zdroj: Česká televize

Datová Lhota: Česká televize učí děti to, co školy a rodiče nezvládnou

Stát chytřerozhovor 7 a více min čtení

Jak vypadá počítač zevnitř? Co je to ramka a podle čeho poznáme operační systém? A co se stane s daty, která pošleme na Instagram? My to možná víme, ale menší děti často ne – přestože mezi počítači a chytrými telefony vyrůstají. Když je ale vezmeme do Datové Lhoty, odpovědi na tyto otázky přijdou samy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jak vypadá počítač zevnitř? Co je to ramka a podle čeho poznáme operační systém? A co se stane s daty, která pošleme na Instagram? My to možná víme, ale menší děti často ne – přestože mezi počítači a chytrými telefony vyrůstají. Když je ale vezmeme do Datové Lhoty, odpovědi na tyto otázky přijdou samy.

Související článek

Škola v době koronaviru? Volno děti mít nebudou, uklidňují ředitelé

Ačkoliv děti přijaly zprávu o zrušení výuky kvůli koronaviru s radostí, neznamená to, že jim začínají druhé jarní prázdniny. Měly by se učit dál, i když z domova. Dokážou ale české školy využít potenciál nových technologií a zorganizovat s jejich pomocí výuku na dálku? Redakce Světa chytře se na to zeptala ředitelů vybraných škol.

V České televizi se v poslední době chvályhodně rozjely vzdělávací projekty. Některé (např. UčíTelka) souvisejí s končící koronavirovou pandemii, jiné, jako rozsáhlý cyklus ČT edu, fungují na aktuálních událostech nezávisle. Do této kategorie patří i právě startující Datová Lhota, seriál pro děti prvního stupně základních škol. Televizi s jeho přípravou velmi významně pomohli odborníci z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Datová Lhota se vysílá na Déčku coby součást pořadu Planeta Yó, rozsáhlý doprovodný program je na webových stránkách pořadu.

„Podobný pořad jsme plánovali už od samotného startu Déčka, a to už je nějakých osm let,“ vysvětluje Kristina Volná z Centra dramaturgie nových médií ČT, která má Datovou Lhotu na starosti. „Ne, že by nejrůznější projekty na téma IT nevznikaly, ale většinou se týkaly horkých témat – internetové bezpečnosti, mediální gramotnosti a podobně. Ovšem program, který by dětem vysvětloval, jak počítače samy o sobě fungují, jsme tu ještě neměli,“ vysvětluje.

Fungování počítačů je hodně široké téma. Dá se nějak upřesnit, na co se Datová Lhota soustředí?

Pojali jsme to jako cyklus příběhů. Děti, konkrétně dvě animované hlavní postavy, se v něm dostávají dovnitř do počítače a zažívají v něm různá dobrodružství. A během nich se dozvídají, co je to RAM, co je to jádro, jak funguje procesor a programy a tak – třeba co se ve skutečnosti děje ve chvíli, kdy v Malování ve Windows nakreslíme obrázek. Snažíme se, aby z toho ta edukace moc netrčela. Chceme, aby děti informace vnímaly spíš podprahově, když sledují příběhy hlavní dvojice.

Fungování procesoru a RAM, to mi připadá jako docela specializované téma pro dobrodružný příběh…

Právě proto s tím byla taková práce – dělali na tom odborníci ze dvou různých oddělení ČT, plus kolegové z Matematicko-fyzikální fakulty. Od hrdinů seriálu se děti také dozvídají základní pravidla, která je při práci s počítačem dobré dodržovat – používat antivirové programy, pravidelně aktualizovat operační systém a tak. Třeba hned zkraje zjistí, že když nějaký soubor smažou, nezmizí, jen se přesune do koše. To malým dětem často nedochází.

Jak ty příběhy v seriálu probíhají?

Postavy se pohybují ve dvou hlavních prostředích – jednak v běžné realitě, jednak v Datové Lhotě, což je fiktivní vesnice plná odborníků. V reálném světě postavy řeší praktické problémy spojené s prací na počítači – třeba to, že jeden z hlavních hrdinů Kuba napsal domácí úkol, ale místo odeslání ho omylem přesunul do koše. Odtamtud ho vytáhl Kubův spolužák Janáček a poslal ho paní učitelce s tím, že ho napsal sám. A Kuba dostal pětku, protože úkol neměl. Tak se Kuba vydává do Datové Lhoty a zjišťuje, co se stalo.

Související článek

Dítě pod kontrolou i bez mobilu. T-Mobile začne nabízet chytré hodinky pro děti

Máte malého školáka, který už se začíná osamostatňovat, ale ještě mu nechcete kupovat vlastní mobil? Řešením mohou být chytré hodinky, díky kterým lze s dítětem telefonovat, posílat zprávy i sledovat jeho momentální polohu. Službu chytré hodinky pro děti nově nabízí operátor T-Mobile.

Na webové stránce jsou k vidění odvysílané díly, kromě toho je tu ale spousta dalšího obsahu. Co všechno tam děti a rodiče najdou?

Důležité jsou podle mě hlavně Kubovy talk show – navazují na jednotlivé díly Lhoty, ale je v nich méně zábavy a víc vzdělávání. Podle mě je to docela roztomilý formát: Kuba, jak ostatně příhoda s úkolem napovídá, je tak trochu trouba, máločemu rozumí, a tak si z Datové Lhoty zve různé chytřejší hosty, kteří mu odpovídají na otázky.

Seriál je podle vás určený hlavně pro děti z první až třetí třídy. Starší děti si z něj tedy nic neodnesou?

Počáteční díly jsou opravdu spíš pro menší děti. Při přípravě témat jsme spolupracovali s učiteli z prvního stupně a bylo zajímavé poslouchat, co děti nejvíce zajímá. Třeba jedna paní učitelka říkala, že spousta z jejích žáků vůbec nemá ponětí o velikosti dat – netuší, že text zabírá méně prostoru než obrázek a ten zase méně než video. Což nám, kteří jsme přecházeli z disket na CD a pak na flashdisky, připadá zvláštní. Dnešní děti ale s počítači vyrůstají odmalička a něco jako úložný prostor často vůbec neřeší.

Postupem času se pak ve Lhotě dostáváme k trochu složitějším tématům, zejména v posledních třech epizodách, kde hraje hlavní roli internet. To už by podle mě mohlo klidně něco říkat i páťákům.

To je samozřejmě hodně citlivé téma, ale jak jste sama říkala v úvodu, taky hodně frekventované. Film V síti trhá divácké rekordy, na školách probíhá řada programů, jak nepodléhat dezinformacím… Jak jste se k tomu postavili vy?

Nejdeme vysloveně do takhle konkrétních a ožehavých témat, to podle mě vyžaduje specializovanější přístup. Snažíme se dětem vštípit spíš taková základní pravidla internetového provozu. Typicky třeba to, že cokoli, co kdo na jakýkoli web pověsí, už si žije vlastním životem a může se to dostat kamkoli. Vzhledem k věku to samozřejmě chce maximálně jednoduché sdělení – co pošleš do světa, to se většinou vynoří ve chvíli, kdy se ti to bude nejmíň hodit. Nahraješ na YouTube, jak děláš nějaké pitomosti, pak se zastydíš a smažeš to, jenže mezitím si to už někdo stáhnul a může to na tebe vybalit. Ale znovu opakuji, že naším cílem nebylo dělat pořad o bezpečnosti na internetu. Je to jen jedno z mnoha témat Datové Lhoty.

Související článek

Děti se mění a s nimi i nesmrtelné Lego. Jeho tvůrci vsází na rozšířenou realitu

Lego. Žádná věda – prostě plastové kostky, které se stavějí na sebe. Nebo ne? Co si takhle zahrát na krotitele duchů ve virtuálním městě, které si z těch kostek postavíte? Od letošního roku žádný problém – a podobná lákadla budou přibývat. Digitální technologie pronikají i mezi tradiční stavebnice.

Už dávno nemám malé děti, ale pokud vím, základní počítačová gramotnost se už začala normálně učit ve škole. Nehrozí tedy, že se děti budou dozvídat věci, které už znají?

Někde se to možná učí, ale podle našich přímých zkušeností to rozhodně všechny děti nevědí. Když jsme chystali Datovou Lhotu, dělali jsme nějaké terénní průzkumy a já sama na vlastní oči několikrát viděla, jak nějaké dítě smazalo z telefonu fotku, kterou předtím pověsilo na sociální síť, a mělo pocit, že tímto obrázek definitivně zmizel ze světa. Stejně tak děti často netuší, že se jim fotografie z telefonů automaticky zálohují na cloudová úložiště. A ani z rodin tyhle informace nemají – mnozí rodiče jdou spíš špatným příkladem, když dávají fotky malých dětí na Facebook a chlubí se jimi.

Tam mě to nepřekvapuje, v těch školách trochu ano.

Je pravda, že podle rámcových vzdělávacích programů by se počítačová gramotnost v nějakém rozsahu učit měla, ale bohužel to zatím nefunguje všude. Na druhou stranu rozhodně nechci generalizovat – samozřejmě existuje mnoho škol, kde si v tomhle ohledu vedou skvěle, a spousta vynikajících, informovaných a iniciativních učitelů. Ale může se stát, že by to učitelé učili rádi, bohužel ale nevědí jak. I proto jsme natočili čtyři vzorové hodiny, takové moduly, kde učitelům vysvětlujeme, jak na to. Nabídli jsme je v textové podobě v PDF ke stažení, učitelé se podle nich můžou připravovat.

Zmínila jste terénní průzkumy mezi dětmi. Jak vlastně na tuto iniciativu reagovaly?

Mnohdy vstřícně, ale je jasné, že se některých zvyků jen tak nevzdají, třeba i proto, že na ně tlačí ostatní spolužáci. Teď jsou třeba ohromně v módě videa na TikToku, všichni to musí mít a dost obtížně se vysvětluje, že tímhle způsobem posílají svoje citlivá data na nějaký čínský server…

Související článek

Víme, jak děti naučit programovat, ale veřejnost stále nevnímá, že to je důležité

To, že si někdo zvládne na mobilní telefon nainstalovat novou aplikaci, opravdu neznamená, že je digitálně gramotný. České školství ale v informatickém vzdělávání systémově selhává, a proto tuto klíčovou oblast rozvíjejí především nestátní iniciativy. Jedné z nich – makeITtoday – oslovil technologický gigant Google a nabídl jí vedení workshopu v Cambridge na největším evropském setkání pro učitele programování.

Celou dobu se bavíme o počítačích, jenže dnešní malé děti vnímají informační technologie hlavně přes mobilní zařízení – chytré telefony a tablety. Jak se k tomu stavíte?

Vysvětlujeme, že chytrý telefon není nic jiného než počítač, i když vypadá jinak – že to všechno funguje víceméně stejně. Procesor, paměť nebo operační systém dělají v notebooku i v telefonu totéž. Z toho ovšem vyplývají zajímavé skutečnosti: už skoro všichni vědí, že v počítači mají mít antivirový program, ale v telefonu se na to zapomíná. Totéž platí pro aktualizace systému. To všechno se v Datové Lhotě probírá. Kromě toho dětem vysvětlujeme, že se to týká i dalších zařízení, třeba nejrůznějších přístrojů v chytré domácnosti.

Zaujalo mě, že na Datové Lhotě spolupracovala i Matematicko-fyzikální fakulta UK. Jak se matematici zapojili?

Jejich pomoc byla nesmírně cenná. Mimo jiné i v tom, že na projekt přispěli finančně stejně jako sdružení CZ.NIC, které spravuje zdejší internetové domény. Ale nejdůležitější bylo, že nám fakulta poskytla odborné konzultanty, kteří pomáhali jak s pořadem, tak s těmi zmíněnými modelovými hodinami pro učitele. Jedna studentka si to dokonce vzala jako diplomovou práci, námětem bylo vytváření hodin a jejich testování na školách.

Datová Lhota se vysílá na Déčku, doprovodné pořady se postupně objevují na webu. Máte hotovo, nebo se chystáte na tuhle fázi nějak navázat?

Přemýšlíme o druhé sérii, ale to je zatím ve hvězdách. Mimo jiné proto, že bychom k ní zase potřebovali nějaké finanční partnery a v tuhle chvíli žádné nemáme.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama