foto: Shutterstock

Svaz průmyslu varuje před digitálním protekcionismem Evropské unie

Firmy chytřeAktuality 3 min čtení

Termín technologická suverenita Evropy se stále více promítá do politických debat na úrovni Evropské unie. Objevuje se také v návrzích nové unijní legislativy. Experti na mezinárodním kulatém stole, který uspořádal Svaz průmyslu a dopravy ČR, vyslovili obavy, že snahy o zajištění technologické suverenity povedou k omezování vnitřního trhu a volného obchodu, a tím i inovací a budoucí prosperity.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Termín technologická suverenita Evropy se stále více promítá do politických debat na úrovni Evropské unie. Objevuje se také v návrzích nové unijní legislativy. Experti na mezinárodním kulatém stole, který uspořádal Svaz průmyslu a dopravy ČR, vyslovili obavy, že snahy o zajištění technologické suverenity povedou k omezování vnitřního trhu a volného obchodu, a tím i inovací a budoucí prosperity.

Související článek

Kdy bude český průmysl digitální?

Jak klíčoví čeští průmyslníci uvažují o digitalizaci? Názorně to ukazuje Analýza českého průmyslu 2020. Firmy si podle ní uvědomují, že digitalizace je pro ně zásadní téma. Zároveň je ale jasné, že cesta k digitálnímu průmyslu bude ještě dlouhá.

Svaz průmyslu vnímá s obavami hlasy některých evropských politiků, aby se Evropská unie soustředila na dosažení technologické nezávislosti, suverenity či autonomie. Znepokojeni ale nejsou jen zástupci byznysu, Evropská komise už obdržela dva dopisy, které podepsalo 12 premiérů členských zemí, kteří varují před nárůstem protekcionismu.

„Evropská unie se v rámci dosažení svých cílů v oblasti digitální agendy nesmí v žádném případě dát cestou zavádění protekcionistických opatření, která omezí vnitřní trh EU a mezinárodní obchod. Doplatily by na to jak evropské firmy, které by mohly ztratit přístup na trhy mimo EU, tak spotřebitelé,“ říká Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Přestože se v EU ozývá hlasité volání po technologické suverenitě, tento koncept nemá stále jasnou definici. Svaz průmyslu a dopravy ČR proto uspořádal mezinárodní kulatý stůl, na který pozval experty z Česka, Německa, Švédska a Irska, aby se na tento fenomén podívali z pohledu byznysu. Zaměřili se především na dopady na digitální ekonomiku, která představuje jeden z hlavních motorů budoucího ekonomického růstu, inovací a vývozního potenciálu Evropy.

Před růstem protekcionismu ve jménu technologické suverenity varuje také české ministerstvo průmyslu a obchodu. „Musíme být velmi opatrní, abychom nepřekročili hranici protekcionismu. Ekonomika založená na datech je naše budoucnost. Potřebujeme hlavně mezinárodní pravidla pro toky dat či e-commerce. V této oblasti by měla EU sehrát ve světě vůdčí roli,“ uvedla na kulatém stole Martina Tauberová, náměstkyně ministra průmyslu a obchodu ČR.

Související článek

Jak vláda plní své digitální prohlášení?

Country for the Future. Digitální Česko. Když se současná vláda v roce 2017 ujímala úřadu, vyhlásila ve svém programu digitalizaci země za prioritu číslo dvě. Jak vypadá situace pár měsíců před koncem vládního funkčního období?

Mezinárodní experti se na kulatém stole shodli, že je mnohem smysluplnější bavit se o technologické autonomii. Ta znamená možnost volby, aby si každá firma či spotřebitel mohli vybrat toho nejlepšího partnera, produkt či službu, bez ohledu na to, odkud jsou. Právě z této diverzity vznikají nejlepší inovace, z nichž bude profitovat celá evropská ekonomika.

Rozhodující pro budoucí ekonomický úspěch Evropy je mezinárodní spolupráce. EU se nesmí zavírat, aby vytvářela vlastní národní šampiony, kteří nebudou schopni v mezinárodní konkurenci uspět. „Omezování volby firem a spotřebitelů znamená nižší efektivitu. Politici musí podporovat inovační potenciál evropských firem, ne je zamykat v minulosti. Chci, aby Avast měl za partnera nejlepšího poskytovatele cloudových služeb, který neustále inovuje, ne někoho, kdo je slabý ale splňuje geopolitická kritéria,“ řekl Michal Pěchouček, technologický ředitel Avast.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama