Zdroj: Lime

Přijde po vzestupu pád? Po úřednících si na e-koloběžky vyšlápne i konkurence

Města chytřetéma 6 min čtení

Zelené elektrokoloběžky Lime vtrhly do Prahy jako velká voda. Najednou jich bylo všude plno. Na ulicích i v médiích. Jedni byli nadšeni, další je proklínají. Lime tak musí čelit útokům vandalů a stížnostem úřadů. Navíc se blíží i útok konkurence.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Zelené elektrokoloběžky Lime vtrhly do Prahy jako velká voda. Najednou jich bylo všude plno. Na ulicích i v médiích. Jedni byli nadšeni, další je proklínají. Lime tak musí čelit útokům vandalů a stížnostem úřadů. Navíc se blíží i útok konkurence.

Související článek

Pro Pražany i turisty. V centru Prahy si půjčíte elektroauto za 4 koruny za minutu

Před obchodním centrem Nový Smíchov včera začala zahájila fungování carsharingová služba re.volt. Pražané i turisté si v centru Prahy mohou půjčit malé elektrické vozítko pro dva pasažéry. Za minutu jízdy zaplatí čtyři koruny.

I když firma Lime na přelomu září a října vrhla do ulic Prahy kolem tří set koloběžek, neznamená to, že by je Pražané a návštěvníci města běžně vídali v každé městské části. Firma sama vymezuje, kde je možné koloběžky nechávat. Problémy s koloběžkami se řeší hlavně v exponovaných pražských čtvrtích Praha 1 a Praha 2. Nemůže za ně firma sama, ale nezodpovědní zákazníci. Ti nechávají koloběžky kdekoliv, na což upozorňovali chodci i řidiči. Došlo to až do té fáze, že radnice koloběžkám dočasně zakážou vjezd na své území. Lime se problém snaží hasit. Jednak vzděláváním a informováním veřejnosti, ale také jednáním s úředníky. „S městem i jeho částmi vedeme neustálé diskuse. Zohledňujeme veškeré jejich připomínky a doporučení a snažíme se jim vycházet maximálně vstříc,“ sdělil nám Jan Řezáč z PR agentury, která zde Lime zastupuje.

Po mokrém to klouže

Elektrokoloběžky firma nasadila na sklonku léta, které bylo až do poslední chvíle horké a suché. Jak se ukázalo, podzimní sychravé počasí nemá na e-koloběžky dobrý vliv. Jízda po mokré vozovce je nebezpečná, takže hrozí pády. Navíc se stroje při větším chladu mnohem dříve vybíjí. To je nepříjemné také pro nabíječe, kteří koloběžku nabijí na sto procent a než ji zvládnou odevzdat na místo do takzvaného hubu, nabití koloběžky klesne. A to je pro nabíječe problém, koloběžka by měla být v okamžiku odevzdání nabita skutečně na sto procent.

Nepokoje začaly i mezi samotnými nabíječi. Jistota velmi solidního výdělku (za jednu noc si mohl nabíječ vydělat klidně i dva tisíce korun) se mezi lidmi rozkřikla a mezi nabíječe se začali přidávat ti, kdo chtěli na koloběžkách skutečně velmi drsně vydělávat, vlastně organizované party, hovořilo se i o tom, že jde o gangy. Nabíječi se o koloběžky dokonce přetahovali, a to přesto, že se z ničeho nic odměny za dobíjení snížily na půlku. Čeští nabíječi nemusí mít navíc pro své podnikání živnostenský list, na rozdíl od svých kolegů z Vídně.

Související článek

Praha zažila nálet sdílených elektrokoloběžek. Dá se díky nim i slušně vydělat

Kdo se pohybuje po Praze, od začátku září už na ně musel zákonitě narazit. Jsou malé, kombinují bílou, zelenou a černou barvu, stojí zaparkované na všemožných místech a čekají na svého jezdce – elektrické koloběžky Lime. Hlavní je, že si je může půjčit kdokoliv. Stačí jen mobil a peníze na účtu.

Další problém nastal s koloběžkami od výrobce Segway Ninebot, jejichž Li-Ion baterie se mohou údajně vznítit. Lime nechal vytvořit software, který dokáže vadnou baterii detekovat, a až do odvolání tyto koloběžky nesmí nabíjet nabíječi u sebe doma. Sbírají je specializovaní zaměstnanci firmy a nabíjí je v sídle firmy. Právě to, že takzvaní juiceři obvykle zapojí hned několik koloběžek do nabíječky, totiž představovalo velký risk. K žádnému neštěstí ale zatím nedošlo.

Řítí se konkurence

Praha se také dostala do hledáčku dalších společností, které Lime konkurují. Konkrétně má jít o elektrokoloběžky firmy Bird, která používá stroje od Xiaomi. Ty zatím pracují bez vady a jezdí se na nich hlavně ve Spojených státech. V Evropě se Bird usídlil zatím jen ve Vídni, Curychu, Bruselu a Paříži. Jejich koloběžky si lze vypůjčit na úplně stejném principu jako v případě Lime. Ostatně, koloběžky jsou si i dost podobné, Bird je ale černý.

Ve Vídni působí česká juicerka Kamila, podle které si v rakouské metropoli konkurují tři firmy nabízející svezení na e-koloběžkách a vše funguje bez větších problémů: „Je tu lidí dost, takže všechny jsou zřejmě vytížené, nevím ani o nějakých větších problémech. Samozřejmě maličkosti jsou, ale v poměru s celou Vídní jsou zanedbatelné. V tisku se o tom nepíše, takže předpokládám nějaké běžné ztráty. Nastala ale situace, kterou jsme zaznamenali jako nabíječi, kdy někdo přestříhával na koloběžkách drátky. Pro mě coby nabíječe je pak velmi nepříjemné, když se k takové koloběžce vydám a zjistím, že je rozbitá. Během jednoho sběru jsme jich takto poškozených našli několik,“ prozradila nám. Město prý takové problémy jako v Praze neřeší: „Nevím, jestli si lidé stěžují, ale jelikož tu funguje sdílení všeho možného od aut, kol, koloběžek a ne jen od jedné firmy, ale několika, místní už jsou na to zvyklí. Stěžovatelé budou vždy a všude, ale pokrok se nedá zastavit,“ vidí Kamila budoucnost sdílených e-koloběžek optimisticky.

Související článek

Druhý pokus: Robot Matylda se vydává na cestu stopem po Česku. Svézt ho můžete i vy

Premiérový start prvního stopujícího robota v Česku před týdnem nevyšel. Reparát nastává 31. října. Řidiči, kteří v následujících dnech pojedou po českých silnicích, tak mohou na krajnici narazit na víc než neobvyklého stopaře. Na silnici totiž se zdviženým palcem bude o spolujízdu žádat humanoidní robot. Když ho potkáte, nebojte se mu zastavit a klidně ho oslovte jménem. Jmenuje se Matylda.

V cizině omezují počet koloběžek

Jestli bude možné na e-koloběžkách dál v české metropoli jezdit, závisí tedy v Praze ve velké míře na rozhodnutí radnic. „Ve městě se musí všichni navzájem respektovat. Pokud chce někdo provozovat systém sdílených elektrokoloběžek, nesmí s ním překážet, či dokonce ohrožovat ostatní. To pro nás znamená několik věcí. Za prvé koloběžky vysoce překračují rychlost chodce. Ve specifikaci mají přes dvacet kilometrů za hodinu, a proto nepatří na chodníky, ale na silnice a cyklostezky. Nutné je zajistit, aby se koloběžky Pražanům neválely pod nohama podle toho, jak je kdo odloží,“ říká Pavel Čižinský, kandidát na starostu Prahy 1, který upozorňuje na to, že řada jiných měst to řeší jasnou definicí určující, kde koloběžky smějí a nesmějí parkovat. Porušování pravidla pak město buď pokutuje, nebo vyžaduje, aby měl provozovatel pohotovostní tým, který nesprávně zaparkovanou koloběžku rychle odstraní. „Některá města také omezují maximální počet koloběžek v ulicích nebo od provozující firmy chtějí pojištění odpovědnosti. Ve Spojených státech, kde koloběžková horečka začala, trvalo relativně dlouho, než města dohnala tep doby a našla řešení. My máme výhodu, že nemusíme nic složitě vymýšlet, stačí se poučit jinde,“ dodává Čižinský.

Problém dělají úzké gumy

S tím, že koloběžky nepatří na chodník, se ztotožňuje i nastupující primátor Zdeněk Hřib. „V Praze je dlažba se žulovými kostkami. Používané koloběžky navíc mají příliš malá kola nevhodná pro pražskou dlažbu. To vede k tomu, že lidé jezdí po chodnících, což je nelegální. Řešením je, že se začnou dodržovat pravidla, která platí,“ uvedl politik Pirátů, podle něhož by Praha měla více investovat do rozvoje cyklistické infrastruktury, což by usnadnilo život i uživatelům a provozovatelům e-koloběžek.

Související článek

Benedikt Kotmel. Kdo je muž, který doopravdy ví, jak pomocí dat udělat Prahu chytrou?

Jak chytrá je Praha? A jak chytrá bude v budoucnu? Málokdo o tom dokáže povědět víc než Benedikt Kotmel, šéf projektu Datová platforma, na které technologie smart city v Praze stojí.

Lime si podle svého mediálního zástupce tento problém uvědomuje, a proto do hlavního města plánuje dovézt další verze e-koloběžek, které budou mít delší výdrž baterie, ale především mají být bytelnější a s větším průměrem kol,“ uvedl Jan Řezáč. Uživatelé sdílených koloběžek by to mělo motivovat k tomu, aby chodník vyměnili za silnici.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama