ilustrační foto: iStockphoto

Chytrá auta méně bourají. Moderní technologie může změnit i ceny pojištění

Věci chytřetéma 5 min čtení

Taky vás štve, že vám pojišťovna pravidelně zvedá cenu za pojištění auta, ačkoliv jste bouračku nikdy nezavinili? Jestli vás to alespoň trochu uklidní, podívejte se do budoucna – chytrá auta by fungování pojišťoven mohla výrazně změnit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Taky vás štve, že vám pojišťovna pravidelně zvedá cenu za pojištění auta, ačkoliv jste bouračku nikdy nezavinili? Jestli vás to alespoň trochu uklidní, podívejte se do budoucna – chytrá auta by fungování pojišťoven mohla výrazně změnit.

Čím chytřejší auto, tím nižší by havarijní pojistka nebo i povinné ručení mohly být. Proč? Především proto, že chytrá auta díky různým bezpečnostním nebo asistenčním prvkům a sdílení dat o jízdě méně bourají. Když propojíte chytré technologie, automobilový průmysl a finančnictví, konkrétně pak pojišťovnictví, otevírá se před vámi větší bezpečnost na silnicích, nižší škody spojené s dopravními nehodami i nižší ceny pojistek.

Chytřejší auto = menší pravděpodobnost nehody

Rozsáhlou studii o dopadu zvýšení počtu chytrých aut a autonomních systémů v dopravě publikovala Česká asociace pojišťoven. Asociace podle ní očekává, že s masovým nástupem chytrých a následně i (polo)autonomních aut klesne nehodovost, zejména pak kolize způsobené chybou řidiče. Studie uvádí, že nehodovost by mohla ze současných 3,5 škody na sto aut klesnout až na 0,5. Podobný klesající trend nehodovosti je patrný s každou technologickou vlnou v automobilovém průmyslu, ať už jde o nové bezpečnostní prvky, nebo asistenční systémy.

Související článek

Chytrý bagr či traktor sám vyplní výkaz práce. A ještě odhalí zloděje

Nízké platy ve stavebnictví nebo zemědělství si řidiči pracovních strojů často navyšují prostřednictvím melouchů. Náklady na spálenou naftu a opotřebení stroje často za miliony korun platí majitel firmy. Ten o podvodu zaměstnance možná tuší, ale nic mu nedokáže, když ho nechytí přímo při činu. Obrana přitom není příliš obtížná.

Automobilů s asistenčními systémy v současnosti není na silnicích zatím mnoho, jejich podíl by se ale měl rychle zvyšovat. Výrazně by chytrá auta měla vozový změnit už v průběhu následujícího desetiletí. „Nejpomalejší scénář vývoje předpokládá, že technologicky vyspělá vozidla s asistenčními systémy mají ve stávajícím portfoliu vozidel zastoupení do deseti procent a nárůst jejich zastoupení bude velmi pozvolný. V roce 2022 jejich zastoupení stoupne na dvojnásobek a dále do roku 2027 se zastoupení tohoto typu vozidel navýší na padesát procent,“ uvádí Petr Jedlička, hlavní analytik České asociace pojišťoven. Více ambiciózní scénáře předpovídají ještě výraznější změnu.

Nová auta změní pojišťovnictví

Z citované studie také vyplývá, že s nástupem nových technologií v dopravě se změní i pojišťovací metodika. Postupně se tak bude upouštět od klasického hodnocení zavinění nehody řidičem a stále větší roli bude hrát zjišťování možnosti selhání asistenčních systémů.

„Očekávání dalšího vývoje nesouvisí pouze s celkovou redukcí rizika a jeho oceněním díky menšímu počtu dopravních nehod a jejich méně závažným následkům, ale i s odlišnou sofistikovanou likvidací. K oběma činnostem jsou do budoucna klíčová dostupná data, která vozidla sbírají a sledují. Možnost využívání těchto dat by měla být plně v rukou majitele vozidla, aby mohl svobodně rozhodovat o jejich využití,“ upozorňuje výkonný ředitel asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Rozpoznávání značek mají některá auta už dnes. Asistenčních systémů - a jejich vzájemného propojení - bude ovšem stále přibývat. -

K pořízení auta se sofistikovanými systémy budou mít motivaci i samotní řidiči. Pokud takové auto budou používat, sníží se tím pravděpodobnost nehody, což pojišťovny zahrnou do výpočtů a sníží ceny pojištění. Ruku v ruce s technickým vývojem ale musí jít i legislativa. Data budou muset být pojišťovně k dispozici, což by mohlo být řešeno uváděním vybavení auta například v technickém průkazu. Také bude nutné víc myslet na to, jak prakticky i administrativně ohlídat, aby se informace z automobilu nedostaly do nepovolaných rukou.

V Česku se změny zatím jen zvolna vyhlíží

Pravda je nyní taková, že v praxi se zatím sbírání dat z chytrých aut příliš neujalo a jejich konkrétní využití je spíše v začátcích. I české pojišťovny ale situaci sledují a na změnu vozového parku se pozvolna připravují. Základní otázkou je, zda si využití dat dalšími subjekty a sdílení veškerých podrobností o své jízdě přejí samotní řidiči. Mluvčí pojišťovny Generali předpokládá, že odpověď by pravděpodobně byla záporná. Navíc dodává, že by zavedení takové technologie při stávajících cenách povinného ručení nebylo ekonomicky únosné. Generali tak s takto získávanými daty zatím nepracuje.

Související článek

Chytré auto zlevňuje a přidává asistenční služby v ceně

Praha – V průběhu června si můžete koupit zařízení pro Chytré auto za symbolickou korunu. Noví i stávající zákazníci navíc budou mít zdarma asistenční služby v Česku i zemích Evropské unie. Pro T-Mobile je zajišťuje Ústřední auto moto klub.

„Do budoucna samozřejmě inovace směřují k tomu, aby bylo možné řidičům nabídnout cenu pojištění tak, aby odrážela jejich skutečné chování za volantem. Zda k tomu přispěje aplikace v mobilu, IoT nebo úplně jiné řešení, je zatím zahalené tajemstvím,“ uvažuje Marek.

Dat z chytrých automobilů zatím nevyužívá ani Česká pojišťovna a Kooperativa. Právě Kooperativa plánuje letos spustit pilotní projekt ve vybraných firemních flotilách.

Pojištění pro auta bez řidiče už existuje

Ani v zahraničí zatím nezpůsobila nová auta velkou dopravní revoluci. S jejich příchodem se ale počítá v novelách zákonů. Na evropské úrovni se automatizovanými vozy zabývá expertní skupina GEAR 2030, kterou zřídila Evropská komise.

Na kontrolku nezapnutého pásu jsme už v autech zvyklí; proti bezpečnostním systémům blízké budoucnosti je to ale jen drobnost. -

Nové zákony, které s chytrými a autonomními vozy počítají, upravují i jejich provoz a následné řešení nehod a škod, tak přijali zákonodárci například ve Velké Británii, Německu nebo Nizozemsku. Britská pojišťovna Adrian Flux už od roku 2016 prodává pojištění pro auta bez řidiče. Majitele aut má ochránit před nezaviněnými škodami způsobenými chybami systému nebo jeho napadnutí hackery.

Související článek

Úspěšné jsou v pokroku i Japonsko nebo USA, kde například provoz autonomních vozů povolil už v roce 2011 stát Nevada. Ve většině států jsou však auta bez řidiče teprve ve fázi testování, a tudíž ani razantní změna pojišťovacích mechanismů není na pořadu dne. „V Evropském prostoru jsou nejdál v Itálii. Nejvíce pokročili dle našich informací v Japonsku, kde lidé milují a přímo vyžadují rychlou aplikaci nových technologií do všech produktů jejich běžného života,“ popsal situaci ve světě mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama