po celou dobu veletrhu vozil účastníky veletrhu po slavném bulváru The Strip, aby bylo jasné, že i v hustém provozu zvládá autonomní jízdu bez problémů. V budoucnu se ovšem plánuje ještě ambicióznější využití – softwarový systém umožňuje spojování vozů do flotil, které mohou na základě aktuálního lokálního zpravodajství automaticky vyrážet tam, kde se něco děje a kde se dá tudíž očekávat, že lidé ocení odvoz. Pokud se tedy někde bude konat dejme tomu koncert ve velké hale či na stadionu, lze předpokládat, že se na místě objeví kolona Vision Urbaneticů zrovna ve chvíli, kdy lidé začnou vycházet ven.

Související článek

Internet chceme i v autě. S Chytrým autem od T-Mobile jezdí denně přes pět tisíc řidičů

Služba Chytré auto od českého T-Mobilu slaví dvouleté narozeniny fungování v Česku. V prodeji je také v Německu a Rakousku, od 18. prosince zamířila do prodeje také v Polsku. V Česku se těší velké popularitě mezi řidiči osobních aut i dodávek. Mezi nedávnými novinkami se objevila asistenční služba v ceně, a to včetně odtahu či zapůjčení náhradního automobilu v Česku a zemích EU.

Zlá Tesla a koncept od Audi

Kromě Vision Urbaneticu se po Las Vegas bez řidiče proháněl i vůz automobilky Tesla, který se hned zkraje veletrhu stal nechtěným smutným hrdinou poněkud bizarní aférky. Na silnici poblíž výstaviště totiž srazil a zničil nebohého humanoidního robota ruské firmy Promobot. A jako z udělání si výrobci robota celou scénu natočili a pověsili na YouTube. Byla z toho slušná mediální aféra, zástupci Promobotu nešetřili ublíženými poznámkami na arogantního giganta, jenže detailní zkoumání videozáznamu naznačilo, že je vina za celý incident spíše na jejich straně – že se zkrátka rozhodli udělat si reklamu a Teslu v ní využít. Každopádně se statisícům lidí postarali o zábavu.

A jak vypadá Audi na videu?

Další velkou značkou, která na CES představila autonomní koncept, je Audi. Konkrétně šlo o model Aicon, ohlášený už v roce 2017, ale hotový až nyní. Podobně jako Mercedes-Benz Vision Urbanetic vypadá i Aicon hodně futuristicky a svítí na stovky metrů daleko – celá přední i zadní maska je v podstatě jeden velký LED panel. Podle automobilky to není samoúčelné, protože auto bez řidiče by zkrátka mělo být pořádně vidět. Na rozdíl od Urbaneticu jde o jednoúčelovou limuzínu s pohodlnými sedačkami pro čtyři až pět lidí, interiér připomíná luxusní salonek. Letos stál Aicon jen v hale, ale již přespříští rok by měla být představena běžná verze pro světový trh.

Související článek

Hyundai, kterého nezastaví ani česká dálnice D1. Elevate jezdí, chodí, šplhá

Hyundai představil na veletrhu spotřební elektroniky CES 2019 v Las Vegas zcela nový koncept vozidla. Automobil pod názvem Elevate kombinuje výkonnou robotiku a techniku elektrického pohonu, aby dopravil cestující i na místa, kam se dosud žádné vozidlo nedostalo.

Auta s řidičem, ale náramně sexy

Coby starý známý se do Las Vegas vrátil koncept firmy Byton, který tu zaznamenal velký ohlas už loni. Jenže zatímco před rokem šlo o pouhé první ztvárnění představ výrobců, dnes už firma představila verzi M-Byte připravenou k sériové výrobě. Na rozdíl od Mercedesu nebo Audi nejde o vůz s autonomním řízením, řídit musí majitel sám, ale na druhou stranu dnes těžko zažije větší komfort a luxus.

Podívejte se na Byton v pohybu!

Auto je nadupané moderní technikou od kol až po střechu. Zapomeňte na klíčky, karty nebo i ovládání telefonem – k odemknutí i nastartování slouží otisk prstu nebo systém pro rozpoznání obličeje. Po autorizaci řidiče se pak všechno nastaví na míru, od sklonu a výšky sedadel až po profil na streamovací aplikaci Spotify. K ovládání téměř čehokoli slouží hlasový systém Amazon Alexa a před očima máte famózní displej s úhlopříčkou 48 palců. Další displeje pak lze využít k dotykovému ovládání všeho, co nechcete nastavovat hlasem. Ještě letos na podzim by se Byton měl začít vyrábět sériově.

Související článek

Kdy v Česku pojedeme autem bez řidiče?

Auta bez řidičů zcela změní dopravu, po inovativní Tesle představuje své chytré auto i Audi. Další novinky jsou za dveřmi. Zatím ale nikde nejdou využít.

A velkou pozornost si získal i čínský koncept Aisin i-Mobility Type-C. Zvenku vypadá vcelku konvenčně, to důležité se ovšem skrývá v interiéru. Rodiny s sebou například nemusejí vozit dětskou sedačku – inteligentní sedadlo v interiéru pozná, že si do něj sedlo dítě, a automaticky změní tvar tak, že je od dětské sedačky k nerozeznání. Výrobci dokonce tvrdí, že auto dokáže rozpoznat aktuální náladu řidiče a tomu přizpůsobit vnitřní nastavení včetně výběru hudby. Podle všeho se jako motoristé máme v následujících letech na co těšit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama