Foto: Škoda Auto

Nová Škoda Octavia: Virtuální kokpit, head-up displej i neustálé připojení na internet

Věci chytřeAktuality 4 min čtení

Čtvrtá generace Škody Octavia má za sebou světovou premiéru. Mladoboleslavská novinka, která se má stát nejprodávanějším vozem automobilky, má emotivnější vzhled, je prostornější, bezpečnější a nabízí ještě více možností konektivity než kdykoliv předtím. Premiéru například slaví head-up displej, který promítá důležité údaje na čelní sklo. Standardem se stává i možnost trvalého připojení na internet.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Čtvrtá generace Škody Octavia má za sebou světovou premiéru. Mladoboleslavská novinka, která se má stát nejprodávanějším vozem automobilky, má emotivnější vzhled, je prostornější, bezpečnější a nabízí ještě více možností konektivity než kdykoliv předtím. Premiéru například slaví head-up displej, který promítá důležité údaje na čelní sklo. Standardem se stává i možnost trvalého připojení na internet.

Související článek

Češi si častěji půjčují auta mezi sebou. Jaké vozy je lákají nejvíc?

Češi se nebojí si mezi sebou půjčit automobil prostřednictvím sdílené služby. Dokazují to rekordní čísla za letní sezonu, která zveřejnila společnost HoppyGo, která výpůjčky automobilů zprostředkovává prostřednictvím internetové aplikace. Její zákazníci v červnu, červenci, srpnu a září v součtu najezdili 1,6 milionu kilometrů a průměrná doba zápůjčky poprvé překonala čtyři dny.

Automobilový trh se mění. Důraz automobilek na co nejchytřejší vozy je viditelný víc a víc. A nová Škoda Octavia není jiná. Řidič si po usednutí za volant musí především začít zvykat na to, že bude obklopen displeji a většina ovladačů ve voze je digitálních. Ovládací tlačítka byste tady až na pár výjimek hledali marně. Asi nejvíc pozornosti v interiéru upoutá až desetipalcová obrazovka. Ta nabízí ovládání gesty i hlasem.

Při volbě ovládání hlasem přitom nejde jen o pár jednoslovných výrazů, které dokáže systém vozu pochytit a reagovat na ně. Digitální asistentka Laura dokáže pochopit celé v češtině pronášené věty. Na základě konverzace tak například zvládne napsat a odeslat nadiktovanou SMS zprávu, zahájí navigaci k určenému cíli, nastaví teplotu ve voze nebo na internetu vyhledá a pustí oblíbenou hudbu. Samozřejmostí je projekce navigace, jejíž mapy jsou aktualizované on-line. Octavia je totiž díky zabudované kartě eSIM vždy připojená k internetu. Řidič má také přístup k internetovým rádiím a službám streamování rádií a televize.

Karta eSIM kromě toho umožňuje přístup k mobilním online službám Škoda Connect, mezi které mimo jiné patří eCall, který je povinný v Evropské unii a který při nehodě automaticky zavolá záchranáře. Stejně funguje i proaktivní servisní služba (Pomoc na cestě), která v případě technických problémů předá asistenční službě údaje o aktuální pozici a stavu vozu. Vůz navíc automaticky ukládá důležitá data při každém vypnutí zapalování. Škoda Octavia je také schopná na dálku komunikovat s autorizovaným servisem, který tak dostane informaci o potřebě návštěvy kvůli dodržení předepsané servisní prohlídky či nutnosti vyřešit nenadálou poruchu. Technik v servisu už předem ví, co bude potřeba řešit, protože auto mu to sdělí samo.

Související článek

František Vrábel: Prezident Zeman je hlásnou troubou dezinformační scény

Dezinformace, fake news, hybridní válka. Pro mnohé námět nekonečných debat na sociálních sítích, pro Františka Vrábela každodenní práce. Jeden z nejúspěšnějších datových analytiků na světě si nebere žádné servítky, co se týče hodnocení zdejší mediální gramotnosti, stavu médií nebo třeba úlohy Facebooku a dalších sociálních sítí…

Novinkou ve vozech Škoda je i nenápadná dotyková lišta pod hlavní obrazovkou infotainment systému, kterou lze ovládat hlasitost. Namísto otáčení čudlíku nebo mačkání tlačítka stačí po liště jen přejet prstem (foto v galerii). Další displej dostal označení Virtuální kokpit. Ten vystřídal klasické budíky v kapličce přímo před řidičem, který si nově na digitálním displeji může vybrat ze čtyř základních režimů zobrazení – kromě běžných údajů o jízdě (rychlost, otáčky...) může mít před očima třeba i mapu s navigací.

Head-up displej vůbec poprvé

Premiéru ve voze Škoda má head-up displej, který je nabízen na přání od výbavového stupně Style. Jeho součástí je promítací jednotka, která pomocí optického modulu na čelní sklo v zorném poli řidiče přenáší důležité údaje o jízdě. Řidič tak může číst tyto informace, aniž by musel odvracet pozornost od dění před vozem. Přímo před sebou tak vidí údaje o rychlosti, základní zprávy z navigace a informace o rozpoznaných dopravních značkách nebo aktivovaných asistenčních systémů.

Vývojáři nové Octavie mysleli i na dostatek konektorů k nabíjení nebo propojení médií nebo USB paměťových disků s infotainment systémem. Součástí standardní výbavy jsou proto dva USB-C konektory vpředu ve středové konzoli. Dva další USB-C konektory vzadu s 230V zásuvkou a USB-C konektor umístěný na stropní konzoli nad vnějším zpětným zrcátkem jsou nabízeny na přání. Volitelnou částí výbavy je je Phone Box, jenž umožňuje bezdrátové nabíjení mobilního telefonu a jeho připojení k vnější anténě automobilu.

Nejnovější generace vozu Octavia vůbec poprvé nabízí funkci asistenta pro vyhýbání, který pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v podobě kontrolovaného vybočení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným autem. Při odbočování vlevo na křižovatce dokáže asistent pro odbočování rozpoznat protijedoucí vozidla, upozornit na to řidiče a také automaticky zastavit vozidlo. Funkce varování při vystupování z vozu pak řidiče varuje před otevřením dveří, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Novinkou je také varování před lokálním dopravním omezením, které automaticky upozorňuje řidiče na komplikace v dopravě v bezprostřední blízkosti vozu, například na dopravní zácpu.

Související článek

Chytří králové polí. Dokáží si naplánovat cestu i zavolat o pomoc

Jejich majitelé za ně zaplatí klidně tolik, kolik stojí nové Ferrari. A vlastně to Ferrari jsou. Ferrari českých polí. Jen se s nimi nelámou rychlostní rekordy a obvykle neparkují v klimatizovaných garážích. Na druhou stranu v sobě dnešní traktory a kombajny mají tolik chytré techniky, že kdybyste je před pár desítkami let ukázali v NASA, kabinu s technikou by přidělali na raketu a poslali by je dobývat Měsíc.

První Octavie bude možné objednat ještě během tohoto měsíce, jakmile bude zveřejněn i kompletní ceník a spuštěný konfigurátor vozů. Do výroby se naplno dostane nejprve verze kombi, liftback bude následovat brzy po ní. První objednaná auta by se k zákazníkům měla dostat ještě před koncem tohoto roku. Naplno příjem objednávek i výroba pojedou v prvním čtvrtletí 2020.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama