redakce

Čtyři koruny za minutu jízdy a parkování v centru. Prahu čeká nálet žlutých elektromobilů

Města chytřereportáž 6 min čtení

Centrum Prahy dostane od června novou dopravní atrakci, která má za úkol konkurovat MHD, taxikářům i Uberu. Bude jí dvacítka žlutých, těžko přehlédnutelných minielektromobilů pojmenovaných re.volt. Za čtyři koruny za minutu si je bude moci půjčit kdokoliv s řidičským průkazem a nainstalovanou aplikací v mobilu. Elektromobil navržený v Česku a vyrobený v Číně už jsme vyzkoušeli.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Centrum Prahy dostane od června novou dopravní atrakci, která má za úkol konkurovat MHD, taxikářům i Uberu. Bude jí dvacítka žlutých, těžko přehlédnutelných minielektromobilů pojmenovaných re.volt. Za čtyři koruny za minutu si je bude moci půjčit kdokoliv s řidičským průkazem a nainstalovanou aplikací v mobilu. Elektromobil navržený v Česku a vyrobený v Číně už jsme vyzkoušeli.

Žluté autíčko ze všeho nejvíc připomíná vozítka na pouťovém autodromu. Na pohled není o mnoho větší a působí hravě a roztomile. Za volantem je ale až překvapivě dostatek místa. Místo řadicí páky je tu jen otočný volič mezi parkováním, jízdou a couváním. Brzdový a plynový pedál působí trochu jako v motokáře. „Můžeme vyrazit,“ zavelí Martin Matoušek, vývojář carsharingové firmy re.volt, který sedí na sedadle spolujezdce. To je kromě mého také jediným sedadlem, které v tomto autě najdete.

Hned na první křižovatce si oba málem zamačkáváme bouli na čele, protože auto na sešlápnutí brzdy reaguje opravdu nezvykle ochotně. „To víte, je to lehoučké, tady nemůžete na brzdu šlapat tak jako v něčem, co váží dvě tuny,“ směje se Martin. Ale stačí trocha cviku a za pár minut re.volt poslouchá, jako kdybychom na sebe byli už zvyklí roky. Na tak malé vozítko je auto slušně vybavené – mimo jiné mám k dispozici dotykový palubní počítač s navigací, parkovací kameru, klimatizaci i topení. Za sedadla se vejde standardní cestovní kufr nebo taška. Po chvilce seznamování mě tenhle žluťásek začíná hodně bavit. „To je právě účel. Carsharingových služeb je spousta, ale v běžném autě je přeprava po městě trochu nuda. My chceme, aby si naši zákazníci jízdu pořádně užili,“ vysvětluje po dojezdu ředitel firmy Pavel Kuchta, který celý tenhle podnik vymyslel. V plánu má do roku 2020 jen v Praze nabídnout až 240 žlutých vozidel. Tím ale jeho vize nekončí.

Související článek

Pražské metro cestujícím poví, v kterém vagónu se nebudou mačkat

Znáte to – za chvíli přijede metro a vy řešíte, v kterém vagónu asi tak bude nejméně lidí. Jednak proto, že si rychle a bez čekání sednete. Ale taky proto, že vám v tlačenici nikdo nebude funět za krk a při rozjezdu nebo brzdění vám nepošlape boty. Pravidelní cestující to dokážou odhadnout, ale díky chytrému řešení to jde předem zjistit naprosto přesně. Jak je který vagón plný, pak cestujícím ve stanici ještě jeho příjezdem prozradí LED pásky v podlaze. A brzy to řeknou i cestujícím v Praze.

Jak byste vaši službu popsal?

Až to v červnu spustíme, bude to první elektro-carsharing, tedy sdílení auta na baterky v Česku. V první fázi budeme mít dvacet vozidel v takzvané re.volt zóně v centru Prahy, tedy na území Prahy 1 a 2. Nebudeme mít žádná stanoviště, protože na území těchto dvou obvodů se auta budou pohybovat zcela volně. Vy v aplikaci uvidíte, kde se nachází nejbližší vůz, dojdete si k němu, telefonem si ho odemknete, odjedete, kam potřebujete, zase telefonem auto zamknete a on-line zaplatíte. Za dobu od odemknutí po zamčení budeme účtovat čtyři koruny za minutu. Jednodušší už to být prakticky nemůže.

Praha 1 a 2 jsou jedna velká modrá zóna, kde se téměř nedá zaparkovat. Jak to budete řešit?

To je právě veliká přednost toho, když máte plně elektrická auta, protože ta mají v Praze výjimku – zaplatíte sto korun za rok a můžete parkovat úplně kdekoli, modré zóny se vás netýkají. Tudíž naši zákazníci můžou nechat auto tam, kde potřebují, což je dost podstatná výhoda oproti konkurenci s benzinovými nebo hybridními motory. A ještě něco – naše auto má na délku jen dva metry, což je u běžných vozů šířka. Díky tomu může parkovat příčně i na podélném stání, takže s re.voltem zaparkuje i ten, kdo na parkování ve městě není zvyklý.

Plánujete nějak omezit i samotný pohyb vozidel, nebo s ním půjde odjet kamkoliv?

S autem můžete jezdit, kde budete chtít. Jen máte povinnost ho vrátit re.volt zóně, tedy v Praze 1, nebo v Praze 2.

Související článek

Obecní rozpočet na internetu zadarmo a na pár kliknutí!

Rozbité chodníky a málo peněz na podporu kulturních akcí nebo sportovních týmů. Realita v mnoha obcích. A když se občan zeptá, kde je problém, dozví se, že není dost peněz. Přitom vedení města si nedávno pořídilo nového služebního superba. Tak kde ty peníze jsou? A kam skutečně mizí? Stačí pohled do rozklikávacího rozpočtu. Často je to ale nepřehledná změť odkazů a záložek. Platforma CityVizor dokazuje, že to jde i jinak.

Jakým způsobem hlídáte, že klient vůbec smí řídit?

Abyste náš carsharing mohl využívat, musíte se napřed registrovat, tak jako u Uberu nebo jiných podobných služeb. Při registraci člověk musí vyfotit svoji občanku a řidičák, abychom věděli, jestli vůbec řídit smí. Tuto proceduru podstoupí jen jednou při registraci, poté už si naše auta může půjčovat bez omezení. Ve smluvních podmínkách máme, že za volant smí jen registrovaný klient, takže ne třeba jeho manželka, pokud nemá vlastní registraci. Zatím si myslíme, že takový systém ověření bude stačit, ale kdyby s tím byl problém, můžeme použít otisk prstu na telefonu, nebo třeba PIN kód.

Jaké vozy budete nabízet?

Jsou to čisté elektromobily, které mají na jedno nabití dojezd sto dvacet kilometrů. Maximální rychlost je osmdesát kilometrů za hodinu, což je do města víc než dost. Necháváme si je vyrobit přímo na zakázku v Číně, protože je to mnohem levnější než jakékoli jiné varianty. Kdybychom je vyráběli jinde, nikdy bychom se při nastavení ceny pro zákazníky nedostali na čtyři koruny za minutu, tudíž bychom nejspíš nebyli konkurenceschopní. re.volty jsou samozřejmě plně homologované pro evropský trh a splňují všechny potřebné normy.

Jak dlouho se dobíjí baterie? A jak vlastně dobíjení probíhá?

Dobíjení z nuly do plné kapacity trvá šest hodin. Ale klient ho vůbec nemusí řešit. Náš servisní tým vidí stav baterií ve všech autech on-line a v okamžiku, kdy kapacita klesne pod třicet procent, vyrazí k danému vozu technik a baterii vymění. Následně ji dobije v našem servisním středisku. Klienti proto nemusí mít o stav baterie obavy, protože pokud je auto k dispozici, má jeho baterie minimálně třetinovou kapacitu, tedy na nějakých čtyřicet kilometrů cesty. A to na běžné účely bohatě stačí.

A jak je to s pojištěním?

Máme standardní havarijní pojistku se spoluúčastí 5 000 korun – informace o tom je součástí registrace. To samozřejmě platí jen pro situaci, že případnou nehodu způsobí náš klient. Pokud je na vině jiný řidič, platí se vše z jeho povinného ručení. Nechceme žádnou kauci předem. To ale platí jen pro české občany – cizinci bohužel pětitisícovou kauci zaplatit musí, protože případné vymáhání by bylo dost obtížné.

Související článek

Co když budou mít dva lidé zájem o stejné auto? Bude možné si ho v aplikaci nějak na pár minut zablokovat, než k němu dojdu? Nebo prostě platí, že kdo k němu přijde dřív, ten odjede?

Zatím možnost podobné rezervace neplánujeme. Když se platí od minuty, ani by se vám to nevyplatilo. Zpočátku  nepočítáme ani s tím, že by se nám lidi o auta takto prali. A pokud to v budoucnu náhodou nastane, budeme to řešit podle situace. To platí i pro jiné případné změny – zatím službu schválně držíme v minimalistické podobě a budeme se zákazníků ptát, jestli je to v pořádku, nebo jestli by si představovali ještě nějaké funkce navíc. A na jejich zpětnou vazbu zareagujeme.

Zatím budete jen v centru Prahy. Hodláte se dál rozšiřovat jen v metropoli, nebo se chystáte i do dalších měst?

Zatím se soustředíme na Prahu, ale službu jsme schopni na klíč nabídnout i jiným městům. Prakticky jakákoliv radnice se může rozhodnout, že si od nás nakoupí libovolný počet aut, a my jim vše dodáme v kompletní formě včetně aplikace, registrační procedury, náhradních baterií – prostě jako hotový balík, který lze rovnou začít používat. Zrovna před pár dny jsme byli na velké konferenci v Hradci Králové (poz. red: konferenci ISSS 2018), kde jsme naše služby nabízeli . A mezi zástupci různých měst o ně byl veliký zájem.

Takže budete městům prodávat auta a licencovat aplikace?

Přesně tak. Tím pádem by se služba mohla rozšířit po celém Česku.

Kolik u vás stojí jedno auto, pokud by si ho někdo takhle chtěl koupit?

Se vším potřebným hardwarem pro sdílení je cena za jeden vůz asi 350 tisíc korun. To je zhruba poloviční cena oproti jiným značkám prodávaným v Evropě – výroba v Číně je z tohoto pohledu hodně znát. Podle mě by to pro radnice větších měst mohlo být zajímavé, protože na podobné ceny a podmínky jinde asi nedosáhnou.

 

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama