Zdroj: iStockphoto

Silnice budou myslet za nás díky C-Roads

Stát chytřetéma 5 min čtení

O bezpečnější dopravu se mohou postarat nejen pozornější řidiči, ale hlavně nejčerstvější dopravní informace. Nový projekt chytrého informování řidičů a vozidel právě startuje i v Česku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

O bezpečnější dopravu se mohou postarat nejen pozornější řidiči, ale hlavně nejčerstvější dopravní informace. Nový projekt chytrého informování řidičů a vozidel právě startuje i v Česku.

Ne každý zvládá během řízení neustále sledovat dopravní zpravodajství. Jenže ve chvíli, kdy polevíte, určitě se během chvíle ocitnete v pasti kolony. Ne že by sledování situace bylo nutné na D1. Tam máte jedinou jistotu: kolony jsou vždycky. Jinde ale řešením může být projekt C-Roads Česká republika. Testuje nasazení chytrých technologií do ostrého provozu tak, aby řidiči dostali včas potřebné informace a provoz na silnicích tak byl bezpečnější a plynulejší.

Fungovat bude i přes hranice

C-Roads je evropský projekt, který má díky novým technologiím přinést bezpečnější automobilovou a železniční dopravu. Projekt počítá s testováním spolupracujících inteligentních dopravních systémů (označovaných zkratkou C-ITS). Ty přenášejí data mezi auty navzájem i mezi auty a infrastrukturou. Díky sesbíraným informacím pak efektivně a rychle řídí dopravní provoz, zvyšují bezpečnost a plynulost dopravy. Samozřejmě také snižují objem spáleného benzínu a nafty, čímž šetří naši kapsu i životní prostředí. Počítá se s tím, že v budoucnosti tyto informace využijí také auta s autonomním provozem, jejichž rozmach nás nejspíš v nedaleké budoucnosti čeká. 

Nyní jsou v provozu testovací vozidla vybavená technikou, jejichž řidiči díky C-Roads prostřednictvím displeje ve voze zjistí, že se k nim blíží spěchající vozidlo záchranky, policie nebo hasičů. Stejně tak dostanou echo, že je před nimi nečekaná překážka v provozu.

O vzniku projektu C-Roads rozhodla v roce 2016 Evropská komise s tím, že testovací fáze potrvá do prosince 2020. Kromě České republiky se ho účastní ještě Rakousko, Německo, Francie, Maďarsko, Itálie, Holandsko, Finsko, Slovinsko, Švédsko a Velká Británie. Spolupráce systémů C-ITS v rámci států a přes jejich hranice je důležitá pro budoucí bezproblémový provoz v celé Evropě. C-Road Czech Republic se ale odlišuje od ostatních zemí tím, že se navíc věnuje nasazení chytrých technologií na železničních přejezdech.

Systémy C-ITS budou nasazené také v MHD a zkoumají se další možnosti využití získaných dat. Předpokládá se například jejich instalace ve městech. Autonomní soukromá a MHD vozidla by spolu měla komunikovat. Mohou si například předávat informace o zvýšeném pohybu chodců kolem silnice nebo nařídit okamžité zastavení z důvodu překážky na silnici i bez pokynu řidiče.

Spolupráce státu, akademiků a komerčních firem     

C-Roads Česká republika je velký projekt, na němž spolupracují společnosti ze soukromého sektoru se státní správou. Byl zahájen v půlce října na Ministerstvu dopravy podpisem Konsorciální smlouvy všemi zúčastněnými. Mezi ně patří Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa železniční dopravní cesty, Brněnské komunikace, komerčními partery jsou společnosti T-Mobile, Intens Corporation, AŽD, O2, Vodafone Czech republic a Škoda Auto. Akademickou sféru v projektu zastupuje dopravní fakulta ČVUT a do projektu se dále zapojily například i Plzeňské městské dopravní podniky, Dopravní podnik Ostrava a Dopravní podnik města Brna.

 Řešíme, aby informace řidiče příliš nerozptylovaly, ale aby motorista současně byl vizuálně a zvukově včas varován před hrozícím nebezpečím, aby dostal zprávu o práci na silnici, jízdních dobách, kolonách nebo jiném nebezpečí, říká ministr dopravy Dan Ťok.

Každý partner projektu se stará o testy v rámci svých oblastí působnosti. Například T-Mobile testuje spojení LTE-V, ŘSD vystavbu infrastruktury u dálnic a SŽDC doplnění železničních přejezdů o potřebné systémy.

Od roku 2019 ve standardní výbavě

Zákaldním kamenem systému je palubní jednotka C-ITS : zařízení, které komunikuje prostřednictvím rádiové frekvence 5,9 GHz s jinými jednotkami nebo okolní infrastrukturou do vzdálenosti dvou kilometrů. Testuje se využití mobilních sítí LTE a LTE-V pro doplnění pokrytí. Po přijetí informace do jednotky se vše zobrazí na speciálním displeji nebo na informačním panelu auta. Zatímco nyní lze jednotku dodatečně pořídit a doinstalovat do auta, od roku 2019 by měla být součástí standardní výbavy vybraných vozů.

V Česku už jsou potřebná čidla pro přenos informací umístěna na části Pražského okruhu mezi Mirošovicemi a Rudnou, do budoucna se počítá s jejich umístěním na dálnice D1, D5 a D11. Čtyřicet vozidel ŘSD již má jednotky C-ITS a její řidiči tak dostávají stejné informace, jaké jsou vidět na velkých informačních panelech u silnice.

Mapa C-Roads v ČR -

Technologiemi C-ITS  budou pokryté i části dálnice D1 kolem Brna. Na tuto fázi projektu bude navazovat pokrytí městských silnic. Na dálnicích D1, D5, D11 a I/52 / D52 se budou testovat služby se spojením přes LTE-V a LTE-B. V Ostravě a Plzni se příslušné systémy implementují do městské hromadné dopravy. Dva vybrané železniční úseky v Pardubickém kraji obdrží příslušné technologie na jeden chráněný a nechráněný přejezd.

Co vám C-Roads přinese?

Systém upozorňuje na řadu nebezpečných situací. Například na práce na silnici, upozorní na pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo, na prudce brzdící vozidlo, ale také na blížící se vozidlo IZS nebo na dopravní zácpu ve směru jízdy. Dokáže informovat o nerespektování semaforu na křižovatce, nebezpečném místě či zhoršených povětrnostních podmínkách. Informuje také o přednosti veřejné dopravy nebo o tom, že se blíží úrovňový železniční přejezd.

Co dalšího je v plánu

V budoucnosti by měl systém nabízet informace o čerpacích a dobíjecích stanicích, řízení parkování, informace o parkovištích P+R a jejich využití, propojení navigace do města a z města (první a poslední úsek cesty, parkování, doporučení ohledně trasy, koordinovaná světelná signalizační zařízení), informace o provozu a inteligentní plánování tras.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama