Zdroj: iStockphoto

Veletrh MWC 2018: střípky z chytrého světa

Trendy & tipyreportáž 5 min čtení

Internet věcí a chytrá řešení všeho druhu, to jsou témata, o nichž se na veletrhu MWC v Barceloně mluví na každém kroku. Je v tom ale trochu potíž – mnohé z vystavujících firem vytvářejí spíš infrastrukturu nebo poskytují nejrůznější datové či cloudové služby, což jsou záležitosti sice záslužné a nutné, ale poněkud neviditelné.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Internet věcí a chytrá řešení všeho druhu, to jsou témata, o nichž se na veletrhu MWC v Barceloně mluví na každém kroku. Je v tom ale trochu potíž – mnohé z vystavujících firem vytvářejí spíš infrastrukturu nebo poskytují nejrůznější datové či cloudové služby, což jsou záležitosti sice záslužné a nutné, ale poněkud neviditelné.

Když chcete vidět něco praktického a fungujícího, musíte se po tom občas docela pídit. Nakonec ale pokaždé  narazíte na hodně zajímavé kousky.

Rozhovor v oblacích

Velká sláva se odehrála v pondělí odpoledne na stánku Deutsche Telekom. Uskutečnil se tu videochat s Manuelem Neuerem, brankářem německé fotbalové reprezentace. Na tom by nebylo nic divného, kdyby ovšem Neuer zrovna neseděl na palubě letadla kdesi nad Německem. Ostrého startu se tak dočkal projekt EAN čili European Aviation Network, laicky řečeno internet v letadlech. Na rozdíl od asijských nebo amerických aerolinek, kde už připojení nějakou dobu funguje přes satelit, využívá přenos ze země na bázi upravené technologie LTE. O představení technologie jsme psali zde.

Chytrá kola: zapomeňte na stojany

Bikesharing aneb možnost půjčit si snadno a rychle kolo a na jiném místě ho vrátit. Bez toho už si moderní město málem nelze představit. Ale pozor, i tahle relativní novinka se rychle vyvíjí a mění. Ještě nedávno nešlo kolo nechat jen tak někde, člověk musel najít nejbližší stanoviště se stojany, aby mohl kolo zamknout. Zájemci o půjčení museli pochopitelně na stanoviště rovněž. A právě tohle přestává být zapotřebí – kolo lze nechat úplně kdekoli, pokud to samozřejmě dovolují místní dopravní pravidla.

V Praze podobně funguje například bikesharingová služba Rekola (přečtěte si náš článek o bikesharingu), ale ruku na srdce, zamykat kolo klasickým lankovým zámkem není úplně elegantní řešení. Zajímavější cestou šla firma Lime Bike, působící například ve Frankfurtu nebo v Curychu. Její bicykly jsou vybaveny šikovným zámkem přímo na zadním kole, který se sepne automaticky, jakmile ukončíte jízdu. Každé kolo se v mobilní aplikaci zobrazí na mapě. Kola momentálně k mání jsou barevně odlišená od těch používaných. V aplikaci kolo odemknete a po jízdě se vám automaticky strhne platba z karty (jako třeba u Uberu). Sportovce potěší, že se v aplikaci hned dozvědí i o ujetých kilometrech a spálených kaloriích. Půlhodina jízdy stojí jedno euro, k mání jsou i elektrokola a elektrické koloběžky (tam zaplatíte euro za půjčení a k tomu deset centů za minutu provozu).

Velmi podobný systém provozuje v různých evropských zemích čínský Huawei. Zatím je aktivní hlavně ve Španělsku – celý projekt spustil původně v Malaze s pěti sty bicykly, záhy se jejich počet několikrát znásobil. Systém od Huawei umožňuje místním provozovatelům nastavit například povolenou hranici oblasti, za kterou už s kolem nesmíte – pokud tak učiníte, přijde vám zpráva, ať se rychle vrátíte, jinak budete muset zaplatit provozovateli pokutu (samozřejmě o vás ví). Stejně tak vás systém varuje, pokud se s kolem pokusíte zaparkovat na místě, kde se to podle dopravních předpisů nesmí. I tady ovšem platí, že jinak můžete nechat kolo kdekoli – jakmile v aplikaci stisknete tlačítko pro ukončení jízdy, bicykl se automaticky zamkne.

Chytrá auta: bezpečnost především

Když už je řeč o Huawei, určitě stojí za zmínku další velký projekt – automobilky Peugeot, Citroën a Toyota do svých vozů začnou dávat systém, který se postará o diagnostiku auta, nahradí i chytrou navigaci typu Waze a hlasem třeba připomene i nadcházející události z kalendáře. První vozy vybavené tímhle systémem sjedou z pásů už v březnu.

Trochu jinou cestou kráčí Seat, který spojuje zábavu s bezpečností. Španělská automobilka si nechala udělat průzkum a zjistila alarmující skutečnost: zhruba polovina lidí používá při řízení aplikaci Shazam, která umí rozpoznat píseň hrající z rádia. Což znamená vzít do ruky telefon, spustit aplikaci, zmáčknout tlačítko, po několika sekundách na displeji přečíst jméno interpreta a název skladby… Z hlediska bezpečnosti zlý sen. Řešení? Seat od letoška vybaví Shazamem kompletně celý vozový park, aby ho majitelé mohli spouštět tlačítkem na volantu. A od toho se odvinuly další nápady – nejenže se řidičům před očima objeví velké upozornění na překročenou rychlost, ale chytré Seaty budou vybaveny i integrovaným testerem na alkohol, jehož výsledek se rovněž hned zobrazí na palubní desce.

Chytré zdraví: velké změny na obzoru? 

Také zdravotnických přístrojů a aplikací je v Barceloně k vidění víc než dost. Velké plány v této oblasti má například švýcarská firma Leman Micro Devices, jejíž ředitel výzkumu Chris Elliott přijel na MWC představit mikrosnímač prstu se senzory pro měření teploty, tepu, kyslíku v krvi a dalších parametrů. Kouzlo zařízení spočívá v tom, že je tak maličké, že se bez problémů vejde na okraj běžného smartphonu – a právě tam by ho Elliott rád viděl. „Dnes by nikoho ani nenapadlo vyrábět telefon bez GPS, akcelerometru, gyroskopu a dalších zařízení. Náš senzor je jen další z nich. Přitom má pro spoustu lidí potenciálně obrovský význam, protože nahrazuje hned několik specializovaných přístrojů najednou. O spolupráci už jednáme s několika velkými výrobci,“ říká Elliott.

Podobné schopnosti má i Mediatek Sensio – krabička zhruba velikosti kreditní karty. Do telefonu se sice nevejde, ale zato má graficky velmi vydařenou aplikaci. Když krabičku chvíli držíte mezi prsty, všemožné údaje se vám ukážou na displeji. Jak prozrazuje fotografie, třeba index únavy zvládne změřit opravdu přesně – po třídenním barcelonském maratonu už jsem toho měl opravdu nad hlavu. Ale když těch zajímavých krabiček je tam všude tolik…

Související článek

Bude předvolební debaty analyzovat umělá inteligence? A kolik práce předáme robotům?

Prošli jsme záplavu novinek, kterými výrobci zaplavili veletrh spotřební elektroniky CES, a vybrali z nich ty nejdůležitější trendy. Jaké novinky z robotiky nebo umělé inteligence budou hýbat chytrým světem v roce 2018?

Související článek

Související článek

Hanno Pevkur: nadchnout lidi pro e-Government není těžké, když máte vizi

Hanno Pevkur je šéf Reformní strany Estonska – země, která patří k hlavním tahounům digitalizace státní správy a e-governmentu, a to ve světovém měřítku. Čtyřicetiletý politik v minulosti zastával funkce ministra sociálních věcí, spravedlnosti a vnitra. O riziku elektronických voleb, o zavádění e-governmentu, i o tom, jestli elektronizace není pro starší lidi nepohodlná, jsme s ním mluvili na konferenci Digitální Česko. A byl to docela zážitek. Působí mladistvě a energicky, práce ho očividně baví a zároveň jí rozumí, evidentně umí lidi strhnout. Až si člověk posteskne, jak by se někdo takový hodil i v naší politice.

 

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama