Zdroj: archiv redakce

Izraelská technologie do mobilů zaujala i Škodovku. Zjistí, co budete dělat zítra

Firmy chytřerozhovor 7 a více min čtení

Mobilní telefon na vás prozradí, kde právě jste. To není nic nového. Izraelská firma Anagog ale vyvinula technologii, která dokáže zjistit, co právě děláte. Jestli pracujete v kanceláři, jedete vyzvednout dítě do školy nebo cvičíte v posilovně. A co víc – dokáže to vcelku přesně i předvídat. Pro někoho ideální prostor pro reklamu, pro jiné ještě důmyslnější „Velký bratr“. Technologie nazvaná JedAI zaujala i mladoboleslavskou Škodovku, která investovala do jejího vývoje.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Mobilní telefon na vás prozradí, kde právě jste. To není nic nového. Izraelská firma Anagog ale vyvinula technologii, která dokáže zjistit, co právě děláte. Jestli pracujete v kanceláři, jedete vyzvednout dítě do školy nebo cvičíte v posilovně. A co víc – dokáže to vcelku přesně i předvídat. Pro někoho ideální prostor pro reklamu, pro jiné ještě důmyslnější „Velký bratr“. Technologie nazvaná JedAI zaujala i mladoboleslavskou Škodovku, která investovala do jejího vývoje.

Související článek

Patří mobilní telefon na letní tábor? Čeští rodiče v tom mají jasno

Moderní doba přemýšlení rodičů v jednom směru nezměnila. Chtějí, aby si děti tábor užily stejně jako kdysi oni – bez mobilního telefonu a internetu. Dvě třetiny rodičů v průzkumu pro operátora T-Mobile uvedly, že s dítětem na táboře v podstatě komunikovat nepotřebují. Většina pro své děti ani nevyžaduje dostupnou Wi-Fi síť.

JedAI dokáže přečíst a velmi efektivně vyhodnotit údaje ze senzorů, z GPS i z komunikace s operátorem, a díky tomu má relativně přesnou představu o tom, co majitel telefonu dělá, kudy se pohybuje, jak pracuje a jak se baví, zda jezdí do práce autem, na kole, tramvají nebo chodí pěšky, jestli ve volném čase běhá… „Výsledky jsou opravdu precizní – málokdo by čekal, že dokážeme vyhodnotit prakticky každý krok člověka, v jehož telefonu JedAI funguje, ale ono to tak je,“ vysvětluje obchodní ředitel Anagogu Udi Jacobi.

Takže JedAI funguje víceméně jako permanentně zapnutý GPS tracker?

Víc než to. GPS tracker vám sice přesně popíše trasu a podle rychlosti pozná, jestli jdete pěšky, nebo něčím jedete, ale když se zastavíte, neví, co děláte. My ovšem dokážeme zjistit i to, jestli pracujete, sedíte v restauraci či v kavárně nebo cvičíte v posilovně. Nejen proto, že dokážeme svázat GPS monitoring vašeho pohybu s body zájmu na mapě, ale i podle polohových a pohybových senzorů v telefonu. Pak z toho vytvoříme profil, který dopodrobna zmapuje vaše chování. A když máme tohle hotové a víme, jak vypadají vaše interakce se světem, můžeme postoupit o krok dál a začít vytvářet predikce, jak se budete chovat v budoucnu. Věřte nebo ne, ale i ty jsou velmi přesné.

Nic se nikam neposílá – pokud k tomu tedy majitel telefonu nedá svolení.

Nemám problém tomu věřit, spíš mi přeběhl mráz po zádech – tohle vypadá jako zhmotněný svět z Minority Report, kde už se na nějaké soukromí ani nehrálo…

Ano, já samozřejmě chápu, že to zní trochu strašidelně. Ale na to existuje jednoduchá odpověď: technologie je stavěná tak, že všechny informace, které JedAI zjistí, zůstávají v telefonu. Monitoring a analýza pohybu, predikce – to vše je výhradně vaším majetkem, své soukromí tedy máte ve vlastních rukou. Nic se nikam neposílá – pokud k tomu tedy majitel telefonu nedá svolení. Dáváme možnost využít všechny tyhle informace pro vlastní potřebu a s nikým se o ně nedělit.

Takže žádné cloudové servery, kam by se informace posílaly?

Ne. JedAI využívá technologii Edge, která pracuje přímo v telefonu, cloud nevyužíváme. Všechno zůstává v telefonu – ovšem, jak už jsem říkal, za předpokladu, že nikomu nedáte svolení s těmi daty pracovat.

Dobře, ale všichni víme, že taková svolení jsou dnes často jen formalitou. Nainstalujete si nějakou aplikaci nebo chcete používat nějakou službu a bez souhlasu s poskytnutím dat to není možné…

Ano, to je pravda. Jenže počítáme se zodpovědným chováním uživatelů – dalo by se říct, že jsme tu pro ty, kteří podmínky smluv opravdu čtou a rozhodují se po zralé úvaze, neklikají automaticky na tlačítko Povolit. A v takovém případě máte dvě možnosti – buď informace třetí straně vědomě poskytnete, nebo ne. Pokud ano, dáváte jí možnost, aby s vaším profilem nějak pracovala a víc se toho o vás dozvěděla.

Související článek

„Huawei se chová tak, že se mu nedá věřit,“ říká kanadský specialista na Čínu Charles Burton

Proč má Huawei v západním světě takové problémy? Skutečně je firma prodlouženou rukou čínského komunistického režimu, nebo jde o konkurenční boj proti úspěšné soukromé firmě? A proč v Kanadě zadrželi finanční ředitelku firmy? O tom všem jsme si povídali s kanadským politologem a specialistou na Čínu Charlesem Burtonem.

Rozumím tomu, jak ta technologie pracuje a jak vypadají predikce chování. Nechápu ale, proč bych takovou aplikaci měl mít v telefonu. U GPS trackerů je to jasné, prostě si hlídám, abych se dost pohyboval, ale k je čemu aplikace, která mi řekne, co budu dělat zítra?

No, a tady jsme u toho, komu je technologie JedAI určená – my ji neprodáváme samotným majitelům telefonů. Fungujeme na bázi B2B, čili nabízíme náš produkt velkým korporacím.

Příkladem jsou automobilky, třeba Škoda – to není jen zákazník, ale dokonce do nás i přímo investují. K dalším klientům patří banky, velké obchodní řetězce, telefonní operátoři a podobně. Naše představa je taková: všechny tyhle společnosti mají mobilní aplikace a ty využívá spousta jejich zákazníků. A ty korporace chtějí zákazníkům nabídnout skutečně kvalitně personalizovaný obsah, doslova šitý na míru. K tomu samozřejmě slouží spousta nástrojů v čele s Googlem, ale my jsme lepší a účinnější, aspoň tomu pevně věříme.

To je klidně možné, ale co z toho tedy má ten obyčejný zákazník – majitel telefonu, kterému vytváříte profil?

Jako koncový zákazník přece máte prospěch právě z toho, že si pro vás firma vytvoří personalizovaný obsah a nabídne vám to, co máte opravdu rád, a ne nějaké nesmysly, které vás vůbec nezajímají. Dám vám příklad: máte rád kávu?

„JedAI o majiteli telefonu prozradí i kolik máte dětí, kam chodí do školy, jestli je denně vyzvedáváte, jestli chodíte domů pěšky nebo jezdíte autem," říká Udi Jacobi. -

Jistě.

V tom případě pro vás JedAI může vytvořit speciální profil kávového nadšence. Dejme tomu, že třikrát týdně chodíte do kavárny. JedAI to bez problémů zjistí – jak, to už jsme si vysvětlili. Zároveň jste i klient nějaké banky, která vám vydala platební kartu. A díky JedAI vám ta banka může nabídnout, že když ve své oblíbené kavárně budete platit touto kartou, dostanete desetiprocentní slevu. Což byste jako milovník kávy měl ocenit.

Můžeme ale ještě pokračovat. Dejme tomu, že ta banka má uzavřené nějaké partnerství s kavárenským řetězcem Starbucks. Rozhodne se, že sleva bude platit i zde – a pošle vám o tom zprávu pokaždé, kdy se budete zrovna nacházet poblíž některé z kaváren tohoto řetězce. Kdyby tyhle benefity nabízela banka klientům náhodně bez rozmyslu, spousta snahy by přišla vniveč, protože by ty zprávy dostávali i lidé, které káva nezajímá. Ovšem banka tyhle personalizované informace k dispozici nemá, a i kdyby je získala v nějakém dotazníku, nedokáže je v reálném čase využít. My ano.

To znamená, že se technologie JedAI dostává do telefonů běžných uživatelů prostřednictvím aplikací těch korporací, s nimiž spolupracujete?

Přesně tak. Dejme tomu, že navážeme spolupráci s Českou spořitelnou, jako jednou z největších bank u vás. Spořitelna si implementuje JedAI do své aplikace pro mobilní bankovnictví. A vy jako klient spořitelny tuhle aplikaci samozřejmě používáte, a při příští aktualizaci už si nainstalujete verzi s JedAI. Pak už bude jen na bance, jak ty informace použije, pokud jí k tomu dáte svolení. My je každopádně nedostaneme.

Banky toho o klientech mnoho nevědí, respektive rozhodně nevědí tolik, kolik by chtěly.

Pokud jí k tomu dám svolení… Jak můžu nedat bance svolení, když zároveň potřebuji používat její aplikaci, protože bez mobilního bankovnictví to dnes jaksi nejde?

Banka může aplikaci nastavit tak, že budete moci používat její běžné funkce, tedy stejné, jaké používáte dnes, a zároveň nebudete muset souhlasit s tím, aby vaše osobní informace přecházely z vašeho telefonu do banky. Jinými slovy, může vám dát na výběr, zda použití technologie JedAI umožníte, či nikoli.

Dobře, a když ten souhlas bance nedám, znamená to, že sice nemůžu využívat ty popisované výhody, ale banka se o mně nic nedozví?

Dokonce i v tomto případě je systém JedAI nastavený tak, že výhody alespoň do jisté míry využívat můžete. Vraťme se zase k příkladu s bankou a Starbucks. I když bance žádný souhlas nedáte, JedAI ví, že máte rád kávu, a vytvoří váš profil kávového nadšence. Banka to ovšem netuší, protože tato informace neopustila váš telefon. A když pak půjdete okolo některé kavárny patřící do zmíněného řetězce, banka dostane zprávu: na to a to číslo pošli zprávu, která se nachází na serveru Starbucks. Vtip je v tom, že banka netuší, co posílá – prostě jen předá zprávu dál jako slepý prostředník.

Související článek

Čínská umělá inteligence umí odhalit identitu pornohereček. Mají se vaše spolužačky začít bát?

Na čínské sociální síti Weibo se objevila zmínka o softwaru, který dokáže spárovat aktéry porna s jejich profily na sociálních sítích. Rozpoznat prý měl už sto tisíc pornoherců a pornohereček. Co existence takového softwaru pro herce a herečky z pornoprůmyslu znamená?

Jenže to má jeden háček – banka nebo jiná korporace, která si JedAI do aplikace implementovala, by musela službu nastavit tak, aby šlo skutečně sdílení informací v rámci JedAI oddělit od běžného provozu. Jinými slovy, že budu moci využívat třeba mobilní bankovnictví, a přitom neudělit souhlas se sdílením JedAI. Jenže banka může službu nastavit tak, že sdílení JedAI bude při využití aplikace povinné, a komu se to nebude líbit, nebude moci aplikaci použít vůbec. Nemám pravdu?

Máte. Je to jen na nich, jak to nastaví. Tohle dost dobře nemůžeme ovlivnit. A máte pravdu v tom, že pro banku může být velmi výhodné, když od vás informace získá – zrovna banky toho o klientech často mnoho nevědí, respektive rozhodně nevědí tolik, kolik by chtěly. Vědí, kolik u nich máte peněz, a pokud používáte platební kartu, tak také částečně vědí, za co utrácíte.

Ale JedAI jim toho může prozradit mnohem víc – kolik máte dětí, kam chodí do školy, jestli je denně vyzvedáváte, jestli chodíte domů pěšky, nebo jezdíte autem… Tohle všechno má pro banky obrovskou cenu. Čili si dokážu představit, že banky budou klienty motivovat, aby sdílení informací zjištěných technologií JedAI povolili.

No a to mě právě trochu děsí. Protože mi připadá, že nejjednodušší způsob pro banku je udělat ze sdílení povinnost.

Ano, některé banky to sdílení pravděpodobně nastaví jako nutnou podmínku použití softwaru. Ale dnešní doba je na soukromí hodně vysazená a já věřím, že si zákazníci dokážou ohlídat, aby se jejich údaje dostaly jen tam, kam je oni sami chtějí dostat. Každopádně ta technologie je pro ochranu soukromí dokonale uzpůsobená – jak už jsem několikrát zdůraznil, pokud nechcete, aby zpráva opustila váš telefon, zůstane v něm a nedozví se ji vůbec nikdo na světě.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama