Zdroj: iStockphoto.com

Smart city a Ústí nad Labem? Zdá se, že město vysokoškoláky neudrží

Města chytřetéma 6 min čtení

Ústí nad Labem má pro zavedení zásad smart city dobré předpoklady. Už jenom proto, že v něm žije kolem deseti tisíc vysokoškolských studentů a ve městě sídlí i krajské inovační centrum. Jenže ačkoliv se volání po chytrém městě budoucnosti celkem často ozývá, realizace zatím pokulhává na obě nohy. Tedy pokud nepočítáte bezplatné Wi-Fi v MHD. Nepodařilo se zatím zvrátit ani to, že mladí lidé město opouštějí a své know-how radši uplatňují jinde. Právě proto se před současnými volbami často objevují návrhy, jak je v severočeské metropoli udržet. Chytré město by tomu prý mělo pomoci.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Ústí nad Labem má pro zavedení zásad smart city dobré předpoklady. Už jenom proto, že v něm žije kolem deseti tisíc vysokoškolských studentů a ve městě sídlí i krajské inovační centrum. Jenže ačkoliv se volání po chytrém městě budoucnosti celkem často ozývá, realizace zatím pokulhává na obě nohy. Tedy pokud nepočítáte bezplatné Wi-Fi v MHD. Nepodařilo se zatím zvrátit ani to, že mladí lidé město opouštějí a své know-how radši uplatňují jinde. Právě proto se před současnými volbami často objevují návrhy, jak je v severočeské metropoli udržet. Chytré město by tomu prý mělo pomoci.

Související článek

eParkomat: když nevíte kde zaparkovat, na volné místo vás zavedou „velká data“

Městské parkovací aplikace nejsou žádná velká věda, řekne si laik – prostě upravená počítačová mapa, na níž jsou vyznačeny barevné zóny, a k tomu jednoduchý platební systém. Jenže platforma eParkomat, která funguje v pětadvaceti městech v Česku, nabízí víc – využívá totiž „big data“ od telefonních operátorů. Díky tomu pak řidič v reálném čase dostane informaci, kde je v danou chvíli nejpravděpodobněji volno, kam naopak nemá cenu jezdit nebo kde bývají volná místa v různé denní doby.

Na jedné straně celkem dalekosáhlé plány, že po městě budou za chvíli jezdit auta bez řidiče, na druhé straně město, ve kterém je těžké se objednat na úřad přes internet, nebo kde není možné nahlásit nepořádek na ulicích pomocí internetové aplikace. Pozornost se zřejmě stále zaměřuje na jiná témata. Sami politici si uvědomují, že město za uplynulé volební období příliš daleko nepokročilo. „V posledním volebním období se nestalo vůbec nic. Předtím, než došlo k rozpadu místního hnutí ANO a magistrátnímu převratu, podařilo se nám prosadit zveřejnění seznamu všech faktur a smluv. Bohužel tento seznam nebyl od té doby nikdy aktualizován, tudíž ztratil svůj smysl,“ přiznává Pirát Lukáš Blažej.

Neméně kritický je i Radim Bzura, původně zastupitel TOP 09, nyní nezařazený. Město podle něj nejen že nenabízí smart řešení pro své občany, ale nevyužívá je ani pro vlastní správu. „Příspěvkové organizace města nemají jednotný účetní systém, není možnost provádět banchmarking, reportovat náklady a ty srovnávat průběžně v čase. Město nemá jednotný nákup ICT pro sebe a zejména pro příspěvkové organizace a obchodní společnosti, kterých přibližně pětašedesát. Neexistuje jednotný nákup IT vybavení, ani jednotná platforma.

Pavel Vodseďálek z KSČM, která na ústecké radnici spoluvládla, je o něco smířlivější. „Minulé volební období je spojeno například s realizací inteligentních zastávek, modernizací vozového parku Dopravního podniku o nízkopodlažní bezbariérové autobusy s pohonem CNG, s vytvářením podmínek pro zavedení elektronického odbavovacího systému, autonomní dopravy, optimalizace dopravy v pohybu a v klidu. Dále bylo zavedeno Wi-Fi připojení v městské hromadné dopravě, na Lidickém a Mírovém náměstí.“

Související článek

Chytré školy: moderní zabezpečení i elektronické třídnice

Kdyby geniální Jára Cimrman psal své Vyšetřování ztráty třídní knihy dnes, byl by to patrně thriller z hackerského světa – třídnice se totiž stále častěji vyskytují už jen v digitální podobě. A také pomalu přichází soumrak školníků v placatých čepicích, kteří bedlivě hlídají dveře školy. O to už se též stará elektronika. Ano, školy se nám mění před očima…

Velkým hybatelem v zapojení Ústí nad Labem je místní Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, která s městem a krajem spolupracuje na projektu Smart city – Smart region – Smart community. Bohužel, jak se zdá, projekty zatím do reálného života nepřešly a zůstávají jen na papíru. Na diskusním fóru, které pořádala univerzita loni v prosinci, požadavek chytrého města opět ožil, jenže dodnes ale nebyl v této oblasti představen žádný nový projekt, který by směřoval k realizaci. Na konceptu Smart city spolupracuje hned několik odborníků z řad univerzity, bohužel vše se nese v příliš akademické rovině a vliv na reálný život Ústečanů je zatím nulový. A to si přitom jak univerzita, tak město uvědomují, že uplatnění principu chytrého města by mohlo přispět k tomu, že by z města neodcházeli vzdělaní lidé.

Wi-Fi zdarma na zastávkách i v MHD

Zmiňme také pozitivní zprávu – v Ústí se výrazně zvýšil počet míst, kde je možné se připojit k internetu zdarma. Tuto možnost nadělil Ústečanům a návštěvníkům města místní dopravní podnik. Připojit se je možné prostřednictvím Wi-Fi na šestnácti chytrých zastávkách, dále pak ve dvaceti autobusech a dvaceti trolejbusech. Město tak navázalo na pilotní projekt už z roku 2012, kdy se internet zdarma zavedl v jednom autobuse a jednom trolejbuse. Pořízení hardwaru stálo Ústí 850 tisíc korun, roční náklady na provoz SIM karet činí více jak 200 tisíc korun. Mimochodem, takzvané Chytré zastávky Ústí instalovalo už před dvěma lety. Tyto zastávky cestující informují o tom, kdy konkrétní spoj přijede, případně jaké nabral zpoždění.

Související článek

Obecní rozhlas umírá. Nahrazují ho přesně zacílené zprávy do mobilů

Pojem chytrá města neznamená jen zavádění nákladných technologických řešení jako ze sci-fi románů. V Česku má úspěch i jednoduchý koncept, který zajišťuje „jen“ rychlé spojení mezi obyvateli a radnicí. Nejrozšířenějším takovým řešením je Mobilní rozhlas, projekt, který využívá mobilní telefony obyvatel a nabízí jim rychlé informace o důležitých aktualitách i obousměrnou komunikaci. Radnice tak dosáhnou k lidem v kritických situacích a z obce dělají atraktivnější místo pro život.

Chtějí auta bez řidiče

U města, kde se moderním technologiím v praxi zatím příliš nefandí, dost překvapí zájem o technologii budoucnosti v dopravě, tedy samořiditelná auta. Ústí projevilo o tato vozidla zájem, a to v rámci státní Vize rozvoje autonomní mobility. Samořiditelná vozidla zde chtěli testovat, a to na konkrétní trase. Tento projekt dal práci i mnoha místním studentům, kteří zpracovávají důležitá data pro společnost Valeo, která projekt spolu s městem připravuje. Jde o takzvané anotování (zapisování) videozáznamů ze zkušebních jízd. Tato data se pak využívají pro vyvíjení softwaru a hardwaru pro samořiditelná auta. Mimochodem, o tuto práci se mohou studenti ucházet doposud.

Asi nejvíce se z oblasti smart city mluví o tom, že v ústeckém dopravním podniku budou akceptovat platební karty, takže odbavení bude velmi rychlé a snadné. Cestující pouze „mávne“ svou platební kartou. Na tomto projektu spolupracují s ústeckým dopravním podnikem také Mastercard, který s městem Ústí podepsal Memorandum o vzájemné pomoci v oblasti dopravy. Realizace projektu by měla odstartovat letos v říjnu, jeho přesná podoba není známá. Mezi další projekty, které se testovaly, ale světlo světa oficiálně nespatřily, můžeme jmenovat třeba internetový dispečink, který měl ukazovat polohu autobusů a jejich možné zpoždění.

V programech smart city příliš nefandí

Jak si uvědomují nutnost přeměny Ústí nad Labem na moderní a chytré město kandidující strany? Poté, co jsme prošli jejich programy, musíme přiznat, že chytré smart vize se v programech stran příliš často bohužel neobjevují. Po průzkumu volebního programu ANO jsme našli jen požadavek na změnu software kamer na inteligentní.
Strana PRO!Ústí, ve které kandiduje vizionář Hausenblas, jenž stojí například za společností Liftago, má společnou kandidátku s Piráty a Zelenými. Toto uskupení aktuálně slibuje, že na úřadu rozšíří systém objednávání on-line a upraví ho tak, aby objednaní skutečně nemuseli čekat. „Zpracujeme přehled denní vytíženosti tak, aby bylo možno vybrat nejméně využívaný čas,“ dozví se volič. Nutno poznamenat, že v čase naší návštěvy bylo objednávání online ze stránek http://www.usti-nad-labem.cz/cz/ nefungovalo. Co dál tito komunální politici nabízí? Například mobilní aplikaci, která bude obsahovat plán oprav chodníků a silnic, kam lidé budou moci vkládat podněty k problémovým místům. Víc zde toho z kategorie smart city překvapivě nenajdeme.

Související článek

Volební Ostrava: není černá, ale chytrá

O Ostravě se hovoří jako o černém městě, i když těžba uhlí je v silném útlumu. Horníci se přeučují na programátory a radnice pilně buduje smart Ostravu, za což sbírá jednu cenu za druhou. Chytrými technologiemi hýří ve volebních programech i tradiční strany.

A stranou nestojí ani místní ODS, která chce život Ústečanů usnadnit tím, že zavede možnost všechny poplatky platit kartou nebo bezhotovostním převodem. „Zřídíme aplikaci pro nepřetržité hlášení závad na komunikacích, veřejném osvětlení, veřejných prostranstvích a dalším obecním majetku, rozšíříme Wi-Fi připojení – v centru města, parcích, MHD, na úřadech, v infocentrech.“
Jestli to bude ODS k získání voličů toužících po chytrém Ústí stačit, to uvidíme v sobotu večer.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama