Zdroj: iStockphoto

Zapomeňte na Karla, je tu králík

HomepageTrendy & tipy 1 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Mnoho generací českých dětí mělo příležitost vyzkoušet si základy programování na robotu Karlovi. Postavička robota se pohybovala ve městě o rozměrech 10 × 10 políček, v seznamu dovedností měla třeba vyhýbání zdem, pokládala a zvedala značky. Děti si snadno osvojily základy procedurálního programování, naučily se věci jako podmínky, cykly, ty šikovnější dokonce rekurzi.

Dnes je to padesát let od doby, kdy spatřil světlo světa jiný dětský programovací jazyk. Jmenoval se Logo a namísto robota Karla využíval želvičku. U příležitosti tohoto výročí dnes Google nabízí speciální Doodle. Ten ale spíš než Logo připomíná právě Karla. Malý králíček chce sbírat mrkvičky, potřebuje k tomu pomoc šikovného dětského programátora.

K dispozici je několik základních příkazů – krok vpřed (spojený se sebráním mrkve), otočení vlevo či vpravo, cyklus se čtyřmi opakováními. V sedmi úrovních pak musí děti sestavit program tak, aby králík prošel všechna políčka s mrkvičkami. Jednoduchá hračka, která naučí děti, jak rozložit problém do dílčích podproblémů, popsat jejich provedení, poučit se z chyb. Škoda jen, že se nedostalo na podmínky a složitější programátorské konstrukce vůbec.

Jestli ale nechcete zůstat jen u úplných základů a rádi byste děti (anebo i sebe) přivedli k zábavnému programování, které není omezené na pár základních prvků, podívejte se třeba na Code.org. Najdete tu kurzy dostupné už od čtyř let – naprogramovat je možné třeba kreslení sněhové vločky, můžete navrhnout i vlastní hru na mobilní telefony. A všechno podstatné je v češtině.

Související článek

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama