iStockphoto

Kdy v Česku pojedeme autem bez řidiče?

Stát chytřeanalýza 7 a více min čtení

Auta bez řidičů zcela změní dopravu, po inovativní Tesle představuje své chytré auto i Audi. Další novinky jsou za dveřmi. Zatím ale nikde nejdou využít.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Auta bez řidičů zcela změní dopravu, po inovativní Tesle představuje své chytré auto i Audi. Další novinky jsou za dveřmi. Zatím ale nikde nejdou využít.

Každodenní únavné popojíždění v kolonách už by mohlo jít hodit za hlavu. Na trh konečně přijde auto, které nabízí takzvaný třetí stupeň autonomního řízení. Ten znamená, že systémy vůbec nepotřebují řidičovy oči. Přichází doba, kdy se v autech budeme dívat po jiných věcech a sledování provozu už půjde zcela ponechat strojům. Konkrétně jde o novou limuzínu Audi A8, která v tomto směru předběhla konkurenci. Věc má ale zatím celou řadu háčků. Tím největším je, že na možnost systém použít si ještě zájemci budou muset počkat.

Související článek

Chyby bere na sebe

Na trhu je sice již dlouho autopilot americké Tesly, krok Audi je přece jen revoluční. Třetí stupeň autonomního řízení je spojený i s odpovědností automobilky za případné chyby. I jiná auta (vedle Tesly je v tomto nejdál Mercedes-Benz) umí sledovat provoz kolem, měnit jízdní pruhy, brzdit, zrychlovat nebo rozpoznávat chodce. Část těchto systémů mají za příplatek i stávající škodovky. Ale pořád je to člověk za volantem, který za všechno ručí a má povinnost hlídat provoz. Když včas nezasáhne, je to jeho chyba. Automobilka Audi bere chyby na sebe. Z pohledu řidiče by tak mělo jít o jasnou volbu.

Tak jednoduché to ale zatím není. Ingolstadtská automobilka na to jde hodně opatrně. Řidič si odpočine prakticky jen při dálničních zácpách. Systém nefunguje tam, kde je provoz v protisměru, chodci nebo kde je rychlost auta nebo provozu kolem vyšší než zhruba 60 kilometrů za hodinu. Praktické testy také ukazují, že kdykoliv se někde objeví byť jen hypotetické riziko, auto raději požádá řidiče o převzetí kontroly. Stačí, aby z dálnice zmizela svodidla a umělá inteligence nebude riskovat. Někdy tak auto pojede zcela samo, jindy bude vždy po pár minutách žádat o pomoc. To může být unavující, řidič se musí rozkoukat, co se kolem děje, a bude přemýšlet, kvůli čemu musel řízení převzít.

Související článek

Hyundai, kterého nezastaví ani česká dálnice D1. Elevate jezdí, chodí, šplhá

Hyundai představil na veletrhu spotřební elektroniky CES 2019 v Las Vegas zcela nový koncept vozidla. Automobil pod názvem Elevate kombinuje výkonnou robotiku a techniku elektrického pohonu, aby dopravil cestující i na místa, kam se dosud žádné vozidlo nedostalo.

BMW si ještě nechává čas

BMW v reakci na nový systém Audi říká, že by něco podobného mohli mít také, ale řekli si, že něco tak omezeného a pro nízké rychlosti nemá smysl na trh uvádět. Svůj třetí stupeň autonomního řízení proto plánují až na rok 2021. Mercedes se drží tvrzení, že jeho třetí stupeň řízení už je blízko, nabízí podobně jako Tesla celou řadu asistentů, díky kterým auta jezdí v mnoha situacích sama. Stále ale potřebují dohled řidiče.

Stranou nestojí ani skupina General Motors – samostatné jízdy, byť pod dohledem řidiče, ale bez nutnosti držet volant, jsou schopné některé vozy Cadillac. Před pár týdny Američané také oznámili, že elektromobil Chevrolet Bolt se příští rok objeví i ve verzi bez volantu a pedálů. Oproti tomu své plány poněkud mírní švédské Volvo. To mělo loni poslat do ulic několika zemí dvě stovky autonomních aut, nakonec ale plán o pár let odkládá. Do Volva přitom vkládá velké vkládá americká společnost Uber, která chce právě s touto automobilkou vytvořit taxíky, které se obejdou bez řidiče.

Legálně zatím jen za rok v Německu

Že řidič v Audi nemusí držet volant ani sledovat provoz, neznamená, že může dělat cokoliv. Auto si také samo hlídá, aby člověk za volantem neusnul. Kamery sledují jeho oči, a kdyby začal klimbat, rychle jej probudí. Když se to nepodaří, auto samo zastaví. Bezpečnostní opatření je pochopitelné. Auto chce mít jistotu, že kdyby se něco dělo, bude řidič připraven reagovat. Nejde o jediné omezení. Systém naráží na zákony jednotlivých zemí. Ty s něčím takovým zatím vůbec nepočítají. Autopilot tak zatím nejde nikde ani objednat.

Situace je tedy taková, že v Německu budou zákaznici moci tento systém legálně využívat až příští rok. „To půjde do A8 objednat AI-asistent pro jízdu v kolonách, který tentokrát bude už opravdu fungovat bez řidičovy asistence,” popisuje mluvčí Audi Michaela Procházková a dodává, že potřebné zákony by v Německu měly platit nejpozději začátkem roku 2019. Pak začnou v servisech značky odblokovávat automatické řízení těm, kteří si tento systém pořídili dříve. Pokud bude ale manažer chtít vyrazit na cestu například do Česka, na hranicích funkčnost systému skončí. Navíc Audi přislíbilo, že chystaná nová generace systému zvládne ještě víc a bude umět pracovat v rychlostech do 130 kilometrů v hodině. Teoreticky by tak mohlo plně odřídit běžné dálniční přesuny. To řidiče motivuje spíše k vyčkávání na nové a lepší systémy, které budou mít širší možnosti využití. Z tohoto pohledu už Audi nevypadá tak revolučně ve srovnání s Teslou či Mercedesem, kde obdobné funkce zapnout jdou, jen za vše nese odpovědnost řidič.

Související článek

Internet chceme i v autě. S Chytrým autem od T-Mobile jezdí denně přes pět tisíc řidičů

Služba Chytré auto od českého T-Mobilu slaví dvouleté narozeniny fungování v Česku. V prodeji je také v Německu a Rakousku, od 18. prosince zamířila do prodeje také v Polsku. V Česku se těší velké popularitě mezi řidiči osobních aut i dodávek. Mezi nedávnými novinkami se objevila asistenční služba v ceně, a to včetně odtahu či zapůjčení náhradního automobilu v Česku a zemích EU.

Pohodlí ukrojí i kousek svobody

I s autopilotem bude nejspíše také nutné dodržovat pravidla v jednotlivých zemích – například zákaz telefonování či obecně používání telefonu. Zákony zkrátka zatím nepočítají s tím, že může řídit auto samo a řidič zrovna není vůbec potřeba. V materiálech Audi se přímo hovoří o tom, že k zabavení posádky budou sloužit hlavně systémy auta, tedy například internetové připojení v multimediálním systému.

Pohodlí v dálničních kolapsech bude řidiče stát i kousek svobody. Auto si bude ukládat šest měsíců provozu do paměti. Pokud se stane nehoda, bude z těchto údajů jasné, jestli v danou chvíli řídilo auto, nebo řidič. Případně zda se auto snažilo přimět řidiče k převzetí řízení. Právní řešení odpovědnosti není ve všech zemích ještě jasné. Například v Německu by škoda měla být zaplacena z povinného ručení či havarijního pojištění a až následně bude pojišťovna peníze vymáhat po automobilce, pokud došlo k selhání systému. Tyto příklady jsou ale zatím spíše hypotetické. Zmíněný systém v Audi funguje prakticky jen za ideálních podmínek a v nižších rychlostech, je extrémně opatrný a má mnohem rychlejší reakce než člověk.

Audi tak jde na celou věc trochu jinak než odvážnější americká Tesla. Ta nechá řídit auto i za mnohem nepřehlednějších podmínek, tedy tam, kde je provoz v protisměru, chodci křižují jízdní dráhu a situaci komplikují i cyklisté nebo křižovatky. Řidič Tesly má být ale neustále v pozoru, ruce na volantu a má být schopen okamžitě zasáhnout do řízení. Na rozdíl od Audi ale nenese za případné chyby odpovědnost automobilka.

V Česku se na tom už pracuje

Česko patří mezi země, kde se v souvislosti s autonomními auty skutečně něco děje. Automobilovému průmyslu se podařilo přesvědčit vládu, že jde o důležité téma. Na podzim loňského roku tak začaly vznikat pracovní skupiny, které se tématem zabývají. Z jejich práce by postupně měly vzejít návrhy potřebných zákonů.

Spolupracují hned čtyři ministerstva – dopravy, vnitra, spravedlnosti a průmyslu. K nim se přidává několik úřadů. Konkrétně Úřad pro ochranu osobních údajů, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, Český telekomunikační úřad i Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Jen to ukazuje, o jak komplikovanou záležitost jde. Ministerstvo dopravy si letos uložilo za cíl dát dohromady akční plán, jak problematiku autonomního řízení řešit. Vytipují například oblasti, kde bude potřeba přijmout nové zákony. „Ke změně legislativy v této věci ještě nicméně nedojde, tam by v úpravě mohlo dojít až v nadcházejících letech,” předpokládá mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Šance, že by šlo funkce nového Audi použít v Česku už příští rok je tak mizivá. Ministerstvo k rychlejší aktivitě nenabudilo ani ohlášení investice BMW na Sokolovsku. Bavorská automobilka tam chce za více než pět miliard korun vybudovat obří testovací centrum právě pro autonomní auta. Neusar dodává, že testování podobných zařízení už v Česku možné je, a to i na veřejných komunikacích. Zájemci o podobné povolení ale musí splnit řadu podmínek. Zjednodušeně řečeno: testovaný vůz bude pod dostatečnou kontrolou a nebude docházet k žádným riskantním situacím. Právě proto si automobilky musí stavět uzavřené areály, kde budou moci legálně vytvářet nebezpečné situace a vyhodnocovat reakce auta.

Budoucnost je jasná

Automatické řízení zatím může působit jako drahá výbava do nejluxusnějších limuzín. Postupně ale roste tlak na to, aby se rozšířilo prakticky do všech vozů. Například nedostatek řidičů pro kamiony a autobusy zvyšuje poptávku po automatickém řízení těchto vozidel. Dopravce, který bude moc jezdit 24 hodin denně a bude mít náklady nižší o mzdy řidičů, bude mít konkurenční výhodu. Uber pak věří, že taxi bez řidiče bude moci být mnohem levnější. Také bude moci jezdit bez přestávky celý den, nebude chtít volno ani výplatu. To bude ve výsledku výzva i pro výrobce aut, protože pro řadu zákazníků bude výhodnější si před dům vždy zavolat autonomní auto, než si pořizovat vlastní. I proto tato oblast láká technologické firmy, jako jsou Google nebo ruský Yandex.

Související článek

Ondřej Veselý: Čech, který v Bruselu hlídá, aby nás umělá inteligence nezničila

Etika a umělá inteligence. Téma, které roky řeší vědci po celém světě. Stačí totiž překvapivě málo a roboti můžou změnit fungování světa tak, jak ho známe dnes. Jedním z odborníků na etiku a technologie je i Ondřej Veselý, jenž je členem skupiny Evropské komise, která posuzuje, jestli firmy vývojem technologií neohrožují lidskou společnost.

Na příchod autonomních aut tlačí i téma bezpečnosti. Celých devadesát procent nehod zaviní lidská chyba. Automobilky věří, že právě díky automatizaci řízení ubude nehod i s nimi spojených zranění a úmrtí. Stále jde ale o vzdálenou budoucnost.

Mezinárodně uznané úrovně autonomního řízení

Úroveň 0, manuální řízení: Řidič je trvale zodpovědný za řízení v podélném i příčném směru.

Úroveň 1, asistovaná jízda: Asistenční systém může převzít řízení vozidla v podélném nebo příčném směru. Řidič je jím podporován, zůstává však odpovědný za řízení a musí být připraven v případě potřeby okamžitě řízení převzít. Ukázkou systému úrovně 1 je například adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control).

Úroveň 2, částečně automatizovaná jízda: Řidič může v některých případech předat systému nepřetržité řízení v podélném i příčném směru, avšak musí trvale sledovat jízdní situaci a v případě potřeby převzít řízení. Je tedy neustále odpovědný za řízení. Příkladem je asistent pro jízdu v dopravní koloně, který automaticky zpomaluje a zrychluje v popojíždějící dopravě do určité rychlosti jízdy až 65 km/h a na silnicích v dobrém technickém stavu přechodně přebírá také řízení.

Úroveň 3, vysoce automatizovaná jízda: Řidič již nemusí trvale sledovat řízení vozidla v podélném a příčném směru a může se věnovat vedlejším činnostem podporovaným výbavou vozidla. Systém automaticky rozpozná hranici, kdy již provozní podmínky neodpovídají rozsahu jeho funkčnosti. V tomto případě vyzve automobil v několikasekundovém předstihu řidiče, aby převzal řízení vozidla.

Úroveň 4, zcela automatizovaná jízda: Systémy s funkčností úrovně 4 již nevyžadují žádnou podporu ze strany řidiče, jsou však omezeny pro určitou funkční oblast – například pro jízdu na dálnici nebo v parkovací budově. Zde může řidič předat systému kompletní úkol řízení. Řízení opět převezme zpět až v situaci, kdy vozidlo opustí definovanou oblast pro zcela automatizovanou jízdu. Příkladem takového systému pro budoucnost jsou robotizovaná vozidla taxislužby v centrech měst, která zajišťují kompletní řízení vozidla při jízdě omezenou rychlostí a na vyhrazené trase.

Úroveň 5, autonomní jízda: Automobil převezme kompletní kontrolu nad řízením vozidla v podélném i příčném směru. Systémy úrovně 5 nevyžadují v žádné situaci pomoc řidiče.

 

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama