Zdroj: iStockphoto

Uber: Nemá smysl bránit progresivním řešením

Trendy & tipyrozhovor 6 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Pro někoho skvělý příklad nového obchodního modelu, pro jiné problematický byznys, který je na štíru se zákonem. Nebo zkrátka jen moderní alternativa pro poněkud zkostnatělou taxislužbu? Uber je každopádně technologický fenomén a vize jeho šéfů rozhodně nekončí u náhrady běžných taxíků. Hlavně o tom jsme si povídali s ředitelem české pobočky Tomášem Peťovským.

Uber již před lety začal v USA experimentovat se samořiditelnými auty. Jak vypadá situace v téhle oblasti teď? Co děláte a co chystáte?

V současnosti probíhá zkušební provoz ve dvou oblastech Spojených států – ve Phoenixu a v Pittsburghu. Jsme moc rádi, že jsou obě města takto progresivní ve svém přístupu, a máme radost i z úspěchů, kterých jsme od zahájení provozu docílili. Od začátku jsme se samořiditelnými auty najezdili jeden milion kilometrů a uskutečnili třicet tisíc jízd s cestujícími.

Konkurenční Lyft si na nedávném CESu udělal slušnou reklamu, když do ulic Las Vegas poslal samořidicí taxík. Co vy na to? Mají podle vás podobné akce smysl? A plánujete něco podobného?

Naše aktivity v této oblasti nejsou jednorázové, ale dlouhodobé. Jak už jsem říkal, v tuto chvíli máme samořidicí auta na silnicích ve dvou městech v USA. V těchto oblastech autonomní vozidla převážejí cestující, ale také testují a mapují trasy. Dále máme možnost rozšířit náš pilotní provoz i do San Francisca.

Vaši řidiči mohou kromě Waze a map od Google používat i vlastní mapovou aplikaci. Proč? Je v něčem lepší než zavedené mapy?

Mapy třetích stran jsou dobrým výchozím bodem, ale některé informace nejsou pro Uber relevantní. Existují další věci, o kterých musíme vědět mnohem víc, jako jsou dopravní uzly a přesná místa pro vyzvednutí a vyložení cestujících. V mnoha případech potřebujeme přizpůsobit některé údaje v mapách specificky našim potřebám. Příkladem jsou nejoblíbenější místa vyzvednutí nebo identifikace dalších vstupů do budov. To vše zlepšuje uživatelskou zkušenost řidičů i cestujících s Uberem, proto je pro nás rozvoj našich vlastních map stěžejní.

Hodně diskutovaným pojmem poslední doby je carsharing. Uber třeba v různých městech USA spolupracuje s carsharingovou společností Maven Gig. Jak přesně ta spolupráce funguje? A chystáte něco podobného i v Evropě?

Tato možnost je tu pro ty, kteří nevlastní auto, ale chtějí si přes aplikaci Uber vydělávat. Zatím funguje v několika městech USA a v plánu je podle mých informací rozšíření i do dalších měst. Tento model je krok dva. Krok jedna je sdílení vlastních vozů a efektivnější využívání aut. Další krok je efektivnější využití všech vozů, které jsou k dispozici. Až 96 procent aut je zaparkovaných na parkovištích a v garážích. Vlastnictví aut začíná být přežitkem. To ovšem neznamená, že se nebudou vyrábět a prodávat, jen model využití bude trochu jiný, což je podle mého logické.

Souvisejícím tématem je bikesharing, o kterém se teď v souvislosti s Uberem také hodně mluví. Jak a kde se do něj zapojujete?

Nedávno jsme se spojili s firmou Jump, se kterou společně nabízíme sdílení elektrokol v San Franciscu. Cílem je tuto službu rozšířit v blízké době i do dalších měst. Uvidíme, kdy něco podobného spustíme i v Evropě.

Nedávno proběhla tiskem informace o tom, že Uber chystá „létající taxi“. Co je to, kde je to, jak to bude vypadat?

Jedná se o speciální letouny pro čtyři cestující s vertikálním startem a přistáním. Od tradičních helikoptér se liší především v tom, že mají plně elektrický pohon, jsou mnohonásobně tišší, bezpečnější, levnější a šetrnější k životnímu prostředí. Přesto dosahují rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. První ukázkové lety jsou v plánu už v roce 2020 v Dubaji a Los Angeles. (Na to, jak by mohlo létající taxi vypadat, se můžete podívat ve videu na konci článku)

Je notoricky známým faktem, že Uber naráží v různých zemích na legislativní problémy. Jak vypadá situace u nás? Jak vás na zdejším trhu ovlivní nedávný verdikt EU, že jste taxislužba, a tudíž musíte dodržovat pravidla pro taxi?

Evropský soudní dvůr rozhodl, že je Uber zprostředkovatel v oblasti dopravy, ne dopravce, nebo dokonce taxi, a tedy je na lokálních státech, jak budou tuto službu regulovat. Vláda České republiky už v tomto ohledu podniká kroky. Do té doby chceme spolupracovat s městy a dalšími stranami, abychom našli nejvhodnější řešení nejen pro více než 270 000 uživatelů v Praze, ale samozřejmě i pro město jako takové.

Proti Uberu protestují taxikáři v Praze – nedávno zablokovali letiště, zrovna v těchto dnech opakovaně stávkují. Magistrát slíbil situaci řešit. Jak tahle jednání vypadají?

Chceme, aby služba byla regulovaná, a chceme najít progresivní řešení. Toto progresivní řešení by samozřejmě mělo zohledňovat moderní digitální technologie, jako jsou chytré aplikace a GPS, ale hlavně by nemělo vytvářet umělé překážky pro lidi, kteří chtějí v této oblasti působit.

Trocha vizionářství: Jakým směrem se podle vás bude svět chytrých technologií vyvíjet v nejbližších letech? A jaké místo v tom mají služby typu Uberu?

Když se podíváte na míru digitalizace různých sektorů, vidíte, že hodně digitalizovaná jsou média, retail, finance a doprava. Velmi málo je naopak digitalizované zemědělství, stavebnictví, státní správa a zdravotnictví. A právě to jsou oblasti, které se digitalizací mohou hodně změnit, i když to asi nebude hned. Ve státní správě směr ukazuje například Estonsko.

V oblasti dopravy pak jistě bude velkou roli hrát konsolidace a integrace služeb. V jedné aplikaci bude mít člověk možnost přepravit se autem, vlakem, na kole, zjistit na každý den nejoptimálnější trasu a zaplatit on-line.

A poslední, osobní otázka. Co vy a chytrá technika? Co nejraději využíváte, a naopak – je něco, co vám nesmí přes práh?

Využívám vše, co dává smysl. Sám sebe bych zařadil mezi takzvané early adopters. Novinky registruji, většinou čekám, až se vychytají prvotní mouchy a pak jsem sám zvědavý, jak fungují. Co momentálně používáme doma, jsou chytří pomocníci v domácnosti, kteří umí například streamovat hudbu, je možné je spárovat s kalendářem, takže mi třeba připomínají schůzky a úkoly.

  • * * 

Tomáš Peťovský (32 let) od roku 2009 pracoval v evropské centrále Googlu v Irsku, kde měl jako Senior Associate na starosti prodej produktů, konzultační služby klientům a reklamní politiku v regionu střední a východní Evropy. V roce 2012 se vrátil na Slovensko na pozici Industry Manager, kde se mimo jiné podílel na vybudování obchodních vztahů Googlu s šesti z deseti největších klientů v zemi a poskytoval poradenství v oblasti marketingu a on-line prodeje. Vystudoval pražskou VŠE a získal MBA na manažerské škole INSEAD v Singapuru a Francii.

 

 

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama