iStockphoto

Massive MIMO: předvoj 5G v pražských Petrovicích

Firmy chytřeAktuality 2 min čtení

Česko se v posledních dnech slušně zviditelnilo na mapě chytrého světa. Na sídlišti Petrovice na okraji Prahy totiž v minulých dnech proběhl ostrý test technologie Massive MIMO, což je jeden ze základních prvků nové generace datových přenosů 5G. Test prováděl operátor T-Mobile ve spolupráci s firmou Huawei, my byli jako jedni z mála novinářů u toho.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Česko se v posledních dnech slušně zviditelnilo na mapě chytrého světa. Na sídlišti Petrovice na okraji Prahy totiž v minulých dnech proběhl ostrý test technologie Massive MIMO, což je jeden ze základních prvků nové generace datových přenosů 5G. Test prováděl operátor T-Mobile ve spolupráci s firmou Huawei, my byli jako jedni z mála novinářů u toho.

Název technologie Massive MIMO (zkráceně mMIMO) v češtině svádí k nejrůznějším vtípkům, ve skutečnosti jde ovšem o zkratku anglického Multiple Input Multiple Output – více vstupů i výstupů. A z názvu víceméně vyplývá, co nová technologie přináší. „Klasický datový signál, ať už jde o 2G, 3G nebo LTE, se ze základnových stanic šíří v elipsovité ploše, technici jí díky tvaru říkají zeppelin,“ vysvětluje nám Branimir Marić, technický ředitel T-Mobile (přečtěte si velký rozhovor s ním). „Technologie Massive MIMO funguje úplně jinak – na anténě se nachází mnohonásobně více takzvaných dipolů, tedy vysílačů a přijímačů v jednom modulu. Konvenční základnové stanice mají jen 2 nebo 4 dipoly, u aktivní antény pro mMIMO je jich několik desítek nebo i stovek. Signál se z nich šíří nikoli elipsovitě, ale konkrétním směrem, a výsledkem je několikrát rychlejší datový provoz než u běžné antény.“

V praxi09

Technologie mMIMO přijde ke slovu především v nové generaci datového připojení 5G, ale bez problémů ji lze využít i na stávajících frekvencích pro LTE. A právě díky tomu jsme mohli vidět její praktické testování v reálném prostředí petrovického sídliště, s běžnými telefony Samsung Galaxy S8. Na střechu paneláku v Rezlerově ulici, kde stojí běžná základnová stanice T-Mobile, nainstalovali technici firmy Huawei novou anténu a spustili pilotní provoz nového systému. Po okolí v dosahu signálu se pohybovalo několik aut se zmíněnými Samsungy na palubě – v každém byl jeden telefon připojený na běžný LTE signál a jeden přijímající signál mMIMO. Speciální měřicí vůz pak monitoroval rychlost připojení a my naměřené hodnoty sledovali na displeji. Rychlost kolísala v závislosti na aktuální lokalitě jedoucích vozů i na dalších faktorech, vždy ale platilo jedno – přes mMIMO data proudila zhruba čtyřikrát až pětkrát rychleji než přes běžné připojení.

„Massive MIMO má i své nevýhody – hlavně kratší dosah signálu, což vyžaduje hustší síť základnových stanic,“ připomíná Branimir Marić. Antény jsou ovšem zároveň mnohem menší než klasický typ, takže je třeba v USA (kde novou technologii zavádí operátor Verizon) běžně instalují na sloupy veřejného osvětlení. „Při použití optických vláken to po technické stránce nepředstavuje žádný problém,“ uzavírá Marić.

Související článek

Chytré auto WiFi je podle odborníků nejlepší technologická inovace roku

Služba Chytré auto WiFi získala ocenění v kategorii Technologie a inovace letošního ročníku ankety Fleet Derby-Flotila roku. Tím jen potvrdila své kvality, starší varianta bez Wi-Fi totiž zvítězila ve stejné anketě v předchozím roce. Chytré auto je IoT řešení od T-Mobile, které umožňuje průběžně sledovat stav a polohu vozu přes mobilní aplikaci. Varianta Chytré auto WiFi pak dokáže pokrýt vnitřek vozu bezdrátovou sítí Wi-Fi, takže se cestující mohou připojovat k internetu. 

Související článek

Branimir Marić: Svoboda internetu je romantická představa z minulosti

Chytré technologie a propojený svět jsou skvělá věc – díky rychlým datům dnes běžně využíváme nesmírně užitečné a příjemné nástroje, které ještě před pár lety neexistovaly. Na druhou stranu je nutné definitivně skončit s naivní představou z devadesátých let, že by měl být internet otevřená zóna, kde se špatnostem nedaří a nikomu nic nehrozí. „O bezpečnost se musíme postarat, i když to znamená mnohem více regulací než doposud,“ říká Branimir Marić, technický ředitel T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom.

Související článek

T-Mobile měří srážky prostřednictvím vysílačů

T-Mobile spolupracuje s ČVUT na projektu využití mikrovlnných spojů sloužících k připojení vysílačů do mobilní sítě k měření počasí. Konkrétně se jedná o měření srážek, které při průchodu mikrovlnným spojem způsobují útlum mobilního signálu.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama