iStockphotos

IoT pohlídá vagón, kontejner i stavební buňku

Firmy chytřetéma 4 min čtení

Silnice jsou plné kamiónů i proto, že řada firem kvůli bezpečnosti odmítá přepravovat své zboží po železnici. U vlaků zdaleka nemají nad nákladem takovou kontrolu, jakou nabízejí kamiony. Jim i majitelům samotných vlakových souprav s hlídáním ujetých kilometrů i okolního prostředí pomáhají IoT trackery a síť Sigfox. Senzory vydrží fungovat až patnáct let, snesou extrémní teploty a nejsou závislé na signálu pro běžné mobilní telefony.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Silnice jsou plné kamiónů i proto, že řada firem kvůli bezpečnosti odmítá přepravovat své zboží po železnici. U vlaků zdaleka nemají nad nákladem takovou kontrolu, jakou nabízejí kamiony. Jim i majitelům samotných vlakových souprav s hlídáním ujetých kilometrů i okolního prostředí pomáhají IoT trackery a síť Sigfox. Senzory vydrží fungovat až patnáct let, snesou extrémní teploty a nejsou závislé na signálu pro běžné mobilní telefony.

Na železnici panují specifické podmínky. Není řeč jen o konkurenčním boji. Pro každého dopravce nebo pronajímatele železničních vozů i lokomotiv je zásadní vědět, kolik kilometrů vozy najely, aby je dokázal správně servisovat a udržel si přehled o jejich stavu. Stejně tak je třeba sledovat i to, v jakých teplotách se vlaky pohybují a jestli je náklad dostatečně chráněný. Přitom není výjimečné, že se najednou pronajímají i tisíce vozů, které se pohybují po celé Evropě. Běžná, alespoň vizuální kontrola, tak prakticky není možná.

Data snímá i bez signálu

IoT trackery fungují tak, že ze zařízení, které je umístěno na pohybujícím se vozu v daných intervalech zasílají informace o GPS poloze prostřednictvím sítě Sigfox. Sigfox má jedinou síť po celém světě; nezná tedy hranice a není nutné řešit roaming, například jako v případě komunikace prostřednictvím mobilních sítí GSM. Jednou z největších výhod Sigfoxu je komunikace, která je na energii velmi nenáročná. To ve srovnání s GSM trackerem s vloženou SIM kartou výrazně ve velkém šetří energii.

Pokrytí sítě Sigfox je na výborné úrovni po celé Evropě včetně Česka i Slovenska a také severských států. Navíc rozvoj pokračuje rychlým tempem – brzy se očekává dokončení pokrytí Polska, Maďarska, Rakouska a Rumunska. Ale ani nedokončená síť není na překážku. Když se signál Sigfoxu ztratí (například nyní na území Rumunska), všechny informace se ukládají do paměti a odešlou se do sítě ve chvíli, jakmile je signál k dispozici. Žádná informace ze sledování se tak neztratí.

IoT tracker do nepohody

Zařízení pro on-line sledování se vejde do malé plastové krabičky s rozměry asi 16 × 8 × 5,5 cm a  hmotností asi 0,5 kg. Pevný tmavý plast splňuje normu krytí IP67 a techniku ochrání před vodou i prachem. IoT tracker samozřejmě má licenci na provozování v síti Sigfoxu a povolení pro použití na železnici s ohledem na jeho odolnost. „Aktuálně bychom rádi získali licenci na provozování IoT trackerů ve výbušném prostředí, mohly by tak na vagónech třeba do areálů chemiček a jiných nebezpečných provozů,“ sdělil Martin Švajgl, bussiness development manager brněnské firmy IoT.smart, která IoT trackery a potřebná řešení dodává. Její služby využívá například dopravce ČD Cargo.

Související článek

Čidlo Růžová kačenka hlásí únik vody!

Je devět hodin ráno a na recepci operátora T-Mobile stojí dvacet studentů, kteří se jdou seznámit s internetem věcí. Právě začíná druhý den programu Big Step, v němž se seznamují s fungováním a know-how různých společností. Kromě T-Mobile jsou mezi nimi také Accenture či ČEZ.

Uvnitř pevné schránky s tištěnými spoji jsou moduly GPS/GLONASS, čidlo teploty, vibrací a 3D akcelerometr pro záznam manipulace či nárazu a nehody. Místo ještě zbylo na modem, anténu a baterie pro napájení veškeré elektroniky. Tracker se vyrovná s výkyvy teplot v rozsahu minus třicet až plus osmdesát stupňů Celsia, takže zvládne jízdu na severu Evropy i rozpáleném Balkánu.

V nabídce IoT.smart jsou dva moduly, které se liší jen kapacitou baterie. Tracker Ultimate 3.1. slibuje výdrž deset let v kuse a Ultimate 3.2 ještě o pět let víc. „Údaj o výdrži baterie je spíše orientační, záleží na využití IoT trackeru podle požadavků zákazníka. Tracker může například odesílat informace o stavu jednou denně, a jeho orientační výdrž tak může být klidně dvojnásobná. Při stanovení kapacity a výdrže baterie jsme vycházeli z toho, že se železniční vozy servisují jednou za šest až deset let, proto je výdrž deset až patnáct let dostačující. Při servisu pak není problém baterii v trackeru vyměnit za novou pro další období,“ dodává Martin Švajgl.

IoT tracker nemusí fungovat jen na vagónech, stejně tak poslouží při přepravě kontejnerů nebo třeba buněk pro pracovníky na stavbách. Na vagóny se umístí většinou tak, aby nebyl na první pohled vidět. Chrání se tak především před zloději. Tmavé krabičky se na vagóny mohou lepit pomocí oboustranné pásky, která se kombinuje s trojicí magnetů.

IoT patří na koleje

Podle informací IoT.smart je nyní v provozu asi 1 500 trackerů, které lze přehledně sledovat v jejich aplikaci. Ta pro výpočet přesných údajů o najetých kilometrech využívá podklady map od Googlu a speciální databázi železničních cest. Aplikace pro správu trackerů může být součástí kompletního řešení pro dopravce, pořídit ale jde i samostatné IoT trackery a informace z nich si nechat posílat do stávajícího firemního systému, například SAPu.

Orientační cena jednoho trackeru začíná přibližně na 6 000 Kč bez DPH. Cena se ale mění podle počtu odebraných zařízení, úprav firmwaru podle přání zákazníka, nastavení odesílaných dat, využití jejich sledovací aplikace apod. Zákazník pak ještě musí počítat s poplatky za licenci Sigfox.

Související článek

T-Mobile testuje už druhou síť pro internet věcí

Mobilní operátor T-Mobile, který je více než dva roky technologickým partnerem a integrátorem sítě SIGFOX, začal nově zkoušet alternativní technologii NB-IoT (úzkopásmový internet věcí). Prozatím ji testuje v okolí své centrály v Praze-Roztylech, v lednu bude další testovací lokalitou Mladá Boleslav.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama