Walmark šetří pětinu pohonných hmot ve služebních autech. Pomáhá monitoring

Firmy chytřereportáž 4 min čtení

Výrobce potravinových doplňků Walmark má flotilu sto dvaceti služebních aut. Aby firma zjednodušila evidenci jejich používání a ušetřila peníze za pohonné hmoty, vsadila na internetovou aplikaci, která nahradila papírové knihy jízd.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Výrobce potravinových doplňků Walmark má flotilu sto dvaceti služebních aut. Aby firma zjednodušila evidenci jejich používání a ušetřila peníze za pohonné hmoty, vsadila na internetovou aplikaci, která nahradila papírové knihy jízd.

Vyplňovat v jednadvacátém století papírovou knihu jízd je přežitek. A o moc velký krok není ani přechod z papírového formuláře na ručně vyplňovanou excelovou tabulku. Problém totiž není v tom, kam se jízdy vyplňují, ale v tom, že se musí vyplňovat ručně, navíc většinou zpětně. Právě při tom vzniká nejvíc úmyslných i neúmyslných chyb. Ve Walmarku to pochopili, a proto do svých aut nechali nainstalovat aplikaci T-Mobile Autopark.

Související článek

Chytrý bagr či traktor sám vyplní výkaz práce. A ještě odhalí zloděje

Nízké platy ve stavebnictví nebo zemědělství si řidiči pracovních strojů často navyšují prostřednictvím melouchů. Náklady na spálenou naftu a opotřebení stroje často za miliony korun platí majitel firmy. Ten o podvodu zaměstnance možná tuší, ale nic mu nedokáže, když ho nechytí přímo při činu. Obrana přitom není příliš obtížná.

Walmark provozuje stovku služebních aut v Česku a další dvacítku na Slovensku. Jsou to vozy jak obchodních zástupců, kteří za klienty křižují po celé republice, tak luxusnější vozy managementu. Autopark se systémem pro sledování polohy do všech aut začali montovat před dvěma lety. „Hlavním důvodem instalace GPS jednotek bylo usnadnění zpracování knihy jízd kolegům, kteří firemní vozidla užívají. Význam ale měla i slibovaná úspora nákladů. Po prvním roce provozu jsme si udělali statistiku a zjistili jsme, že počet soukromých kilometrů oproti minulosti, kdy se evidovalo ručně, výrazně narostl,“ připouští Hana Konvičková, specialistka finančního oddělení, která má vozový park Walmarku na starosti.

Na vině byla nepřesná evidence

Na vině takového stavu nemusí být ani tak zlý úmysl a snaha okrást zaměstnavatele, jako spíš nepořádek v evidenci. Řidiči celý měsíc jezdí a schraňují účtenky za tankování. Na konci měsíce, často po několikeré upomínce z účtárny, začnou vyplňovat knihu jízd tak, aby seděla s tankováním a stavem tachometru. Na jednotlivé jízdy si jen těžko vzpomínají a vzdálenosti odhadují podle map na internetu. A přesně to při nasazení chytré aplikace odpadá.

„V každém autě je přepínač, kterým řidič aplikaci sdělí, jestli jede služebně, či soukromě. Pokud přepnout zapomene, může to později ručně opravit v mobilní aplikaci,“ doplňuje Konvičková. Systém se pak postará o veškerou evidenci všech jízd. Řidič jen na konci měsíce vyexportuje výsledek a předá k dalšímu zpracování ve firmě.

Pracovník, který má firemní flotilu na starosti, k tomu může přidat výpisy z tankovacích karet a zjistit tak skutečnou spotřebu. Ta může být pro řidiče velmi zásadní. Ve Walmarku podle ní totiž účtují soukromé kilometry. „Každý řidič má jiný styl jízdy. Na konci měsíce spočítám, jakou mělo které auto spotřebu, a tou pak vynásobím počet ujetých soukromých kilometrů, “ vysvětluje Hana Konvičková. Řidiči tak zaplatí jen to, co skutečně soukromě projeli, ale hlavně jsou motivování k tomu, aby i při služebních cestách jezdili úsporně.

Manažer ví, kam kdo jezdí

Po zavedení aplikace měli někteří řidiči strach, že budou příliš pod kontrolou. Když ale zjistili, jak Autopark funguje, emoce opadly. Zásadní pro to bylo především zjištění, že pokud mají zapnutý režim soukromé jízdy, nikdo z firmy nevidí, kde právě jsou a kam jedou. V měsíčním výpisu se objeví jen počet ujetých kilometrů. Detailnější informace firma získá u služebních jízd, u nichž systém dovolí sledovat trasu cesty služebního auta.

Důsledným rozlišováním služebních a soukromých jízd přímo ve Walmarku ušetřili asi dvacet procent nákladů.

Pro zaměstnavatele je to samozřejmě vítaná úspora a škodní na tom nejsou ani zaměstnanci. Způsob výpočtu nákladů za ujetý soukromý kilometr je tak mnohem přesnější a zaměstnanci zaplatí opravdu jen to, co skutečně ujedou.

Zloději o sledovaná auta nemají zájem

Evidence služebních a soukromých jízd a možnost kontroly projetých služebních tras nejsou jediné funkce, které T-Mobile Autopark nabízí. Fakt, že je v autě zařízení s GPS přijímačem, usnadňuje boj proti zlodějům. „Počet ukradených aut výrazně klesl,“ potvrzuje Konvičková. Zcela krádežím ale zamezit nejde. „Jednou se nám stalo, že byl zloděj technicky na výši a zařízení vyřadil z provozu, takže nám auto zmizelo ze systému,“ dodává finanční specialistka. Obecně se ale zloději aut s instalovaným sledováním bojí, takže se o jejich krádež ani nepokoušejí. Situaci, kdy by firma musela vůz dohledávat přes GPS, si kromě jednoho zmíněného případu ve Walmarku nepamatují.

Autopark také bedlivě sleduje, jakým stylem řidič své auto používá. Jednoduchým číselným hodnocením pak ukáže, kdo se ke svěřenému vozu chová citlivě a komu naopak na dlouholeté výdrži motoru nijak zvlášť nezáleží. Tuto funkci se ale ve Walmarku zatím rozhodli nepoužívat.

Související článek

IoT pohlídá vagón, kontejner i stavební buňku

Silnice jsou plné kamiónů i proto, že řada firem kvůli bezpečnosti odmítá přepravovat své zboží po železnici. U vlaků zdaleka nemají nad nákladem takovou kontrolu, jakou nabízejí kamiony. Jim i majitelům samotných vlakových souprav s hlídáním ujetých kilometrů i okolního prostředí pomáhají IoT trackery a síť Sigfox. Senzory vydrží fungovat až patnáct let, snesou extrémní teploty a nejsou závislé na signálu pro běžné mobilní telefony.

Co ale Walmark využil a s čím byl podle Hany Konvičkové spokojen, byla snadná instalace systému do flotily vozidel.  O vše se totiž postarají technici z partnerské firmy, které Walmark prostřednictvím T-Mobilu objednává. Specialisté přijedou na smluvené místo, což může být sídlo firmy, ale také třeba hotel, ve kterém zrovna probíhá školení obchodníků, a instalaci provedou během pár desítek minut, takže auto není potřeba vozit do servisu, kde by stálo třeba celý pracovní den. Pozitivní hodnocení sklidil i fakt, že Autopark funguje bez problémů také v zahraničí, takže zařazení slovenských vozů Walmarku do jedné aplikace nedělalo žádný problém.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama