Zdroj: iStockphoto

Autonomní vozy dobývají svět

Města chytřeAktuality 5 min čtení

Menší provoz v ulicích měst, méně zplodin a dopravních nehod. O tyto a další výhody z používání autonomních vozidel stojí světové metropole i menší města. V ulicích se tak stále častěji pohybují autobusy a taxíky bez řidiče. V Dubaji se dokonce autonomně létá vzduchem. Jsme na prahu nové éry?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Menší provoz v ulicích měst, méně zplodin a dopravních nehod. O tyto a další výhody z používání autonomních vozidel stojí světové metropole i menší města. V ulicích se tak stále častěji pohybují autobusy a taxíky bez řidiče. V Dubaji se dokonce autonomně létá vzduchem. Jsme na prahu nové éry?

Autonomní auta si hledají uplatnění především v městském provozu. Dnes už tak lidé vcelku běžně cestují autonomními minibusy ve městech, na letištích, v uzavřených areálech kampusů nebo průmyslových oblastí. Provozovatelům přináší výhody v podobě snížení nákladů na personál, spotřeby pohonných hmot nebo v efektivním plánování tras. Mnohde oceňují i to, že autonomní hromadnou dopravu lze provozovat 24 hodin bez přestávky. Kde lze ve světě narazit na autonomní vozidla? A jaké jsou plány jejich dalšího rozvoje?

Austrálie

Na jihu Austrálie padlo v listopadu 2016 rozhodnutí o založení fondu pro rozvoj autonomních dopravních technologií s názvem Future Mobility Lab Fund. Od tamní vlády se vítězné projekty dočkaly podpory v podobě milionů australských dolarů. Pro spolupráci na projektech byli přizváni známí výrobci autonomních vozidel, například Navya, EasyMile a další, kteří našli uplatnění také v Evropě, o čemž jsme už v minulosti psali.

Prvním městem Austrálie, které zlegalizovalo provoz autonomních vozidel v provozu, je Adelaide. Právě na jeho letišti od jara 2017 vozí cestující autonomní autobus. Další pak jezdí v rámci kampusu Flinders University. V Adelaide, konkrétně v průmyslové oblasti Tonsley Innovation Precinct, můžete narazit také na autonomní vozidlo od výrobce RDM Group, který testuje dvě auta Pod Zero pro autonomní transport nákladu. Pod Zero dokáže jet rychlostí dvacet čtyři kilometrů za hodinu. Dojezd má osmdesát kilometrů a v provozu může být až osm hodin. Stejný výrobce má v plánu vyvinout také model pro manipulaci s námořními kontejnery.

Sydney

Vláda Nového Walesu rozhodla o zahájení pilotního provozu autonomních autobusů. Tento projekt se rozběhl v posledním čtvrtletí 2017. Vozidla dodal francouzský výrobce Navya. Každé uveze patnáct cestujících rychlostí až pětačtyřicet kilometrů za hodinu. Pro bezpečnou jízdu je vybaveno senzory LiDAR. První měsíce provozu se autonomní vozy budou držet v rámci oblasti olympijského parku, poté vyrazí i mimo něj. Konec testovací fáze je stanoven na třetí čtvrtletí 2018. V plánu je i to, aby si autobusy mohly samy ovládat semafory pro hladký průjezd křižovatkami.

Perth

Další autonomní autobus Navya jezdí od roku 2016 v ulicích Perthu. Na trase dlouhé jen tři a půl kilometru tak už přepravil tisíce pasažérů. V listopadu 2017 úřady rozhodly o prodloužení pilotní fáze na další dva roky do 2019. V plánu je provozování autonomních busů v dalších dvaceti oblastech města a nejbližším okolí, například na místním letišti a v areálech nemocnic. Od dubna 2018 jezdí v Perthu také dvě šestimístná vozidla v rámci taxislužby. Dokážou jet rychlostí až devadesát kilometrů za hodinu a o bezpečnost jízdy se stará deset radarů LiDAR.

Darwin

Také na severu australského kontinentu ve městě Darwin jezdily autonomní autobusy, tentokrát od výrobce EasyMile. Pilotní test trval 170 dní, kdy dva vozy EasyMile EZ10 zdarma odvezly asi 6 000 cestujících. V autobusu byl po celou dobu dohlížející asistent, který by z v případě nebezpečí zasáhl do řízení.

Asie

Singapur

Asijský městský stát patří mezi průkopníky autonomní přepravy cestujících. V létě 2017 k testování sloužilo úctyhodných pětapadesát kilometrů silnic. V provozu byly čtyři autobusy a šest autonomních taxíků. Další expanze je v plánu na letošní léto. Na konci loňského roku navíc tamní vláda vytipovala další tři oblasti, které se od roku 2022 zapojí do používání autonomních vozidel v hromadné dopravě. Zřejmě se budou používat autobusy Volvo, protože švédský výrobce už podepsal s Nanyang Technological University v Singapuru dohodu o spolupráci na jejich vývoji. Pro Volvo by mělo jít o první nasazení autonomní technologie do provozu. Už teď má automobilka k dispozici dvanáctimetrové nízkopodlažní elektrické autobusy Volvo 7900 Electric. Samozřejmě s náležitou výbavou radarů LiDAR a dalších senzorů.

Střední východ

Dubaj

V Dubaji jsou plány na využití autonomních vozidel pro přepravu lidí velkorysé. Podle dopravní koncepce z roku 2016 se plánuje, že v roce 2030 se uskuteční až čtvrtina jízd veřejné dopravy právě autonomními vozidly. To sníží náklady na dopravu o čtyřicet čtyři procent, o dvanáct procent má klesnout i počet dopravních nehod. Aktuálně se testuje autonomní autobus, počítá se s nasazením flotily dvou stovek autonomních aut Tesla S a zadány byly požadavky k navržení vozidel pro policejní složky. Stejně tak se řeší autonomní přeprava vzduchem. V této oblasti se snaží uplatnit čínský výrobce dronů Ehang (viz video níže). První let si v září 2017 odbyl německý Volocopter, který chce do roku 2030 v Dubaji provozovat podobné létající taxíky.

Severní Amerika

Detroit

Také po Detroitu se prohání autonomní vozidla, tentokrát pocházející z místního startupu May Mobility. Jde o minibusy, které se ukázaly v reálném provozu během října 2017. Své k tématu chce říct i automobilka Ford, jejíž divize vývoje autonomních a elektrických vozů znamenala návrat výroby do Detroitu.

Pittsburgh

V Pittsburghu má vývojové středisko Advanced Technologies Center (ATC) společnost Uber. Je proto běžné, že se v ulicích pohybují vozy prošpikované chytrými senzory. Už v roce 2016 tak mohli obyvatelé potkávat hybridní vozy Ford Fusion, které mapovaly rozmanité podmínky města. Postupem času se přidaly i vozy značek Volvo, BMW, Audi a General Motors.

Las Vegas

V pouštním městě se začala testovat autonomní přeprava lidí v lednu 2017. Projekt spoléhal na malý autobus výrobce Navya pro dvanáct cestujících, na který navázala pravidelná autonomní linka veřejné dopravy. Pouze 800 metrů dlouhý okruh spoléhá opět na vozidlo Navya. Městem projede snadno, protože semafory se před ním automaticky přepínají na zelenou. Během lednové akce CES 2018 se zájemci mohli svézt také autonomním taxíkem společnosti Lyft, kde však za volantem seděl živý asistent.

Související článek

Související článek

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama