foto: Shutterstock

Autonomní auta na českých silnicích: kdo za ně bude odpovědný?

Věci chytřeAktuality 2 min čtení

I české silnice budou už brzy brázdit autonomní auta. Jejich rozšíření na našich silnicích ale doprovází řada otázek. Například, kdo bude zodpovědný za jejich nehody? Anebo jak bude v budoucnu vypadat povinné ručení? Odpovědi na tyto a další otázky budou hledat experti na konferenci AVČR.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

I české silnice budou už brzy brázdit autonomní auta. Jejich rozšíření na našich silnicích ale doprovází řada otázek. Například, kdo bude zodpovědný za jejich nehody? Anebo jak bude v budoucnu vypadat povinné ručení? Odpovědi na tyto a další otázky budou hledat experti na konferenci AVČR.

Související článek

Kdo ponese odpovědnost za havárie autonomních vozidel?

Ve vývoji vozidel se v současné době intenzivně řeší téma autonomní mobility. Testovací polygon pro autonomní vozidla by měl být ve Stříbře vybudován už v roce 2022, o testování v reálném provozu se můžeme dočíst v řadě médií. Vedle řešení technických problémů se intenzivně diskutuje také o budoucí právní úpravě. Zásadním tématem je otázka odpovědnosti za škodu způsobenou jejich provozem. Kdo má být odpovědný za škodu, kterou autonomní vozidlo způsobí?

Ústav státu a práva Akademie věd České republiky chystá na 25. listopadu online konferenci Technické a právní aspekty autonomního řízení. Řečníci se budou věnovat čtyřem základním okruhům: inteligentním dopravním systémům, problematice testování, autonomnímu řízení a odpovědnosti za škodu a otázkám ohledně pojištění. Jaká témata se na konferenci například objeví?

Jedním z důvodů automatizace dopravy je zvýšení bezpečnosti v na silnici. V loňském roce se v České republice stalo 107 572 dopravních nehod, z toho v 3265 případech šlo o nehody s účastí chodce a v 4034 případech s účastí cyklisty. Jak se tato čísla změní po rozšíření autonomních vozidel? Jak bude zajištěna bezpečnost všech účastníků provozu?

Auta budou postupně vyžadovat čím dál méně lidského zásahu při řízení. Jak se to projeví na pojištění vozidel? Změní se podmínky povinného ručení? A jak vypadá celoevropská diskuze na toto téma?

Aby se vozidla na silnicích mohla pohybovat autonomně, nesmí spoléhat jen na informace, které se k nim dostanou prostřednictvím jejich senzorů. Velkou část informací budou získávat i od okolních aut. Jak tato komunikace bude vypadat? Kolik informací spolu budou auta sdílet? A jak zajistíme, že tyto informace nebudou nijak zneužity nebo pozměněny?

Konferenci je možno navštívit online 25. listopadu od 9:30 na tomto linku. Program konference je k nahlédnutí zde.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama