Foto: iStock

Protože na teplotě záleží. Obzvlášť, když si necháte vozit potraviny

Věci chytřetéma 4 min čtení

Chcete si koupit potraviny online a nevěříte, že je dovezou čerstvé? Můžete být v klidu. Zjišťovali jsme, jak to dělají zavedené firmy. A ukázalo se, že i díky chytrým senzorům přímo v autech, které jsou napojené na internet, není třeba mít velké obavy. Takže co si dáte?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Chcete si koupit potraviny online a nevěříte, že je dovezou čerstvé? Můžete být v klidu. Zjišťovali jsme, jak to dělají zavedené firmy. A ukázalo se, že i díky chytrým senzorům přímo v autech, které jsou napojené na internet, není třeba mít velké obavy. Takže co si dáte?

Brázdí ulice měst a silnice na jejich předměstí, někde vyráží zachránit i venkov. Jejich úkol je jasný – dovézt potraviny tam, kam si je zákazník objednal. Čerstvé a bez ohledu na to, jestli venku mrzne, nebo je třicet ve stínu. Takový je život řidičů aut na rozvážku potravin.

Související článek

Pro Pražany i turisty. V centru Prahy si půjčíte elektroauto za 4 koruny za minutu

Před obchodním centrem Nový Smíchov včera začala zahájila fungování carsharingová služba re.volt. Pražané i turisté si v centru Prahy mohou půjčit malé elektrické vozítko pro dva pasažéry. Za minutu jízdy zaplatí čtyři koruny.

Základem jsou auta s chladicími boxy, která mají za úkol udržovat ideální teplotu. Jenže tyto obří ledničky na čtyřech kolech je potřeba neustále hlídat. Kdyby totiž nefungovaly, jak mají, jídlo by se kazilo, zákazníci by se zlobili a prodejce by nestíhal vykrývat rány, které by na něj zejména přes sociální sítě padaly v nekončícím počtu. Tak to zkrátka u internetových obchodů je. Chybu si můžete dovolit maximálně jednou za deset let. Aby se to nestalo, správnou teplotu pomáhají hlídat IoT senzory.

Sto devadesát aut pod kontrolou

Pro rozvoz internetového obchodu s potravinami Rohlik.cz jezdí v současné době sto devadesát aut s chladicím boxem, který udrží už do papírových tašek naskládané potraviny v ideální teplotě. Zatímco ještě nedávno se řidiči aut spoléhali na „hloupý“ informační displej s hodnotou teploty umístěný na palubní desce, teď využívají chytrý IoT senzor teploty, který nabízí podstatně dokonalejší monitoring teploty. „Teplotní IoT čidla zaznamenávají naměřené hodnoty pro možnou analýzu a především včasné upozornění, pokud není teplota v pořádku,“ říká David Zlatohlávek, šéf logistiky Rohlik.cz.

IoT senzory tak automaticky upozorňují na překročení nastavené teploty samotného řidiče, kterému dorazí zpráva na mobil. To samé upozornění dostane i jeho nadřízený, takže kontrola je zdvojená. Že takové případy nastávají, je jasné. Chladicí boxy v autech se na noc vypínají a ráno si je řidiči musí znovu zapnou. Na to se dá výjimečně zapomenout a v boxu pak není ideální teplota pro uložení potravin. Řidičům se také může stát, že dveře boxu nechají moc dlouho otevřené při nakládce zboží, případně je správně při rozvozu nedovřou. Ve všech těchto situacích musí zafungovat varování přes IoT čidlo.

A další technologie v autech Rohlíku.cz? Samozřejmostí je GPS jednotka pro sledování pohybu auta na dispečinku. Řidiči také mají tablety s aplikací, v níž najdou informace o vyřizovaných objednávkách a těch, které čekají na odbavení.

Chytré teplotní senzory ve vozech firmy Rohlík.cz řidiče upozorní, pokud není teplota v pořádku. -

Kdo na to moc šlape

Další hojně využívaný prodejce potravin s rozvozem až domů je Tesco, které svůj internetový obchod provozuje na webu itesco.cz. Pro sledování vozidel rozvozu a jejich dalších parametrů využívá podstatně sofistikovanější jednotky, které prozradí detaily třeba i o množství paliva v nádrži.

Auta Teska mají ještě GPS jednotky společnosti Commander Services, která poskytují doslova záplavu informací o autě i stylu jízdy řidiče. „Jednotka v autě monitoruje aktuální GPS polohu, rychlost, teplotu chlazené a mrazené části i informaci, kdo s vozidlem jede. Každý řidič má totiž čip, kterým se před jízdou ve vozidle přihlásí do systému,“ prozradil Václav Koukolíček, manažer externí komunikace společnosti Tesco.

Auta Teska mají GPS jednotky společnosti Commander Services, která poskytují doslova záplavu informací o autě i stylu jízdy řidiče.

 A co víc, jednotky jsou součástí systému, který nabízí možnost automatického generování knihy jízd a jejich historie. Aktuálně se auta navíc doplňují o novou generaci jednotek, které jsou pak spojené s řídící jednotkou auta a díky tomu získávají informace o množství paliva v nádrži a otáčkách motoru. Z těchto dat pak lze usoudit, který řidič má těžkou nohu na plynovém pedálu a jaká je spotřeba paliva při jeho jízdách.

Související článek

Vandalové i počasí ničí sochy po celé Praze. Odborníci hledají způsob, jak je ochránit

Historička umění Marie Foltýnová pečuje o většinu soch v pražských ulicích a parcích. Celkem jich má na starost přes dvě stovky – počínaje světoznámými barokními sousošími na Karlově mostě až po nenápadná dílka v okrajových částech hlavního města. „Občas někdo dospěl k názoru, že zrovna tato soška by se krásně vyjímala u něj na zahradě, což znamenalo, že jsme o ni přišli úplně,“ připouští kurátorka, která pracuje pro Galerii hlavního města Prahy.

Nejpoužívanější funkcí systému sledování aut je pak lokalizace řidiče na trase. Jednotlivé obchody totiž potřebují mít neustálý přehled o svých autech, aby je co nejrychleji mohli poslat doručit další objednávku. A k zahození není ani funkce pro upozornění na končící STK, expiraci lékárničky či pravidelného servisu.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama