ilustrační foto: iStockphoto

Alza z kočárkárny k tržbám 25 miliard

Firmy chytřeAktuality 3 min čtení

Obrat 25 miliard, expanze do několika středoevropských zemí i zvládnutí infarktového předvánočního období. To jsou hlavní úspěchy, jimiž se pyšní Alza.cz. Tuzemský obr přitom vyrostl na zelené louce, respektive v zaprášených ulicích někdejší dělnické čtvrti.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Obrat 25 miliard, expanze do několika středoevropských zemí i zvládnutí infarktového předvánočního období. To jsou hlavní úspěchy, jimiž se pyšní Alza.cz. Tuzemský obr přitom vyrostl na zelené louce, respektive v zaprášených ulicích někdejší dělnické čtvrti.

Související článek

Král 3D tisku z Holešovic: Češi jsou ohromně tvořiví, je dobré dát jim příležitost

Nemá tak slavné jméno jako Jaromír Jágr nebo Petra Kvitová, ale v tom, co dělá, je možná ještě slavnější. Osmadvacetiletý Josef Průša patří k největším světovým výrobcům 3D tiskáren a na jeho „farmu“ do pražských Holešovic se jezdí dívat lidé z Evropy i ze zámoří. Průša přitom podle svých slov zůstává klukem, co si rád hraje. Je to vidět i na jeho dalších aktivitách.

Nejprve malá osobní vzpomínka. Když jsem si koncem 90. let poprvé a naposledy v životě stavěl vlastní PC, jezdil jsem si pro komponenty do malého krámku v Holešovicích. Sídlil v kočárkárně jednoho činžáku, pracovali v něm dva lidé – majitel a jeho kamarád, zboží měli uskladněné v kartonových krabicích na policích. Firmička se jmenovala Alzasoft.

Střih: uplynulo něco přes dvacet let a největší e-shop v Česku a okolí hlásí výsledky za uplynulý rok. Při té příležitosti uspořádal tiskovou konferenci v luxusním kancelářském komplexu, byť Holešovice neopustil. Těžko říci, jestli se v zemi najde někdo, kdo značku Alza.cz vůbec nezná, třeba jen díky všudypřítomné reklamě se zeleným mimozemšťanem. O něm i o jeho mateřské firmě si lze myslet leccos, ale gigantický úspěch, přinejmenším na naše poměry, projektu upřít nelze.

Napřed hlavní čísla: Alza v roce 2018 dosáhla obrat 25 miliard Kč, což znamená meziroční růst téměř o dvacet procent. Nejdůležitějším trhem je stále Česko, kde obrat vzrostl o 21 procent, funguje zde mimo jiné 38 kamenných poboček a 73 takzvaných Alzaboxů, kde si zákazníci mohou vyzvednout objednané zboží. Zajímavý pohled je ovšem i na Slovensko a především do Maďarska, kde firma loni vyrostla o celých 129 procent a otevřela velký showroom s pěti tisíci čtverečními metry v Budapešti.

Související článek

Kde protivný číšník nehrozí. Objevili jsme v Praze podnik, kde vás obslouží robot

V tomhle baru si s číšníkem nepopovídáte. Ale na druhou stranu máte jistotu, že vás nenaštve a taky neošidí. Obsluhovat vás totiž bude robot. V Praze u stanice metra Nové Butovice se objevil podnik, který v člověku jdoucím kolem může zanechat pocit, že tady přistálo UFO. Ve skutečnosti je to bar a informační centrum za 21 milionů korun, jehož podobu má na svědomí výtvarník David Černý.

Pro zákazníky připravila Alza několik nových zajímavých služeb. Velkou oblibu si získala Třetinka, kdy při nákupu zaplatíte jen třetinu ceny, zbytek bez jakéhokoli navýšení lze doplatit do čtvrt roku. Třetinku od zavedení vyzkoušelo už jedenáct tisíc zákazníků. Ještě víc pak zabodovala prodloužená záruka – ačkoliv je s příplatkem, zvolili zákazníci tuto službu u 60 procent objednaných produktů v ceně přesahující tisícovku.

A takto vypadá kompletní ředitelský tým Alzy. -

„V čem je příčina našeho úspěchu? Především v tom, že jsou zákazníci spokojení a vracejí se,“ vysvětloval na tiskovce Jiří Schejbal, ředitel IT divize Alzy. „A za to může mimo jiné to, že používáme prakticky výhradně vlastní systémy, které si vyrábíme na míru. To je naše velká konkurenční výhoda – projevila se například před Vánoci, kdy konkurenční e-shopy pod náporem objednávek kolabovaly. Naše systémy jsou tak robustní, že to bez potíží zvládly.“

Související článek

JIC – místo na Moravě, kde se rodí firmy, které točí miliardy korun. A Kiwi.com není jediná

Světový obr na poli prodeje letenek. Firma, která pomáhá sledovat pohyb automatických robotů v továrnách globálních automobilek. Vývojáři syntetizátorů, na které hrají hudebníci z celého světa. Ale třeba i společnost, jejíž produkt pomáhá chránit počítačové sítě proti kybernetickým útokům. To je jen několik příkladů firem, kterým k úspěchu pomohlo Jihomoravské inovační centrum. Kdo další se k nim přidá?

Předvánoční období je skutečně prubířským kamenem pro každý e-shop. Největší zkouškou pro Alzu byl 17. prosinec, kdy najednou na serveru nakupovalo přes dvacet tisíc zákazníků. Zmíněný systém zpracoval přes 108 objednávek, přičemž vrchol nastal přesně v 11:49 – za jedinou minutu si musel poradit s 388 objednávkami, což znamená 6,5 objednávky za sekundu. Fakticky tak servery měly na vyřízení jedné objednávky (což znamená její přijetí, vyřazení daného produktu ze skladu, stanovení postupu dodávky a vygenerování příslušných informací pro zákazníka) jen 150 milisekund, přesto se systémy Alzy nepoložily. Už jen to je úctyhodný úspěch, který by měl ocenit i člověk, který by toho ukřičeného mimozemšťana kolikrát nejradši uškrtil.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama