Foto: Citroën

Automobilky Citroën a Peugeot testují jízdu bez řidiče i v běžném provozu

Firmy chytřeAktuality 1 min čtení

Od začátku dubna jezdí po běžných francouzských silnicích vozy skupiny PSA vybavené systémy pro autonomní řízení 3. úrovně.  Celkem šest až osm aut bude v rámci projektu L3Pilot intenzivně testovat autonomní funkce na silnicích s oddělenými jízdními pruhy v každém směru.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Od začátku dubna jezdí po běžných francouzských silnicích vozy skupiny PSA vybavené systémy pro autonomní řízení 3. úrovně.  Celkem šest až osm aut bude v rámci projektu L3Pilot intenzivně testovat autonomní funkce na silnicích s oddělenými jízdními pruhy v každém směru.

Související článek

Nový Volkswagen Passat dokáže jet skoro sám. A to víc než dvoustovkou

Automobilka Volkswagen už zkraje března představí veřejnosti nový Volkswagen Passat – vůz, jehož se v rámci všech generací prodalo už téměř 30 milionů kusů. Passat tradičně bojuje s řadou konkurentů, například Škodou Superb. Musí proto nabídnout něco navíc. Tentokrát je to kromě jiného také funkce Travel Assist, díky které auto dokáže jet téměř samo. A to až do rychlosti 210 kilometrů za hodinu.

Projektu L3Pilot má za úkol otestovat a ideálně potvrdit autonomní řízení jako efektivní a bezpečný způsob dopravy. Všechny testy proběhnou v několika evropských zemích v běžném provozu. Umožní vyhodnotit technické aspekty, chování při jízdě, přijetí ze strany uživatelů, dopad na provoz a bezpečnost v různých podmínkách jízdy. Jezdit se tak bude ve městě, na běžných silnicích i na dálnicích. Na tento čtyřletý evropský projekt, který byl spuštěn v roce 2017, bylo vyčleněno celkem 68 milionů eur, z čehož polovinu hradí Evropská komise.

Třetí úroveň autonomního řízení je označovaná jako automatizovaná jízda. Řidič takového vozu už nemusí trvale sledovat řízení v podélném a příčném směru a může se věnovat vedlejším činnostem podporovaným výbavou vozidla. Systém automaticky rozpozná hranici, kdy už situace během jízdy neodpovídá rozsahu jeho funkčnosti. V tomto případě vyzve automobil v několikasekundovém předstihu řidiče, aby převzal řízení vozidla.

Související článek

Kdy v Česku pojedeme autem bez řidiče?

Auta bez řidičů zcela změní dopravu, po inovativní Tesle představuje své chytré auto i Audi. Další novinky jsou za dveřmi. Zatím ale nikde nejdou využít.

V současnosti vozy v běžném provozu dosahují 2. úrovně – částečně automatizované jízdě, kdy auto umí řídit samo, ale řidič musí trvale sledovat jízdní situaci a v případě potřeby převzít řízení. Je tedy neustále odpovědný za řízení. Příkladem je asistent pro jízdu v dopravní koloně, který automaticky zpomaluje a zrychluje v popojíždějící dopravě do určité rychlosti jízdy, obvykle až 65 km/h, a na silnicích v dobrém technickém stavu přechodně přebírá také řízení. Z modelů automobile Citroën a Peugeot je tato funkce k dispozici u vozů DS 7 Crossback, DS 3 Crossback a Peugeot 508 & 508 SW.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama