foto: iStockphoto.com

Digitální stát? Už za 5 let

Stát chytřekomentář 4 min čtení

2025. To je rok, kdy má stát být podle Zákona o právu na digitální služby plně online. Pro lidi to znamená, že na úřad budou moci chodit virtuálně, což jim ušetří spoustu starostí a času. Kromě tohoto zákona je v procesu dalších 150 legislativních změn, které čekají na své přijetí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

2025. To je rok, kdy má stát být podle Zákona o právu na digitální služby plně online. Pro lidi to znamená, že na úřad budou moci chodit virtuálně, což jim ušetří spoustu starostí a času. Kromě tohoto zákona je v procesu dalších 150 legislativních změn, které čekají na své přijetí.

Související článek

Česko digitální – Česko zranitelné. Do kyberbezpečnosti je třeba investovat

Od poloviny března se státní správa, firmy, zaměstnanci i školáci povinně přesunuli do digitálního světa. V něm se začaly ve velkém sdílet dokumenty, pořádat videokonference a posílat různě citlivá data. Tyto a další lákavé cíle se postaraly o nárůst hackerských útoků. Experti si teď lámou hlavu, jak lidi naučit chovat se ve virtuálním prostoru bezpečně.

V oblasti digitalizace je v běhu řada projektů. Každý resort něco chystá. Například ministerstvo zdravotnictví buduje e-Health, finance projekt Moje daně, mnoho centrálních projektů se připravuje na ministerstvu vnitra. Spravedlnost má zase e-Justici, ministerstvo pro místní rozvoj přichází s dlouho očekávanou digitalizací stavebního řízení, ministerstvo průmyslu a obchodu pracuje na Portálu podnikatele a v neposlední řadě na ministerstvu práce a sociálních věcí máme nový funkční portál, který rozvíjíme dál. Převádíme do elektronické formy formuláře a mapujeme životní události, abychom v Portálu občana a Portálu podnikatele poskytli maximální komfort uživatelům – občanům.

Kromě toho všeho už je samozřejmě spousta služeb hotových. Přes Portál občana vyřídí lidé z pohodlí domova na 150 úkonů. Na webu Businessinfo.cz pro podnikatele je přes 1000 formulářů. Všechny chceme digitalizovat a zpřístupnit z datové schránky. Projekt BankID umožní do jednoho roku přístup ke službám státu prostřednictvím stejných přihlašovacích údajů, které využíváme do svého internetového bankovnictví. To představuje jednoduchou dostupnost služeb pro 5,5 milionu lidí.

Digitální Česko

Koncepce Digitální Česko není jen o službách a eGovernmentu. Patří sem například podpora „super hubů“ – zejména těch na umělou inteligenci. Nemůžeme zapomínat na automatizaci a robotizaci, vzdělávání a další oblasti, které se dynamicky mění. Dnes to již není jenom o tom, co si řekneme a uděláme v Česku. Digitalizace má jasný přesah do Evropské unie, i proto je pro nás prioritou Evropský jednotný digitální trh.

Program začal schválením strategie v roce 2018. Loni byly na rok 2020 schváleny finanční prostředky ve výši 492 milionů korun nad rámec rozpočtů jednotlivých ministerstev s cílem posílit centrální systémy eGovernmentu, jako jsou základní registry, Czech POINTy, Portál občana, vybudování eGovernment cloudu, a posílit naši silnou stránku v rozvoji projektů umělé inteligence. Veškeré prostředky v roce 2020 jsou směřovány k většímu posílení centrálních sdílených služeb.

Související článek

Jak se rodí zakázka na státní e-shop za 400 milionů? A proč je hackathon zlý pán?

Zakázka pro systém dálničních známek za 401 milionů korun přes týden hýbala mediálním prostředím. Skoro se zdá, že problém rychle a elegantně vyřešil hackathon obsazený partou nadšených specialistů. Jenže to tak není. Proč vlastně?

Dalšími významnými aktivitami pro rok 2020 jsou projekty navazující na schválenou legislativu z roku 2019, jako již zmiňovaný Zákon o právu na digitální služby, zákony podporující BankID a zákony podporující digitalizaci stavebního řízení. Za úplně nejdůležitější považujeme přípravu Katalogu služeb, kde budou popsány veškeré služby veřejné moci, které budeme v následujících čtyřech letech digitalizovat.

Zapracujeme na dostupnosti pro všechny

Naším dlouhodobým cílem je co nejvíc využívat digitální služby státu, a proto se snažíme maximálně zjednodušit přihlašování. Tak jako je rok 2020 důležitý z pohledu centrálních služeb a katalogu služeb, bude v příštích letech důležité v maximální míře zapracovat na online službách a centrálně řízeném IT. Všechny služby na Portálu občana i všechny úřední weby musejí na každého uživatele mluvit stejným jazykem, ať už jsou směrovány na občana, podnikatele nebo firmu. Proto pracujeme na standardech, které chceme po všech resortech postupně vynucovat. Jenom tím se dostaneme k uživatelsky přívětivým službám a jednotnému eGovernmentu.

Kvůli koronavirové pandemii mnoho občanů pracuje z domova s využitím online nástrojů a služeb. Potřeba mít i stát dostupný online je také daleko větší a naléhavější. Proto chceme již letos dopracovat všechny formuláře do online podoby, rozšířit počet datových schránek a přiblížit lidem asistenční služby Czech POINTů. Tím snížíme nutnost návštěv specializovaných úřadů na nutné minimum. Dobře si uvědomujeme, že potřebujeme existující služby občanům představit a připomínat, a proto ještě v tomto roce zahajujeme intenzivní propagaci služeb eGovernmentu.

Smysluplné IT projekty

Související článek

Provoz autonomních aut posoudí etická komise zřízená ministerstvem

Provozem automatizovaných a autonomních vozidel na českých silnicích se bude zabývat nová etická komise, kterou pro tento účel zřídilo ministerstvo dopravy. Jejím cílem bude posoudit otázky etiky provozu aut bez řidiče a s ní související témata. Předsedou komise je David Černý z Akademie věd ČR.

Musíme mnohem více sledovat, co si jednotlivé úřady staví, a všichni se musíme učit řídit celkovou efektivitu. Potřebujeme posílit kontrolu nad IT výdaji, a proto pracujeme na celkovém finančním controllingu IT výdajů. Potřebujeme experty, kteří posoudí projekty nejen z odborného pohledu, ale budou jednotlivé projekty posuzovat i z pohledu relevance, návrhu procesů a požadavků výkonu služeb. Potřebujeme osvětu a mnohem více odborníků. Proto vytváříme kompetenční centrum s řadou specialistů ve státním podniku NAKIT. Ale potřebujeme zejména odborníky na digitální transformaci a na IT na ministerstvech a v ostatních úřadech, s příchodem digitalizace se musí změnit jejich zaměstnanecká struktura.

V neposlední řadě potřebujeme lépe spolupracovat s dodavateli IT řešení. Musí existovat platforma, kde si budeme vyměňovat zkušenosti a společně tvořit nejlepší služby pro naše občany a firmy. Potenciál k tomu máme velký.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama