foto: Shutterstock

Digitální identita: jak se z pohodlí domova dostat ke službám státu?

Stát chytřeanalýza 7 a více min čtení

Daňová přiznání, výpis z katastru, nahlížení do bodové karty řidiče. To všechno jsou procedury, kvůli kterým lidé donedávna trávili dlouhé hodiny ve frontách na úřadech. Dnes už se to dá s trochou snahy zvládat z domova – a časem by těch funkcí mělo být podstatně víc. Je té nutné snahy opravdu jen trocha? A co obnáší?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Daňová přiznání, výpis z katastru, nahlížení do bodové karty řidiče. To všechno jsou procedury, kvůli kterým lidé donedávna trávili dlouhé hodiny ve frontách na úřadech. Dnes už se to dá s trochou snahy zvládat z domova – a časem by těch funkcí mělo být podstatně víc. Je té nutné snahy opravdu jen trocha? A co obnáší?

Související článek

Pro digitalizaci je klíčové, aby lidé státu věřili, znělo na konferenci Digitální Česko

Tradiční konference, na které každý rok zaznívají od špiček české a evropské politiky vize digitální budoucnosti Česka, se letos jako spousta jiných akcí odehrála pouze v online podobě. Přenášeli jsme z ní kompletní videopřenos, přesto některé momenty stojí za bližší připomenutí.

Nejdůležitějším místem pro elektronickou komunikaci se státem je v současné době Portál občana. Právě tady se po přihlášení můžete virtuálně vydat na finanční nebo katastrální úřad, stáhnout si výpis z trestního nebo insolvenčního rejstříku; zjistíte tam, kolik trestných bodů vás dělí od ztráty řidičského průkazu nebo se můžete nechat elektronicky zaregistrovat do sčítání lidu.

Služeb postupně přibývá – mezi ty novější patří třeba možnost komunikace se správou sociálního zabezpečení či některými zdravotními pojišťovnami, vyhledávání předepsaných e-receptů nebo elektronická podání živnostenskému úřadu. Portál vás také upozorní na to, že vám brzy propadnou důležité doklady typu řidičského průkazu. Zkrátka první, ale důležitý krok na cestě ke skutečně chytrému státu, v němž se fronty na úřadech stanou jen nemilou vzpomínkou. Slouží k tomu dva možné základní způsoby: datová schránka nebo tzv. Národní identitní autorita (NIA), která pro tento účel zřídila webové stránky E-identita.

Datová schránka, základ všeho?

Podstatně jednodušším způsobem je využití datové schránky, která se koneckonců hodí i k mnoha jiným účelům. K jejímu zřízení potřebujete jen navštívit nejbližší Czech Point (třeba na poště, na místním úřadě apod., seznam najdete například na mapě zde), vyplnit žádost a nechat si ověřit občanský průkaz. Jen pozor – schránku lze zřídit pro fyzickou osobu, OSVČ či osobu právnickou, Portál občana je ovšem kompatibilní jen s prvním nebo druhým typem. Samotnou schránku vám stát zřídí ještě týž den a hned se s ní do Portálu občana můžete přihlásit.

Jenže problém je v tom, že při přihlášení datovou schránkou fungují jen některé služby, které Portál občana nabízí. Mimo provoz je například elektronická podatelna finanční správy nebo elektronický přístup ke sčítání lidu. Plnohodnotně tak Portál občana funguje jen při druhém typu přihlášení přes tzv. Národní bod, který spravuje již zmíněná autorita NIA.

Související článek

Datovkám se při covidu dařilo: Češi loni poslali rekordních 112 milionů datových zpráv

Češi poslali v minulém roce rekordních 112,4 milionu datových zpráv, což bylo meziročně o 13 procent více. Počet nově zřízených datových schránek vzrostl na 112.000, což je téměř dvojnásobek oproti dosavadnímu nejsilnějšímu roku. Důvodem byla především koronavirová epidemie a s ní spojené posílení elektronické komunikace s úřady.

Tady se nám hladká cesta k digitální identitě začíná větvit natolik, že ztrácí na přehlednosti – NIA totiž uděluje certifikát k digitální identifikaci nejrůznějším státním i soukromým subjektům, které splní její podmínky, ovšem každý z nich nabízí a požaduje něco trochu jiného.

E-občanka

Nejsnazším způsobem, jak se k Portálu občana přihlásit, je již dnes pro mnohé obyčejný občanský průkaz, ovšem s elektronickým čipem. Jistě má smysl si ho pořídit, kromě přístupu ke službám e-governmentu ho v budoucnu využijeme v celé řadě jiných případů – mimo jiné by měl časem fungovat i jako malý technický průkaz auta, časová jízdenka na MHD apod.

Jenže dnes mnoho funkcí nemá a pokud vám stará občanka nepropadá nebo jste ji neztratili, pojí se s pořízením té nové nepříjemnost v podobě dlouhého čekání na úřadě s omezenou otevírací dobou (třeba na mé domovské Praze 5 stojí každé pondělí a středu na ulici před příslušným oddělením minimálně hodinová fronta). Výměna navíc stojí 200 korun a k použití e-občanky navíc potřebujete čtecí zařízení, což je nepraktické třeba při práci s mobilním zařízením.

Mobilní klíč eGovernmentu

Patrně nejšikovnějším způsobem připojení k Národnímu bodu je tak aplikace Mobilní klíč eGovernmentu. Jediné, co k ní potřebujete, je moderní chytrý telefon (nebo tablet) s fotoaparátem a schopností číst QR kódy. V aplikaci se pomocí datové schránky zaregistrujete a hned ji můžete používat. Funguje podobně jako mobilní klíče pro elektronické bankovnictví – při každém přihlášení v počítači je nutno aplikaci v telefonu spustit a potvrdit svou identitu otiskem prstu nebo obrazcem, který používáte k odemknutí přístroje. A pak už stačí jen načíst v aplikaci kód na monitoru počítače, načež se obě zařízení automaticky spárují a Portál občana se odemkne. Pokud si ho otevíráte přímo v prohlížeči v telefonu, není nutné načítat QR kód, stačí otisk prstu nebo jiný způsob odemčení.

MojeID

Webová služba MojeID působí velmi ambiciózně – kromě přihlášení k Národnímu bodu má podle autorů sloužit k přístupu k celé řadě veřejných či soukromých služeb od dopravy a knihoven po internetové obchody. Časem by tak mohla nahradit většinu v současnosti používaných uživatelských jmen a hesel jako univerzální digitální klíč.

Tomu odpovídá i poměrně složitý způsob registrace ve třech krocích, kdy postupně obdržíte tři různé potvrzovací kódy v SMS, mailu a nakonec i běžnou poštou na domácí adresu. Ani tahle kombinace ovšem k přihlášení k Národnímu bodu bohužel nestačí, potřebujete navíc osobní klíč. Nejjednodušší je koupit si ho v hardwarové verzi (pro USB nebo NFC) – na výběr je jich celá řada, ovšem aplikace vás rovnou přesměruje na koupi modelu GoTrust za 600 Kč v e-shopu CZC.cz, což působí dost neobvykle.

Související článek

Cena za digitalizaci státní správy na evropský průměr? Stovky miliard, tvrdí expert

Stav digitalizace státní správy je v České republice hluboko pod evropským průměrem, podle Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) dokonce až na 22. místě. Podle experta ze společnosti Altron představuje největší překážku decentralizace kompetencí jednotlivých úřadů a absence vhodně nastavených procesů. Jejich výraznější konsolidace by trvala pět až deset let a vyžadovala investice desítek, možná až stovek miliard korun.

Alternativou je mobilní klíč, který by měl být zadarmo ke stažení do telefonu, to ale přes veškerou snahu nemůžu potvrdit. Návod na webu MojeID odkazuje na neexistující položky a když se člověk prokliká vším možným nastavením, dostane se k možnosti požádat o klíč přes datovou schránku, což ovšem v praxi nefunguje, systém vyhodí chybové hlášení. Údajně existuje i možnost obstarat si softwarový klíč složitou registrací na Czech Pointu, ale do toho už jsem se po hodinové snaze o zprovoznění mobilní verze pouštět nechtěl.

NIA ID

Dříve se tenhle způsob přihlášení jmenoval „Jméno, heslo, SMS“, což o jeho podobě říká v zásadě vše. První dva údaje musíte zadávat pokaždé znovu, v SMS přijde potvrzovací kód. Funguje to v zásadě spolehlivě, ale podobně zdlouhavý přístup v časech otisků prstů a rozpoznávání tváří působí už přece jen poněkud anachronicky.

Bankovní identita

Přímo do Národního bodu a tudíž i do Portálu občana se lze přihlásit i přes běžný přístup do elektronického bankovnictví. Zatím to umožňují tři banky – ČSOB, Česká spořitelna a Komerční banka. Jenže bankovní připojení lze využít i jinak – širší možnosti nabízí tzv. bankovní identita, tedy možnost využít identifikační údaje e-bankingu v dalších digitálních službách. Tady už je zúčastněných bank víc, chystá se do něj v dohledné době mimo jiné Air Bank, Fio Banka či Moneta, od druhého čtvrtletí i Equa Bank nebo Raiffeisenbank.

Systém využívá toho, že je bankovní identita ověřený a osvědčený způsob digitální autentifikace už celé roky a funguje maximálně spolehlivě. Právě na tomto způsobu ověřování ostatně vznikaly první vládní systémy digitální identifikace například v Estonsku nebo ve Velké Británii. Podobně jako MojeID by tedy bankovní identita měla v blízké budoucnosti sloužit k přístupu k celé řadě služeb a míst od úřadů až po e-shopy nebo sociální sítě. Coby možnou náhradu současných přihlašovacích jmen a hesel si ji chválí i odborníci na elektronickou bezpečnost, protože nabízí výrazně vyšší úroveň zabezpečení. Pokud by se bankovní identita jako základní způsob přihlašování k digitálním službám prosadila obecně, byl by to patrně nejjednodušší a zároveň nejspolehlivější způsob ze všech.

Související článek

S heslem do internetového bankovnictví na online úřad: už od nového roku

Od příštího roku se budou moci klienti ČSOB přihlásit do systémů státní správy skrze své internetové bankovnictví. Jde o první vlaštovku takzvaného BankID, které má pomoci přiblížit služby eGovernmentu lidem.

I bankovní identita ovšem vyžaduje minimálně jednu fyzickou návštěvu na pobočce – a to i v případě, že k samotnému zřízení účtu fyzický kontakt nutný není (některé banky už ho nevyžadují). „Před prvním využití bankovní identity je nutné, abychom klienta fyzicky na pobočce identifikovali,“ vysvětluje mluvčí Air Bank Jana Pokorná. Totéž potvrzuje i Jan Blažek, člen představenstva akciové společnosti Bankovní identita, která sdružuje některé z bank do projektu zapojené: „Zákon nenařizuje fyzické ověření identity u korunových transakcí, ovšem při přístupu k e-governmentu ano.“

Verdikt: přístup by mohl být jednodušší

Z výše uvedeného vyplývá vcelku jasný závěr: pokud chce člověk využívat Portál občana naplno, je nejlepším řešením Mobilní klíč eGovernmentu, případně elektronické bankovnictví ČSOB, České spořitelny nebo Komerční banky. Další banky by přitom měly záhy následovat. Pokud vám stačí základní funkce e-governmentu jako elektronické daňové přiznání nebo výpis z bodové karty řidiče, stačí i datová schránka.

V každém případě by ale stálo za to přístup k digitální identitě zjednodušit. Jako dlouholetý technologický novinář se v digitálních formulářích a webových rozcestích orientuji snad docela dobře, přesto jsem jednotlivými způsoby registrace a přihlašování strávil několik dlouhých hodin v kuse a místy jsem se v nich opravdu ztrácel. A některé z nich, třeba registraci do MojeID, bych běžným uživatelům opravdu nedokázal s čistým srdcem doporučit.

Související článek

Nedlužím státu? Prozradí to nová webová aplikace

Neuhrazené poplatky za popelnici či psa, nedoplatky na sociálním pojištění, pokuty za dopravní přestupky či nedoplatky na daních – to jsou časté dluhy, které stát vymáhá. Ačkoli mají instituce povinnost dlužníka o existenci závazku vyrozumět, lidé se o něm velmi často nedozví a dluh tak narůstá i několik let. S pomocí nové webové stránky Nedlužím státu si občané mohou ověřit, zda nějaké závazky nemají.

Pokud má mít digitální identita opravdu široký záběr, měla by k ní vést rovná, široká a umetená cesta. Zatím je to docela dobrodružný výlet, který může leckoho odradit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama