foto: iStockphoto.com

Online výuka podle českých škol: Studentům látku učitelé nevysvětlí, posílají jen úkoly

Stát chytřeAktuality 4 min čtení

Studentům často chybí při online výuce výklad učiva, nejčastěji od svých vyučujících dostávají jen zadané úkoly. Ukázal to průzkum společnosti Education.cz ve spolupráci s Českou středoškolskou unií a Střední pedagogickou školou Futurum.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Studentům často chybí při online výuce výklad učiva, nejčastěji od svých vyučujících dostávají jen zadané úkoly. Ukázal to průzkum společnosti Education.cz ve spolupráci s Českou středoškolskou unií a Střední pedagogickou školou Futurum.

Související článek

Koronavirus nenávratně změní české školství. Eva Pavlíková z Česko.Digital věří, že k lepšímu

Web, ze kterého všichni čerpají aktuální informace o nákaze COVID-19, nebo internetová výuka, díky níž školy mohou aspoň částečně nahradit běžný provoz. To jsou v tuto chvíli hlavní projekty platformy Česko.Digital, která patří k nejaktivnějším komunitám v zemi. Její provozní ředitelky Evy Pavlíkové jsme se zeptali, jak skupina v těchto hektických časech funguje.

Distanční výuka byla pro mnoho českých škol neočekávanou výzvou, probíhá tak na jednotlivých školách různě. „Více než 60 % dotázaných studentů uvedlo, že pouze dostávají zadané úkoly. Celkem 15 % pak, že jejich škola dodržuje rozvrh a 8,8 % se vzdělává v delších blocích po jednotlivých předmětech,” shrnuje výsledky průzkumu zakladatel společnosti Education.cz Tomáš Jízdný.

Rozklikněte pro plné zobrazení. -

„Nouzová distanční výuka je náročná zkouška, která velmi prověří české školství. Více než kdykoliv jindy poukazuje na zastaralost systému a množství učiva. Zároveň nám dává příležitost ukázat, že existují lepší alternativy k frontální výuce či že se studenti doopravdy chtějí vzdělávat, a to i bez trestání známkami,” komentuje člen předsednictva České středoškolské unie Adam Kořínek.

Studentům chybí výklad, spolužáci i jídelna

Přímý výklad vyučujícího jednoznačně chybí 51 % studentů, 25 % si naopak na nepřítomnost výkladu nestěžuje. Výklad přitom podle průzkumu chybí především proto, že bez něj je pro studenty těžší si látku zapamatovat nebo vůbec pochopit. Mezi nejobtížnější předměty vyučované distančně řadí současní středoškoláci především matematiku (54,6 %), cizí jazyky (26,8 %), český jazyk (19 %) a fyziku (15,8 %). Nejvíce studentům chybí spolužáci nebo jakýkoli sociální kontakt (56 %), velké části chybí i učitelé (36 %), někteří se ale těší třeba i na harmonogram, nastavený řád nebo jídelnu a bufet.

Školy zapojily komunikační technologie, jejich užívání by ale měly koordinovat

„Důležité pro nás bylo především domluvit se na organizaci výuky mezi jednotlivými vyučujícími, aby nedošlo k tomu, že budou všichni zadávat úkoly naráz,” popisuje majitel Střední pedagogické školy Futurum Tomáš Jízdný. Jednou ze studenty identifikovaných nevýhod bylo právě nekoordinované zadávání úkolů a organizování online hodin. Mezi nejčastější nevýhody pak studenti řadí neporozumění probírané látce nebo zadanému úkolu (28,3 %), nemožnost se přímo zeptat a chybějící zpětná vazba (22,7 %).

Související článek

Moderní škola v čase koronaviru: Smíchovská průmyslovka plánuje výuku z vlastního televizního studia

Nikdo neví, jak dlouho zůstanou kvůli koronavirové pandemii zavřené školy. Prázdniny ale v žádném případě děti nečekají, v učení totiž musejí pokračovat doma. Ředitelé teď vymýšlejí, jak k výuce na dálku přistoupit. Na Smíchovské střední průmyslové škole se do toho pustili naplno a hodlají inspirovat i ostatní.

Naopak jako největší výhodu vidí možnost individuálního přístupu ke vzdělávání, vlastní time management a možnost individuálních konzultací. To uvedla téměř polovina z nich (43,9 %). „Množství studentů v průzkumu také uvedlo, že oceňují možnost plnit úkoly vlastním tempem. Někteří nemusí čekat v předmětech, které zvládnou rychle, ale mohou více času věnovat problematice, která je pro ně složitější. To je přesně model, který nám mohou pomoci zavést technologie a podpořit inspirace ze zahraničí, kde už výuka běžně takto probíhá,” komentuje Tomáš Jízdný. Druhou nejčastěji zmiňovanou výhodou bylo pozdější vstávání a menší únava (34,4 %). Více než tři čtvrtiny studentů tráví nad studiem do 6 hodin denně.

Rozklikněte pro plné zobrazení. -

„Zpočátku byli stavem po uzavření škol rozhození především maturanti. Velmi rychle jsme se ale dohodli s učitelským sborem na individuální podpoře maturitních ročníků. Někteří vnímají distanční výuku jako příležitost v domácím prostředí se v klidu připravovat, jiní potřebují častější spolupráci s učitelem,” komentuje Jízdný ze zkušenosti se studenty Střední pedagogické školy Futurum.

Jaké nástroje studenti využívají?

Nejčastěji využívaným nástrojem pro komunikaci v době distanční výuky je e-mail (66 %), následuje Microsoft Teams (35 %), Messenger (19 %), Google Classroom (15 %) a další nástroje, které se vyskytují vždy v jednotkách, maximálně nižších desítkách výskytů. Mezi ty patří například Moodle, Jit.si, Meet, Zoom, Edmodo, Edookit, Techambition, Edupage nebo různé školní systémy. E-mail používá samostatně 24 % studentů, zbytek (42 %) ho využívá spolu s dalším nástrojem pro komunikaci, případně sdílení dokumentů.

Související článek

Nevíte, jak se učit doma s dětmi? Tyhle stránky vám pomůžou

Školy jsou zavřené a podle všeho to tak zůstane alespoň do konce května. Děti se nudí doma a do učení se jim nechce. Co s tím? Na pomoc přispěchala řada společností a vydavatelství, které přes internet nabízejí spoustu užitečných materiálů pro domácí výuku.

Do průzkumu, který provedla společnost Education.cz ve spolupráci s Českou středoškolskou unií a Střední pedagogickou školou Futurum se zapojilo celkem 572 respondentů z řad českých středoškoláků. Šlo především o studenty odborných středních škol (389), všeobecných gymnázií (155) a učňovských oborů (18). Průzkum se věnuje zmapování pohledu středoškoláků na distanční online výuku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama