redakce

Virtuální 3D plán Prahy ukáže budoucnost metropole

Města chytřetéma 5 min čtení

Podvečer 8. května byl krásný a slunečný. Ve velké části Prahy se ale z tlampačů městského rozhlasu a policie ozývaly výzvy k uzavření oken a omezení pobytu mimo budovy. Stál za tím velký požár haly s matracemi a oblečením v Hostivaři, při kterém se do vzduchu dostala řada škodlivých látek. Když podobná situace teoreticky nastane za rok, krizovému štábu už pomůže virtuální 3D model Prahy. Bude totiž mnohem jasnější, kde bude hrozit reálné nebezpečí a ve kterých částech města mohou lidé zůstat v klidu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Podvečer 8. května byl krásný a slunečný. Ve velké části Prahy se ale z tlampačů městského rozhlasu a policie ozývaly výzvy k uzavření oken a omezení pobytu mimo budovy. Stál za tím velký požár haly s matracemi a oblečením v Hostivaři, při kterém se do vzduchu dostala řada škodlivých látek. Když podobná situace teoreticky nastane za rok, krizovému štábu už pomůže virtuální 3D model Prahy. Bude totiž mnohem jasnější, kde bude hrozit reálné nebezpečí a ve kterých částech města mohou lidé zůstat v klidu.

Přínosů virtuálního modelu Prahy ale bude samozřejmě víc. Představte si například situaci, kdy v oblasti, kde bydlíte, začne developer stavět nové budovy, případně rovnou celou čtvrť. To logicky vzbudí otázky, jak se nová zástavba projeví na životě starousedlíků. A právě na to 3D model Prahy odpoví. Půjde na něm totiž ukázat, jaké budou dopady na dopravu, na změny proudění vzduchu, ale třeba i na oslunění okolí. A vše bude možné pozorovat velmi detailně.

Vizualizovat půjde i chování davu lidí

Virtuální model Prahy by nedávno k vidění na konferenci Czech VR Fest v pražských Dejvicích, kde o něm mluvil Michala Kraus, jenž ve společnosti Operátor ICT vede odbor Smart Prague. A právě tato firma za vznikem virtuálního modelu stojí. „Už si můžete prohlédnout například proudění vzduchu v okolí Dejvického náměstí a připravenou máme i vizualizaci dopravy v téže oblasti,“ vysvětluje Michal Kraus, podle kterého je vývoj modelu ve fázi dokončení první části, což konkrétně znamená fungování systému s brýlemi a zapojení dat do vizualizace.

Už teď tak model dokáže předvést, jak se změní proudění vzduchu na Dejvickém náměstí ve chvíli, kdy by se dostavěly plánované budovy. A právě to je hlavní účel celého projektu. V rámci podkladů pro rozhodování ukázat vliv plánovaných zásahů do městského organismu. Může to být nová stavba, plánovaná dopravní uzávěrka, vizualizovat je ale možné i chování davu lidí, který bude muset rychle opustit například Václavské náměstí. V dalších fázích se do projektu zapojí i data z pražských senzorů zaznamenávajících různé typy informací, takže třeba při požáru zmíněném v úvodu bude možné sledovat znečištění vzduchu v reálném čase.

Související článek

Jaké město je v Česku nejchytřejší? Plzeň, Brno nebo Praha?

„Jste první zastupitel, se kterým za ty dva dny mluvím. A to tu vlastně ještě nejste za obec…“ Tento povzdech jednoho z vystavovatelů na konferenci Urbis Smart City Fair ilustruje stav českých chytrých měst. Přitom už za pár měsíců jsou obecní volby a tato brněnská akce byla znamenitým místem pro inspiraci, jak chytrou obec dělat dobře, ale i jakým cestám se raději vyhnout.

Data do modelu dodává Akademie věd. Dalším klíčovým partnerem je Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, který zajišťuje základ celého modelu – hmotový 3D model hlavního města. V tuho chvíli jsou data předem spočtená, k dispozici je proudění vzduchu během dne v zimě a dne v létě, které se samozřejmě liší. Druhou v tuto chvíli připravenou vizualizací je doprava rovněž v okolí Dejvického náměstí.

Pro koho model bude?

Cílovým uživatelem virtuálního modelu metropole je Magistrát hlavního města Prahy. Zároveň ale i akademici, kterým bude 3D model sloužit k vědecké práci. Využívat ho bude například Akademie věd ČR. 

A co jim 3D model přinese? „Existuje řada dat, která mají lepší vypovídající hodnotu ve 3D. Pokud data zobrazujete ve 2D, můžete využívat například tečky nebo gradient, ale ve 3D jsou mnohem názornější. Například při proudění vzduchu je možné zároveň sledovat směr, rychlost i teplotní spektrum. I pro vědce je zajímavé vidět data z různých projektů v jiných dimenzích,“ odpovídá Michal Kraus. V současnosti existují různé simulační modely, které řeší například dopravu nebo šíření škodlivých látek ve městě, ale díky systému virtualizace Prahy půjde tyto simulace znázorňovat zároveň s dalšími daty z různých senzorických sítí. Zejména vizualizace „živých“ senzorických dat bude jedním z hlavních výstupů projektu.

Související článek

Pražské metro cestujícím poví, v kterém vagónu se nebudou mačkat

Znáte to – za chvíli přijede metro a vy řešíte, v kterém vagónu asi tak bude nejméně lidí. Jednak proto, že si rychle a bez čekání sednete. Ale taky proto, že vám v tlačenici nikdo nebude funět za krk a při rozjezdu nebo brzdění vám nepošlape boty. Pravidelní cestující to dokážou odhadnout, ale díky chytrému řešení to jde předem zjistit naprosto přesně. Jak je který vagón plný, pak cestujícím ve stanici ještě jeho příjezdem prozradí LED pásky v podlaze. A brzy to řeknou i cestujícím v Praze.

Po ukončení pilotního projektu je v plánu vybudování malého týmu, který se o model bude starat – například bude navrhovat vzhled jednotlivých simulací. Už nyní je v plánu třicet sedm dalších, mezi jinými například simulace šíření povodňové vlny. I proto se počítá s otevřením systému i pro další organizace, například pro složky integrovaného záchranného systému, Technickou správu komunikací nebo Institut plánování a rozvoje.

S tím souvisí i unikátní vlastnost pražského modelu – spolupracovat díky němu bude více uživatelů. Časem by mělo fungovat i streamování v reálném čase na webové stránky. Uživatel systému se tak bude moci stát i průvodcem – svůj pohled může zpřístupnit jiným pozorovatelům, kteří mohou sedět kdekoli na světě a pomocí obyčejných 3D brýlí sledovat přesně to, co vidí on. Alespoň zpočátku ale není v plánu pohled z úrovně ulice. „Náš model nabízí pohled shora, jde o urbanistická data. Časem bude možné do města vstoupit, ale v tuto chvíli sledujeme město nebo jeho část z nadhledu,“ vysvětluje Kraus. V úvahách je také umístění fyzického 3D modelu do prostor CAMP tak, aby byl přístupný i veřejnosti.

Náklady se vešly do čtyř milionů korun

Celoroční vývoj systému zadával Operátor ICT ve výběrovém řízení. Konečná cena je 3,8 milionu korun. Další náklady v řádech stovek tisíc korun byly určeny na speciální stoly a další vybavení. To je méně než cena jednoho běžného městského autobusu. Přitom jde o projekt, který je unikátní nejen v rámci Česka, ale i celé Evropy.

Související článek

Obecní rozpočet na internetu zadarmo a na pár kliknutí!

Rozbité chodníky a málo peněz na podporu kulturních akcí nebo sportovních týmů. Realita v mnoha obcích. A když se občan zeptá, kde je problém, dozví se, že není dost peněz. Přitom vedení města si nedávno pořídilo nového služebního superba. Tak kde ty peníze jsou? A kam skutečně mizí? Stačí pohled do rozklikávacího rozpočtu. Často je to ale nepřehledná změť odkazů a záložek. Platforma CityVizor dokazuje, že to jde i jinak.

Podle Michala Krause disponují podobnými modely Singapur, New York nebo Londýn. V Londýně jde ale o virtuální, nikoli rozšířenou realitu. Rozšířená realita přitom nabízí lepší orientaci. Co je ale důležitější – vzhledem k cílovému stavu, tedy propojení se senzory a zpřístupnění modelu složkám záchranného systému, může být návratnost celé investice opravdu velmi rychlá. A i za běžných okolností se dá čekat, že při posuzování nových staveb bude model využívaný celkem často.

Přestože není možnost se inspirovat u jiných projektů, probíhají práce celkem rychle. Veřejná soutěž skončila loni v prosinci, práce začaly letos v únoru a v lednu příštího roku přijde na řadu poslední fáze, tedy připojení dat ze senzorů.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama