Ilustrační foto: Shutterstock

Chytré meteostanice pomáhají silničářům. Sníh už je nepřekvapí

Věci chytřeAktuality 3 min čtení

České silnice pokryl sníh a autům to jako vždycky klouže. Nebo se vám zdá, že je to letos lepší než dřív? Pokud bydlíte ve Středočeském kraji, možná to není jen zdání – můžou se na tom podílet chytré meteostanice, které od letoška kraj využívá ve velkém.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

České silnice pokryl sníh a autům to jako vždycky klouže. Nebo se vám zdá, že je to letos lepší než dřív? Pokud bydlíte ve Středočeském kraji, možná to není jen zdání – můžou se na tom podílet chytré meteostanice, které od letoška kraj využívá ve velkém.

Související článek

Špatné silniční i datové propojení brzdí český venkov v rozvoji

Člověk nemusí být zrovna raketový inženýr, aby přijal tezi opakovanou odborníky na urbanismus po několik dekád: Když nezajistíte dobré propojení mezi městy a venkovem, lidé se namísto dojíždění z venkova raději odstěhují. Pak je ale potřeba řešit problémy hned dva – přelidněná města s nedostupným bydlením a stagnující venkov. Bohužel, přesně to se stalo v České republice.

Vtipy o silničářích, které jako každý rok zaskočilo sněžení, nemá mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl rád. „Legrace musí být, ale tohle mě vždycky naštve, když vidím sedat chlapy ve dvě ráno do sypačů, abychom v osm dojeli pohodlně do práce.“ V budoucnu těch sarkastických poznámek možná ubyde – v důkladnější přípravě na rozmary počasí pomůže silničářům chytrá technika, konkrétně síť inteligentních meteostanic. Ve Středočeském kraji právě začíná fungovat.

Silnice pod kontrolou

Meteostanic zapojených do systému je více než stovka – 35 patří Středočeskému kraji, dalších 68 má ve vlastnictví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Všechny jsou vybavené senzory teploty a vlhkosti a také silničními čidly ve vrchní (tzv. obrusné) vrstvě vozovky, novější stanice mají i kamery. „Díky chytré síti získávají naši dispečeři tři hlavní výstupy,“ vysvětluje Rýdl. „Tím prvním je kamerový záznam, který nám umožňuje neustálý přímý kontakt se situací. Zkušenému dispečerovi totiž stačí jediný pohled na silnici a podle barev, odlesků, světla i chování řidičů spolehlivě pozná, jaké jsou aktuální podmínky. Druhým výstupem jsou údaje z čidel, tedy především teplota vzduchu i vozovky, vlhkost, rosný bod, kluzkost, teplota namrzání a podobně. A konečně ze stanic získáváme podrobný meteorologický model pro jednotlivé úseky v délce zhruba 50 kilometrů, který dokáže velmi přesně předpovídat sněžení, náledí, přívalové srážky, náhlý pokles teploty a další důležité jevy. My pak předem víme, kde hrozí závažné situace, a dispečink se tím může při plánování výjezdů řídit.“

Napřed sůl, pak sníh

Možnost „předhonit“ sněžení znamená podle Rýdla převratnou změnu – umožňuje totiž ve velkém takzvané podsolení, tedy posyp chemickou látkou ještě dříve, než sněžit začne. „Každý silničář ví, že solit čerstvý sníh není ideální – mnohem lepší je, když sněží na posolenou silnici. Za normálních okolností se nám to ovšem daří jen někdy, když sněžení hlásí standardní předpověď. S chytrými meteostanicemi je to mnohem jednodušší.“

Lepší jízda i finanční úspory

Podle náměstka hejtmanky Středočeského kraje Martina Kupky znamenají chytré meteostanice zásadní vylepšení práce silničářů, co se zvládání kalamitních stavů týče. „Systém včasného varování před nepřízní počasí se vyplatí nejen u dálnic, o kterých se samozřejmě mluví nejvíc, ale i u silnic druhé a třetí třídy. Na nich nám totiž umožňuje práci s předstihem až 60 minut, což je na okreskách opravdu cenné. Vzhledem k tomu, že na území kraje máme nějakých 8600 silnic, je ta změna vážně důležitá.“

Související článek

Řidiče posypových vozů už sníh nepřekvapí. Pomůže jim zařízení od českého startupu

Výrazně snížit riziko úrazu a zredukovat počet autonehod vinou náledí či snížené viditelnosti. To je cíl startupu Agdata, respektive jeho služby pro města a obce Agdata City. Ta pomůže zefektivnit posyp silnic a výjezdy sypacích vozů pomocí dat z obecních meteostanic či telematických čidel umístěných například na vozy technických služeb.

Podle Kupky se novinka výrazně projeví i na financích: „Při využití chytrých meteostanic se snižuje potřeba kontrolních jízd osobními či údržbovými vozidly a to znamená dost výrazné úspory. Přitom jen za leden jsme na údržbu věnovali více než 200 milionů korun, takže se každé ušetření počítá.“

Veškeré informace jsou odesílány a publikovány na serverech centrálních dispečinků zimní údržby (v současné době přes aplikaci METIS 4 provozovanou Ředitelstvím silnic a dálnic). Díky tomu jsou pro dispečinky Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje dostupné informace i z okolních meteostanic provozovaných i jinými subjekty, např. právě ŘSD coby správcem dálnic a silnic I. třídy na území kraje.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama