foto: iStockphoto.com

Auta nad hlavou? Zatím naštěstí ne. Zato budou opravdu chytřejší a zábavnější

Věci chytřetéma 7 a více min čtení

Létající elektro-helikoptéry, elektromobily se zábavním systémem s úhlopříčkou displeje větší než u televize v obýváku nebo automatické parkování zcela bez námahy. To jsou jen některé z novinek, které se sice zatím většinou nechystají na trh, ale dávají nám tušit, co nás na poli chytrých aut, elektromobility a chytrých měst čeká.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Létající elektro-helikoptéry, elektromobily se zábavním systémem s úhlopříčkou displeje větší než u televize v obýváku nebo automatické parkování zcela bez námahy. To jsou jen některé z novinek, které se sice zatím většinou nechystají na trh, ale dávají nám tušit, co nás na poli chytrých aut, elektromobility a chytrých měst čeká.

Chytrá města se neobejdou bez chytrých aut a ta zřejmě nebudou na benzín nebo naftu. Přinejmenším je bude pohánět kombinace zdrojů, ať už to bude vodík, elektřina, nebo stávající paliva. Rostoucí popularita elektromobilů přinesla zajímavé oživení automobilového průmyslu jako celku. Co na jedné straně automobilky vnímají jako hrozbu, pokoušejí se na straně druhé přetavit v produkt, který bude chtít každý. A přesně podle toho koncepty, prototypy a první modely elektrických aut i vypadají.

Související článek

Lidé se na autonomní auta těší. Plánují, že v nich budou spát, telefonovat, nebo hrát videohry

Česko zaostává z hlediska technologií, legislativy a infrastruktury v připravenosti na autonomní vozidla. V jejich vývoji celosvětově vedou USA následované evropskými zeměmi, výrazně pozadu je naopak Čína. České republice podle studie KPMG patří v žebříčku připravenosti na autonomní mobilitu 19. místo z 25 zkoumaných zemí. Česko se do žebříčku dostalo až díky plánům stavby testovacího polygonu na Sokolovsku pro BMW. Je však na tom nejlépe ze zemí V4.

Zatímco částečně autonomní řízení je už dnes relativně běžné, nasazení zcela samostatných aut do ostrého provozu je ještě hodně daleko. Nicméně například parkování už nové vozy reálně zvládnou bez asistence člověka řešit tak, že i řidič začátečník zajede do té nejmenší možné mezery. Nemusí totiž sáhnout na volant ani šlapat na plyn.

Nový prototyp elektrické Hondy E díky kombinaci sonarů a kamer sám vybere při průjezdu kolem řady stojících aut vhodnou „škvíru“, oznámí to šoférovi, a pokud ten úmysl zaparkovat potvrdí, stroj sám na místo zajede, byť by to bylo sebekomplikovanější. K tomu mu pomůže i nové uložení kol, které umožňuje otočení vozu na poloměru pouhých 4,2 metru. Parametr, který je pro kličkování ve městě naprosto zásadní.

Překvapení roku

Nejen elektromobily, ale i létající auta zejména vizuálně ovládla lednový veletrh spotřební elektroniky, IT a inovací CES v Las Vegas. Zatímco v minulosti zde výrobci automobilů vystavovali jakoby mimochodem, dnes je akce úspěšnější než skomírající tradiční autosalony. O největší a podle některých médií i nejpříjemnější překvapení začátku roku se postarala firma Sony. Její do poslední chvíle utajovaný prototyp elektromobilu Vision-S vzbudil oprávněné pozdvižení. Od tradičního výrobce v kategorii foto-audio-video nikdo podobný „produkt“ nečekal.

Podobně jako řada dalších prototypů nebude ani tento elektromobil k prodeji (alespoň ne v dohledné době), slouží spíše jako ukázka toho, co všechno je v daném odvětví možné a do budoucna bude samozřejmé. Některá zlepšení jsou z pohledu běžného uživatele až neuvěřitelně účinná, jiná opravdu jen zábavná. Například díky chytrým zpětným elektronickým zrcátkům řidič výborně vidí i v noci a v mlze. Umožňuje mu to kombinace obrazových senzorů, sonarů a lidaru. Na naklopených displejích na krajích palubní desky, které nahrazují venkovní zrcátka, má dokonalý přehled o tom, co se okolo auta děje. Systém navíc sám graficky i zvukově upozorní na potenciálně nebezpečné děje.

Související článek

Magistrát chce Prahu zaplavit sdílenými elektromobily. Stát budou na taxikářských štaflech

Praha vypíše hned dvě soutěže na provozovatele sdílení elektromobilů v hlavním městě. V plánu je až šest set aut, která budou stát hlavně na málo využívaných stanovištích taxikářů. Náklady se vyšplhají až na 190 milionů korun.

Sony pochopitelně na přístrojové desce a dalších displejích v autě (každý cestující má svůj) nabídne především zábavu. Počítačové hry, filmy a hudba z produkce firmy nebo streamované skrze její případně partnerské služby zabaví nejen posádku, ale v budoucnu i „bývalého řidiče“.

Do světa elektromobilů se pustil i další tradiční výrobce audio a video techniky, japonský Panasonic. Ten však má s chytrými řešeními pro města i dopravu už letité bohaté zkušenosti. Jeho baterie už od loňska pohání první elektrický Harley-Davidson LiveWire EV a v kombinaci s palivovými články i řadu domácností v rámci pilotních projektů v Japonsku, Velké Británii, Rakousku, Německu i jinde. Letos firma navázala spolupráci s kalifornskou společností Tropos Technologies, která se zaměřuje především na užitkové elektromobily. Výsledkem jsou miniaturní zásobovací vozy vhodné pro pojíždění po velkém městě, kampusu i pro obsloužení malé osady. Jejich výhodou je nejen obratnost vyplývající právě z rozměrů vozu, ale i schopnost obstát v městském provozu díky rychlé akceleraci, která je právě elektromobilům vlastní. Hasičský vůz, který vidíte na přiložené fotce, pak dobře poslouží třeba amatérským hasičům, kteří si nemohou dovolit a případně ani nepotřebují plně vybavené vozidlo, zato potřebují operativnost, rychlost a obratnost.

Kompaktní hasicí auto firmy Tropos Technologies -

Nebude to rušit a půjde to ovládat?

Ne vždy jsou všechny nadšeně ohlašované novinky skutečně změnou k lepšímu. Když v lednu čínská firma Byton představila první produkční vzorek svého SUV elektromobilu M-Byte, jedna z prvních informací se týkala přístrojové desky. Tu totiž celou zabírá obří 48palcový jednolitý displej, který je v tuto chvíli největší svého druhu na světě. To zní sice jako dokonalý marketingový argument, ale je samozřejmě otázka, zda tak velká svítící plocha, teoreticky plná animací, nebude pro řidiče rušivá. Fakt, že spolujezdec se může za jízdy koukat na streamované video (firma uzavřela partnerství s ViacomCBS), nemusí být pro šoféra příjemný, protože minimálně periferním viděním neklid na obrazovce vnímá. První krátkodobé testy vozidla, které je podle výrobce již připravené pro masovou výrobu, ukazují, že to nebude takový problém, jak se může zdát. Záleží však na jednotlivci, zda tak velký svítící monitor v bezprostřední blízkosti očí bude vadit.

S nástupem obřích displejů jako náhrady za tlačítka a fyzické prvky vůbec (nejen u automobilů) řeší výrobci i další problém, a to zpětnou vazbu pro uživatele. Zatímco knoflíkový regulátor hlasitosti nebo klimatizace v autě nahmatáte za jízdy i poslepu, najít na plochém displeji příslušné virtuální tlačítko může skončit i havárií. Proto firmy jako Bosch, Fujitsu nebo nejnověji Hap2U vyvíjejí různá řešení displejů s haptickou odezvou, která by simulovala mechanické ovládání. Díky ní pak lze virtuální tlačítka při doteku prstem i cítit. Vyzkoušeli jsme si to na prototypu displeje poslední jmenované francouzské firmy a nutno říct, že virtuální rybí šupiny sice rozhodně nepůsobily jako skutečné, ale daly se od sebe rozeznat. Právě přesnost a spolehlivost odezvy bude pro použití v automobilovém průmyslu klíčová.

Nad hlavou zatím ne

Reálná elektrická létající auta se poprvé očím veřejnosti ukázala v roce 2018 také na veletrhu CES. Už rok předtím však představila svou vizi takzvané Urban Air Mobility (UAM) společnost UBER. „Taxíky“ budoucnosti mají být podle této koncepce létající a elektrické. K tomu budou potřeba takzvaná E-VTOL letadla. První prototypy vyrobily společnosti Bell a Hyundai.

Související článek

Návštěvníky pařížské olympiády by mohly převážet autonomní elektrické drony

Zatímco Praha stále bez výsledku řeší dopravní napojení letiště na síť metra či železnice, Paříž plánuje centrum francouzské metropole s jedním ze svých leteckých přístavů propojit s pomocí elektrických autonomních dronů.

Texaská společnost Bell, která mimo jiné vyrábí bojové vrtulníky, uvedla svoji první verzi E-VTOL letadla už v lednu 2018. Zmíněnou zkratkou se označují stroje s kolmým startem, pohybem vpřed podobným letadlu, manévrovacími schopnostmi podobnými vrtulníku a kolmým přistáním. Písmenko E v názvu pochopitelně předznamenává elektrický pohon. Letošní novinka Bellu s označením Nexus 4EX pak má, jak opět název napovídá, čtyři naklápěcí rotory, díky kterým stroj disponuje výše uvedenými letovými schopnostmi. Písmeno X však naznačuje, že se stále jedná o experiment.

Stroj Bell Nexus 4EX -

Automobilka Hyundai si pro vývoj létajících aut pro města založila vlastní divizi Urban Air Division (UAM) a při vývoji prvního prototypu E-VTOL stroje s označením S-A1 se spojila přímo s firmou UBER. Čtyřmístné plně elektrické letadlo se dokáže ve vzduchu pohybovat rychlostí až 290 kilometrů v hodině ve výšce 300 až 600 metrů na vzdálenost až 100 kilometrů. Automobilka počítá s tím, že v blíže neupřesněné budoucnosti bude stroj plně autonomní. UBER do společného díla mimo jiné přispěje podpůrným koordinačním systémem pro povrchovou dopravu, využívající data „z nadhledu“ létajících taxíků. Stejně tak chystá design aplikace a celé sítě pro sdílení všech dopravních prostředků.

Související článek

Je tu doba, kdy vám dron doručí objednané jídlo. Testy Uberu se povedly

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies úspěšně otestoval rozvoz jídel prostřednictvím dronů. První testovací fáze proběhla v San Diegu ve spolupráci se sítí rychlého občerstvení McDonald’s. V průběhu letošního roku se postupně bude rozšiřovat i na další partnerské restaurace sítě Uber Eats. 

Ačkoliv plán na zapojení létajících taxíků představil UBER na svém summitu už v roce 2017, i podle ohlasů veletrhu v Las Vegas je zřejmé, že ani samotná firma nepočítá s nasazením v blízké budoucnosti. Problémů, které leží na rozjezdové dráze k prvnímu startu, je totiž celá řada. Už jen představa hluku, který navíc zatíží obyvatele měst v okolí nových vzdušných cest, je faktorem, který může veřejné mínění razantně postavit proti jakémukoliv rozšíření tohoto způsobu dopravy.

Nejen proto všichni výrobci hned na první stránce prospektu zdůrazňují, že použité motory jsou „nízkohlukové“. Otázkou je samozřejmě i případné narušení soukromí obyvatel a v neposlední řadě koordinace a řízení nového letového provozu. Z tohoto pohledu nejodvážnější plány má tradiční výrobce letadel Embraer, který svůj autonomní nákladní dron Embraer X chce vrhnout na trh už kolem roku 2030.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama