foto: iStockphoto.com

Vídeň rozdává lidem tisíce na nákup nákladních kol. Chce vytlačit dodávky i auta

Města chytřeAktuality 2 min čtení

Běžní Vídeňané s ním mohou vyrazit na velký nákup, pro dítě do školky, ale i na rodinný na výlet. Firmy díky němu mohou doručovat třeba jídlo, nákup nebo rozvážet letáky. Řeč je o nákladním kole. Klasickém či elektrickém. Rakouská metropole se rozhodla, že na jeho nákup obyvatelům města i firmám přispěje v přepočtu až pětadvaceti tisíci korunami.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Běžní Vídeňané s ním mohou vyrazit na velký nákup, pro dítě do školky, ale i na rodinný na výlet. Firmy díky němu mohou doručovat třeba jídlo, nákup nebo rozvážet letáky. Řeč je o nákladním kole. Klasickém či elektrickém. Rakouská metropole se rozhodla, že na jeho nákup obyvatelům města i firmám přispěje v přepočtu až pětadvaceti tisíci korunami.

Související článek

E-koloběžky bojují o přežití. Lime Praze nabízí peníze za každou uskutečněnou jízdu

Společnost Lime, která v Praze provozuje elektrické koloběžky, městu nabídne platby za využívání veřejného prostoru. Firma se tak snaží zvrátit rozhodnutí radnice Prahy 1, která plánuje zavést zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru metropole. Lime zároveň s magistrátem jedná o podobě memoranda, které má provoz elektrokoloběžek na území hlavního města nastavit.

„Nákladní kola jsou kola s přidanou hodnotou, která se mohou hodit každý den. Uvezou týdenní velký nákup, vybavení na výlet za koupáním, ale i děti,“ popisuje výhody cargokol Martin Blum z vídeňské agentury pro udržitelnou mobilitu. Podobně mluví i radní pro dopravu Birgit Hebein, podle které cargokola nabízejí alternativu k jízdě automobilem a přispívají ke snížení emisí, a jejich podpora je proto logickým krokem. Cílem Vídně je snížit do roku 2030 podíl automobilové dopravy ve městě pod patnáct procent.

Po úspěchu dotačního programu z roku 2017 Vídeň na podporu nákupu nákladních kol pro letošek vyčlenila 300 000 eur, tedy téměř 7,6 milionu korun. Vídeňané mohou získat až 800 eur (cca 20 000 Kč) a na elektrokola dokonce až 1000 eur (cca 25 000 Kč). Zvláštní podporu získají i firmy. Nákladní kola mají přispět ke snížení emisí a ulehčit vídeňským ulicím. Cena nákladních kol se v Česku pohybuje kolem padesáti tisíc korun. Ta s elektrickým pohonem mohou být dražší až trojnásobně.

Nákladní kola mají přispět ke snížení emisí a ulehčit vídeňským ulicím

Před třemi lety, kdy Vídeň prvně dotace rozdělovala, se iniciativa setkala s úspěchem. V ulicích města se objevilo 322 nových transportních bicyklů. Podporu nejčastěji využily rodiny s dětmi. Refundovat jim město bude maximálně polovinu nákupní ceny. Podmínkou přidělení podpory je, že kolo alespoň dva roky zůstane kolo v rukou majitele.

Související článek

Rekordní rok pro růžová Rekola. Sdílené bicykly si půjčuje čtvrt milionů lidí v jedenácti městech

Rekola mají za sebou rekordní rok: počet registrovaných uživatelů narostl ze 170 tisíc na 250 tisíc a aplikaci tak má například v telefonu podle dat společnosti každý druhý obyvatel Prahy mezi 20 a 30 lety. Rekola fungují v jedenácti městech, naposledy expandovala do Písku a Mladé Boleslavi. Letos poprvé nabídla možnost vypůjčení elektrokol.

Další samostatný balíček mohou využít i firmy a organizace. Těm Vídeň přispívá na pořízení elektrokol s nosností přes čtyřicet kilogramů nákladu a případné speciální úpravy a dovybavení pořízených strojů. Podmínkou je sídlo ve Vídni a nabíjení energií z obnovitelných zdrojů.

Samo rakouské hlavní město navíc nakoupí i desítku sdílených nákladních kol, která si lze zdarma vypůjčit. Těchto takzvaných Grätzlräder, jak je ve Vídni nazývají, bylo doposud v rakouské metropoli jedenáct, flotila se tak nyní rozroste na jednadvacet kusů. Sdílená cargokola lze předem rezervovat na webu www.graetzlrad.wien.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama