zdroj: tourism.olomouc.eu

Chytrá Olomouc? Slibují všichni, ale realita je tristní

Města chytřetéma 7 a více min čtení

Olomouc. Univerzitní město, město mladých, město vzdělanosti. Sto tisíc obyvatel, dvacet tisíc studentů. Největším zaměstnavatelem v tomhle krajském městě je univerzita. Zároveň Olomouc bojuje s velikým dluhem. To vypadá jako skvělé podmínky, aby město dělalo chytré a efektivní věci. Nebo snad ne?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Olomouc. Univerzitní město, město mladých, město vzdělanosti. Sto tisíc obyvatel, dvacet tisíc studentů. Největším zaměstnavatelem v tomhle krajském městě je univerzita. Zároveň Olomouc bojuje s velikým dluhem. To vypadá jako skvělé podmínky, aby město dělalo chytré a efektivní věci. Nebo snad ne?

Nerad budím falešné naděje, tak to řeknu hned na začátku. Dnešní Olomouc rozhodně chytré město není. Jediné body v oblasti Smart City, které dokážu v současnosti Olomouci připsat, nejsou za výsledky, dokonce ani za snahu udělat z hanácké metropole digitální město, ale za otevřenost, s jakou říká, že se to nepodařilo.

Související článek

Olomoučtí taxikáři vsadili na aplikaci a získávají nové zákazníky

Objednávání auta taxislužby přes telefon pomalu mizí v historii dopravy. Operátory na zákaznické lince totiž stále častěji nahrazují aplikace v mobilu. Po mladých dravcích to v rámci taxislužeb začali chápat i ti, jejichž auta vozí zákazníky už dlouhé roky. Příkladem je olomoucká společnost Atlant-taxi, která si u operátora T-Mobile nechala vyvinout vlastní aplikaci na míru.

Sama radnice nám na naše dotazy napsala, že systém chytrého parkování město teprve připravuje. Připravuje i aplikaci, která bude ukazovat zpoždění spojů MHD. Carsharing i bikesharing funguje, provozují jej soukromé firmy. Olomouc má rozklikávací rozpočet (přestože o tom ČSSD, tedy strana, která má primátora, nejspíš netuší) a v sedmnácti životních situacích může občan komunikovat s radnicí elektronicky.

A to je, milí přátelé, všechno. Tedy skoro. Protože i radnice se občas zapomíná pochlubit.

O peníze jde až v první řadě

Abych byl spravedlivý: prioritou rozpočtů bylo snižování městského dluhu. Před minulými volbami dlužila Olomouc více než dvě miliardy při rozpočtu ve výši přibližně 2,7 miliardy. Ale pravda také je, že právě investice do projektů z oblasti Smart City snižují provozní náklady. Co nám říká pohled do rozpočtů?

Všechny strany, které mají šanci se v Olomouci dostat na magistrát, chtějí prosadit participativní rozpočet, zveřejňovat na internetu uzavřené smlouvy a zlepšit informovanost cestujících MHD. -

Letos v něm najedeme dvě položky, které by Smart City mohly odpovídat – plán udržitelné městské mobility, za který město utratilo 200 tisíc, a velmi nadějně vypadající řádek inteligentní dopravní systémy, na které bylo vyčleněno přes 33 milionů. Minulý čas je na místě: v červnu se při úpravách rozpočtu tato částka smrskla na čistou nulu. Ani v minulých letech to nebylo o mnoho lepší. Loni na udržitelnou městskou mobilitu putovalo 1,9 milionu, které se podařilo vyčerpat až těsně před koncem roku, v roce 2016 rovné dva miliony a v roce 2015 to bylo 2,58 milionu korun. Olomoucká městská rada, složená ze zástupců ČSSD, ODS, KDU-ČSL a TOP 09, v oblasti Smart City jednoznačně selhala.

Související článek

Chytré školy: moderní zabezpečení i elektronické třídnice

Kdyby geniální Jára Cimrman psal své Vyšetřování ztráty třídní knihy dnes, byl by to patrně thriller z hackerského světa – třídnice se totiž stále častěji vyskytují už jen v digitální podobě. A také pomalu přichází soumrak školníků v placatých čepicích, kteří bedlivě hlídají dveře školy. O to už se též stará elektronika. Ano, školy se nám mění před očima…

Opozice obraz vylepšuje

Takže není divu, že opoziční zastupitel Miroslav Marek z KSČM hodnotí Olomouc v oblasti Smart City známkou 4. Paradoxní ovšem je, že uvádí některé projekty, kterými by se radnice mohla pochlubit. Potvrzuje, že v Olomouci se v této oblasti zatím daří uskutečňovat chytrá řešení více méně pouze v oblasti dopravy, ale pak přidává překvapivé: „Již před několika lety dopravní podnik realizoval projekt takzvaných inteligentních zastávek, které informují cestující o okamžitém stavu dojezdu vozidel na zastávku. Tento projekt obsáhl velkou většinu zastávek MHD a na doplnění zbývajících se pracuje.“ Vida, tohle radnice nezmínila! Co by za takové zastávky dali třeba Pražané! „Olomoucký dopravní podnik dále zavedl SMS jízdenku, která také v mnoha případech ulehčí život. Dalším projektem v oblasti dopravy bylo zavedení SMS platby v zóně placeného parkování, který je v současné době doplňován o příslušnou aplikaci do chytrého telefonu. Také určitě pozitivní krok.“

A přestože KSČM na svých stránkách program pro letošní volby v Olomouci nemá, jsou jeho návrhy do budoucna realistické. „Určitě zajímavé by byly projekty v oblasti energetiky ve všech městských objektech včetně škol, a hlavně v oblasti styku veřejnosti s magistrátem. V oblasti dopravy dopracovat informovanost o možnostech parkování v centru a informovanost o průjezdnosti komunikací ve městě.“ Čímž se dostáváme k tomu, co Olomouc čeká v oblasti Smart City po letošních volbách.

Související článek

Pod Ještědem se žije smart život. Liberec chytrým technologiím věří

Mluví se o Praze, mluví se o Kolíně či Písku. Mezi jedno z nejvíc smart měst v Česku ale patří zcela zaslouženě také stotisícový Liberec. Pociťují to lidé při jednání na magistrátu, řidiči při parkování, místní i turisté při použití městské hromadné dopravy, rodiče při zápisu dětí do škol i škole a poznají to i budoucí obyvatelé nové chytré čtvrti, která má vzniknout v centru města pod Ještědem.

Starého psa nové kousky…

Prošel jsem volební programy všech kandidujících stran a hledal v nich zmínky o Smart City. Většinou se skrývaly mezi řádky; a z toho, co jsem objevil, mám pocit, že Olomouc a chytré město se ještě nějakou dobu rýmovat nebude. I když se v některých momentech naděje objevuje.

ČSSD, strana, která má primátora, se ve svém programu věnuje Smart City na třech místech: Zajistíme transparentní zveřejňování smluv. (Ehm – a co mu bránilo doteď?) Chceme přehledný rozklikávací rozpočet (Říkal jsem vám, že rozklikávací rozpočet už Olomouc má? Může si ho rozkliknout i pan primátor tady. A největší bomba přichází v části Olomouc turistická „Zavedeme Wi-Fi zdarma na Horním náměstí“. Tohle fakt myslí v roce 2018 vážně?!

V programu ODS se idejemi z oblasti chytrého města šetří. První dva body, které s touto agendou souvisejí, zní: „I nadále budeme podporovat elektronizaci veřejné správy a online komunikaci.“ Nebo: „Vytvoříme aplikaci pro sdílení důležitých informací z magistrátu pro občany.“ Opět se vnucuje otázka, proč to ODS v městské radě neprosadila už nyní. Půl bodu jsem ODS ochotný přiznat za mlhavou formulaci „Podporujeme inovace a kreativní průmysly“ v části Podnikatelsky přívětivá Olomouc. Naději vzbudil titulek „Atraktivní a rozvíjející se Olomouc“. Tady ale o Smart City není ani slovo, na rozdíl od plánu „Postavíme dřevěnou zážitkovou rozhlednu“. Fakt.

Velmi stručný program TOP 09, která má mimochodem v současnosti v gesci odbor koncepcí a rozvoje, se v oblasti Smart City omezuje na jedinou zmínku: „Prosadíme i zveřejňování všech smluv na internetových stránkách města.“ Čtete správně – už třetí strana z těch, co Olomouc čtyři roky řídila, chce transparentní smlouvy. Tak proč tam ještě nejsou?

Čtvrtý člen současné koalice, KDU-ČSL, v programu o Smart City pro jistotu nemluví vůbec. Sice zmiňuje, že se Olomouc stane českou Kodaní, což by bylo skvělé, protože Kodaň je mezi chytrými městy hodně vpředu, jenže u lidovců jde pouze o podporu cyklodopravy a městské hromadné dopravy na úkor jízdy autem. V rámci profilů jednotlivých kandidátů jsem našel ještě proklamaci, že i turisté „by jistě přivítali pokrytí centra města Wi-Fi internetem zdarma.“ Ne, nebudu se znovu rozčilovat…

Související článek

Chytré parkování v Praze na vlastní kůži: tři pokusy a nula

Po Praze jezdím autem málo, mimo jiné kvůli problémům s parkováním. Ale občas se tomu člověk nevyhne. Když mě to nedávno potkalo, řekl jsem si, že aspoň zjistím, co v tomhle ohledu nabízí metropole uživatelům chytrých technologií. A nestačil jsem se divit.

A co říká opozice?

Volební programy olomoucké opozice jsou z hlediska Smart City o něco málo optimističtější. Stručný a věcný volební program hnutí Pro Olomouc, které v zastupitelstvu už v tomto volebním období bylo, obsahuje formulace, které v sobě digitální agendu, včetně participativního plánování, jednoznačně obsahují: „Začneme opravdu využívat výsledky práce studentů a vědeckých týmů (aplikace pro budování Smart City, lepší informovanost občanů a lepší služby, při participativním plánování). Zprůhledníme a zefektivníme vyřizování podnětů a informování o činnosti městské samosprávy. Zavedeme viditelné zásobníky investic a oprav (zda/kdy se budou realizovat) a zajistíme občanům, že budou informováni o dění v jejich okolí (záměry staveb, změny v dopravě apod.). Připravíme prostředí, kde budou občané moci přímo ovlivňovat podobu města pomocí participativního plánování. Odkryjeme veřejnosti staré smlouvy a závazky.“

Další současnou opoziční stranou je ANO, vítěz minulých voleb. Jako jediná strana má ANO ve volebním programu samostatnou kapitolu Digitální město, která obsahuje 244 slov. Agenda Smart City se ale objevuje i v dalších kapitolách, jako je Bezpečí (využití technologií při předvídání trestné činnosti), Doprava (parkovací systémy, které budou navádět řidiče na volná parkovací místa pomocí digitálních cedulí, inteligentní zastávky MHD) a Školství (zavádění 3D tisku, robotiky, dronů).

V Olomouci vládnoucí ČSSD chce v dalším volebním období zavést transparentní zveřejňování smluv. Nabízí se otázka, proč už se tak dávno nestalo? -

Bodem hodným pozornosti je nepochybně „Vytvoříme a zahájíme provoz velké internetové encyklopedie města Olomouce, do jejíž tvorby zapojíme nejen instituce a odborníky, ale také olomoucké patrioty“. Participativní rozpočet samozřejmě nemůže chybět. A tak dále, přes veřejné osvětlení, online rezervace městských hřišť a mnohé další vymoženosti, Wi-Fi zdarma, Portál občana, otevřená data, mobilní aplikace, systém pro podávání podnětů a řada dalších nápadů. Zní to skvěle, vypadá trochu, jako když pejsek a kočička vařili dort. Na mysl se mi dere slogan Prostě to zařídíme a poněkud skeptičtější Slibem nezarmoutíš.

Související článek

Singapur. Opravdové chytré město. Jak funguje v praxi?

Zpáteční letenku do Singapuru pořídíte za třináct tisíc korun. Možná by stálo za to ji zaplatit těm, kteří v Praze a dalších místech Česka vymýšlejí, jak z našich měst udělat města chytrá. Už během několika dnů na jihovýchodě Asie by jim totiž došlo, že Smart City nejsou chytré lavičky. Naše spolupracovnice Lenka Kosková Třísková se do Singapuru vydala podívat, jak skutečné chytré město vypadá. A v některých momentech se nestačila divit.

Nováčkem letošních voleb s šancí dostat se na radnici je hnutí SpOLečně, založené bývalým ředitelem exekutorského úřadu v blízkém Přerově. Smart City se v programu nevěnuje nijak opulentně, ale velmi zřetelně. I tady čteme o zavedení participativního rozpočtu, rozšíření konceptu tzv. chytrého města (Smart City) do všech oblastí života ve městě a synergii s vědou a výzkumem na Univerzitě Palackého. A v kapitole Doprava to je vytvoření aplikace, která hledá volná parkovací místa, nebo vytvoření podmínek pro sdílení osobních automobilů.

Částečným nováčkem je i společná kandidátka PirátůSTAN – Piráti už na radnici byli, STAN ne. I zde v programu vidíme prvky Smart City: průhledné hospodaření města a všech městských firem, digitalizaci magistrátu a efektivní fungování města, participativní rozpočet nebo prohloubení spolupráce s univerzitou.

Co Olomouc čeká?

Vlastně všechny strany, které mají šanci se v Olomouci dostat na magistrát, chtějí prosadit participativní rozpočet, zveřejňovat na internetu uzavřené smlouvy a zlepšit informovanost cestujících MHD. To by nemusel být špatný začátek.

Související článek

Obecní rozpočet na internetu zadarmo a na pár kliknutí!

Rozbité chodníky a málo peněz na podporu kulturních akcí nebo sportovních týmů. Realita v mnoha obcích. A když se občan zeptá, kde je problém, dozví se, že není dost peněz. Přitom vedení města si nedávno pořídilo nového služebního superba. Tak kde ty peníze jsou? A kam skutečně mizí? Stačí pohled do rozklikávacího rozpočtu. Často je to ale nepřehledná změť odkazů a záložek. Platforma CityVizor dokazuje, že to jde i jinak.

Opoziční strany kladou velký důraz i na spolupráci s univerzitou. Kdyby se ji podařilo rozjet (třeba na úrovni hackhatonů), měla by Olomouc našlápnuto už docela slušně. A kdyby zastupitelé zapomněli na vyhazování peněz za Wi-Fi zdarma, bylo by to ještě o kousek lepší.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama