foto: Shutterstock

Rodiny a učitelé bojují s výukou na dálku. Pomůžou jim peníze od ministerstva?

Stát chytřetéma 6 min čtení

S distanční výukou se letos na podzim potká asi většina dětí. Velká část středních škol v Česku je teď na dva týdny zavřená, zavřít se nyní mají i druhé stupně základek. To pro mnohé rodiče představuje problém – nemusí totiž disponovat potřebným technickým vybavením.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

S distanční výukou se letos na podzim potká asi většina dětí. Velká část středních škol v Česku je teď na dva týdny zavřená, zavřít se nyní mají i druhé stupně základek. To pro mnohé rodiče představuje problém – nemusí totiž disponovat potřebným technickým vybavením.

Související článek

Distanční výuku zvládne každá škola. Nevymlouvejte se, říká ředitel

Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. Tuhle klasickou poučku by si základní a mateřská škola ve slezských Ludgeřovicích mohla dát do znaku. Co se týče využívání moderních technologií ve výuce, mohly by se od ní učit mnohem větší a důležitější instituce.

Distanční výuka je od konce srpna zakotvena jako jedna z forem výuky v novele školského zákona, děti tak mají povinnost ji absolvovat. To představuje problém pro dvě skupiny rodin – ty, které mají více dětí než počítačů, a pro ty, které technikou (nebo dokonce internetem) nedisponují vůbec. Problém to není vůbec okrajový – podle jarního výzkumu Nadace České spořitelny se to týká dohromady asi 8 procent českých rodin.

Je možné opáčit, že už jsou přece k dispozici chytré telefony, které potřebu počítače dost dobře dokážou vykrýt. Ty ale nejsou moc praktické – nejvíce limitující je velikost displeje. Pro jednoduchý individuální videohovor s učitelem mobil postačí, ale pro hovor více účastníků nebo sdílení prezentací či využívání virtuální tabule se již moc nehodí.

Pokud se tedy chce dítě věnovat výuce skutečně pořádně, mobil mu stačit nebude. „Když rodiče vybírají notebook pro školáka na distanční výuku, vyplatí se sáhnout po modelech, které již mají zabudovanou webovou kameru, nebo ji nezapomenout přikoupit zvlášť. Pro pohodlnější práci se vyplatí dokoupit i další příslušenství, jako je myš, dobře sedící sluchátka, mikrofon nebo klávesnici. Za zvážení stojí i pořízení monitoru, který poskytne větší pracovní plochu než menší obrazovka notebooku,“ doplňuje Daniela Chovancová, tisková mluvčí společnosti Alza.cz. Další variantou je pořízení stolního počítače. „Oproti notebookům mívá PC sestava při stejné ceně vyšší výkon, mnohem pomaleji stárne a je možné ji vylepšovat s tím, jak se mění potřeby dítěte nebo celé rodiny. Na druhou stranu je potom třeba zakoupit i výše vyjmenované příslušenství a monitor,“ připomíná Chovancová.

Bude stačit miliarda?

Související článek

Vysoké školy se perou s online výukou. Úřady jim hodily klacky pod nohy

S blížícím se začátkem semestru se začaly české vysoké školy připravovat k přechodu na online výuku. To jim obratem zhatil Národní akreditační úřad, který pohrozil odebíráním akreditací. Epidemiologická situace ale přítomnost studentů na výuce neumožňuje. Jak z toho ven?

I u těch nejzákladnějších notebooků nebo stolních počítačů bez zvláštního příslušenství se výdaje na jejich pořízení pohybují alespoň kolem deseti tisíc korun. A pokud má někdo dětí vícero, částku musí znásobit. Kde na to vzít? Pomoci by podle ministerstva školství měly samotné školy. „Ministr školství Plaga na vládě dojednal 1,3 miliardy korun na nákup techniky jak pro učitele, tak na zapůjčení pro žáky. Školy mohou nakoupit i softwarové vybavení – např. licence nebo on-line služby využitelné při vzdělávání distančním způsobem či sloužící jako prostředek ke vzdělávání,“ prohlásila Aneta Lednová, tisková mluvčí ministerstva školství. Celkem tak má každá škola dostat v přepočtu 20 000 korun na učitele. Techniku a softwarové vybavení pak mají čas nakoupit do konce roku.

Jarní průzkum České školní inspekce na vzorku 5000 škol ukázal, že dovybavit školy a některé rodiny IT technikou a softwarem bude třeba. Do distanční výuky zapojilo 81 % žáků prvního stupně, na druhých stupních 72 % a na středních školách téměř 80 % dětí. V tisícovce škol však třetina žáků s učiteli online nekomunikuje a ve zhruba sto školách není do online distančního vzdělávání vůbec zapojena více než polovina žáků, hlavně z důvodu nedostatečného technického vybavení, či absence internetového připojení. Ve vyloučených lokalitách je pochopitelně situace nejhorší.

Jak ale s nedostatkem techniky naložit minimálně do konce roku, než školy stihnou pořídit dostatek techniky? Jednou z možností, jak získat počítač bezplatně, je díky nadačnímu fondu IT People a projektu Počítače dětem. Zde je možné obdržet základní počítačové vybavení, které postačí pro distanční výuku. Na webu může škola nebo nezisková organizace požádat o zapůjčení počítače, který bude dále poskytovat rodinám, které nemají (vhodnou) techniku k výuce na dálku. Do projektu se mohou ale zapojit i ti, kdo by rádi pomohli a chtějí věnovat počítačovou techniku, kterou již nepotřebují, nebo jí chtějí někomu pomoci. Podobně funguje například i projekt s názvem Učíme online, který spustila skupina Česko.digital. Od začátku koronavirové pandemie už zapůjčil více než tisícovku počítačů.

Redaktorka České televize Nora Fridrichová rovněž spustila iniciativu, jejíž cílem je vybrat notebooky pro děti v rodinách, které nedisponují dostatečnou technikou k zajištění online vzdělávání. K iniciativě se připojila řada podnikatelů a firem, například operátor T-Mobile se rozhodl věnovat 500 notebooků vybavených internetem.

A co učitelé?

Povinná distanční výuka na podzim neznamená jen nutnost pořízení techniky pro rodiče; více aktivní musí být i učitelé. Zejména ti starší při jarní covidové vlně spoléhali na to, že rodiče učitele plně zastoupí, děti všechno naučí sami a jako podklad pro výuku jim bude stačit e-mail se seznamem probírané látky.

Související článek

Programování dostaneme na střední školy, slibuje projekt Sagitta

Výuka informatiky je na mnohých českých pokulhává. Změnit to má skupina nadšenců z projektu Sagitta. Díky učebním materiálům, které dávají dohromady, se mají středoškoláci naučit programovat.

Formát výuky není ani po novele školského zákona pevně daný, v zákoně nikde nestojí, že učitel musí látku probírat před webkamerou. Protože ale školy dostanou peníze na pořízení nové techniky a software, dá se předpokládat, že zejména stran vedení škol bude na učitele vynakládán větší tlak na to, aby výuka probíhala online. „Pro učitele je náročné udržet hodinový výklad sám ve třídě pouze před kamerou. Stejně tak je těžké pro děti udržet pozornost. Při přímém kontaktu učitel vidí z výrazů dětí, zda výkladu rozumí, zda je třeba něco probrat detailněji, snaží se reagovat na aktuální odezvy žáků a vtáhnout je do problematiky. Při distanční výuce, pokud student nemá motivaci ke vzdělávání, učitel jeho aktivitu přes kamerový přenos těžko podnítí,“ prohlásil Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze.

Moderní technika je sice skvělým pomocníkem v těžkých dobách, ale nelze podle Martina Vodičky počítat s tím, že by se právě ona stala standardem. „Vyučování on-line může školám poskytnout funkční nástroj pro nezbytně dlouhou dobu, případně sloužit jako doplněk prezenčního studia nebo ke konzultacím s učiteli. Do budoucna ji však nevidím jako plnohodnotnou náhražku klasické výuky.“

Na druhou stranu pro výuku IT předmětů je tento způsob skvělý: „V oblasti informačních technologií je to jiné, studenti se díky distanční výuce naučí spoustu nového, ovládnou různé komunikační kanály, konferenční hovory a další platformy a dovednosti, které jsou nyní na trhu práce ve firmách žádané. Z reakcí našich studentů také víme, že v IT předmětech jim on-line výuka vyhovuje, zajímá je a posouvá dál. Právě studenti IT oborů jsou však nejspíš jedni z mála, kteří mohou na distanční výuce takto vydělat,“ doplnil Martin Vodička.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama