ilustrační foto: iStockphoto

Ve frenštátské továrně Continental sází na nástup robotů. Někteří mají i jména

Firmy chytřereportáž 5 min čtení

Ve Frenštátě pod Radhoštěm se čtvrt století vyrábí elektronika do automobilů. Poslední rok tam třem tisícovkám zaměstnanců pomáhají tři desítky kolaborativních robotů a dvě automatická vozítka pojmenovaná Ruda a Jana. Další neživí pracovníci kvůli nedostatku pracovních sil navíc brzy přibudou.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Ve Frenštátě pod Radhoštěm se čtvrt století vyrábí elektronika do automobilů. Poslední rok tam třem tisícovkám zaměstnanců pomáhají tři desítky kolaborativních robotů a dvě automatická vozítka pojmenovaná Ruda a Jana. Další neživí pracovníci kvůli nedostatku pracovních sil navíc brzy přibudou.

Podle čeho poznáte takzvaného kolaborativního robota, kterému se říká zkráceně kobot? Má pohyblivé rameno, se kterým dokáže dělat přibližně totéž, co zvládne běžný zaměstnanec, a navíc může spolupracovat s lidmi v rámci jedné výrobní linky. Kromě kobotů v Continentalu ale používají ještě průmyslové roboty Stäubli i další automatické stroje, které pomáhají s dělením desek plošných spojů, jejich osazováním součástkami a pájením.

Související článek

Robot bere na hodinu tolik jako Čech. Co se ale stane, až česká mzda vzroste?

Věděli jste, že hodinové náklady na práci robota jsou přibližně stejné jako hodinové náklady na práci českého zaměstnance? Co se ale stane, až cena robotů klesne nebo až si my Češi vymůžeme o něco vyšší mzdu? Nebo je hodinová mzda robotů stropem, přes který se jako země montoven a skladů nikdy nedostaneme?

To ale pořád není všechno – výrobní linku tu totiž materiálem zásobují dvě automatická vozítka AGV s familiárním označením Ruda a Jana. V pravidelných intervalech vyjíždějí ze skladu naložená několika přepravkami. Ty pak vyloží tam, kde je materiálu nedostatek. A když zrovna žádný materiál potřeba není, zůstávají zaparkovaná na vhodném místě, kde nikomu nepřekážejí.

Samořiditelné vozítko AGV právě vyjíždí z dokovací stanice, takže přepravku s materiálem zatím neveze -

„Právě dokončujeme nový sklad, ze kterého budeme součástky dovážet pomocí AGV vozítek do vedlejší haly,“ těší se Lukáš Mildorf, vedoucí oddělení průmyslového inženýrství, který má robotizaci výroby v Continentalu na starost. Rudovi a Janě tak brzy přibudou další podobní kolegové.

Stejný výkon jako člověk

V týmu „kobotiků“ pracuje aktuálně pět lidí, hranice v rámci oddělení průmyslové automatizace ale nejsou úplně ostré. Vývojáři se navíc mohou spolehnout na pomoc mateřské společnosti, která zkouší různá řešení a vydává doporučení pro všechny dceřiné podniky. „Díky tomu nemusíme procházet všemi slepými cestami ani zdůvodňovat našemu vedení, proč volíme právě tuto značku,“ říká Lukáš Mildorf. Nákupem stejných robotů pro víc továren pochopitelně klesá jejich pořizovací cena.

Vlastní návrh robotického pracoviště probíhá interně v takzvaném tool shopu, tedy oddělení výroby jednoúčelových zařízení. Pětadvacet zkušených techniků tam zvládne nejen konstrukci strojů, ale také výrobu potřebných dílů na CNC strojích nebo 3D tiskárnách, návrh elektroniky, programování, finální montáž a odzkoušení.

Související článek

Srini Gopalan: Digitalizace pomáhá úplně každému

Srini Gopalan vede evropskou divizi v Deutsche Telekom, tedy v nadnárodním koncernu, který mimo jiné provozuje síť T-Mobile. Na barcelonském veletrhu Mobile World Congress byl v jednom kole – stánek jeho společnosti byl vyhledávaným cílem návštěvníků, kteří si tu prohlíželi nejnovější domácí hračky, systémy pro chytrá města i záznam prvního videochatu z evropského letadla.

Podle čeho se při rozhodování o nákupu nového kolaborativního robota řídí? Překvapivě nejde o výrazné zvýšení výkonu. Kobot značky Universal Robots má nahradit práci lidského zaměstnance jedna ku jedné. Stačí, když bude pracovat stejně rychle jako člověk, jen se samozřejmě očekává, že bude svůj výkon podávat s konstantní přesností. Bez ohledu na to, že venku prší, bolí ho hlava nebo že se den předtím účastnil oslavy narozenin.

Koboti mohou také spolupracovat a například si výrobky průběžně předávat -

„Každé nasazení kobotů musí mít plánovanou návratnost dvanáct až osmnáct měsíců,“ vysvětluje Mildorf. A této návratnosti se také musí reálně dosáhnout. „Používáme koboty jen tam, kde nám to dává smysl. Neděláme to proto, abychom měli ve firmě dalšího robota, protože je to v módě.“

Člověk vs. stroj

Zaměstnanci se proti nasazování kobotů nebouří. Neberou jim totiž práci. Nasazují se v rámci rozšiřování výroby, protože ani ve Frenštátu a jeho okolí nadbytek kvalifikované pracovní síly za branami továren nečeká.

Související článek

wITches: mladé čarodějky z ČVUT učí děti milovat IT

„Ty to neumíš, protože jsi holka.“ I takový názor občas musely studentky elektrotechnické fakulty ČVUT překousnout. A i proto rozjely projekt wITches, v rámci kterého na workshopech pořádaných přímo na půdě univerzity vtahují děti do světa robotiky, elektrotechniky a programování.

Kobotů se ani přímo v provozu není potřeba bát. Pracují v oddělené buňce, do které se dá vstoupit jen jedním nebo dvěma průchody. Ty chrání světelná závora, takže jakmile otvorem projde člověk, kobot okamžitě přestane pracovat. Střet s kovovým ramenem pohybujícím se po přednastavené trase by přeci jen nemusel být úplně příjemný. Koboti byli v Continentalu původně instalováni napevno, ale nyní jsou přišroubovaní na pohyblivé platformě, takže je možné je v případě potřeby z výrobní linky vysunout a získat tak prostor pro provedení údržby, případně kobota snadno vyměnit úplně.

V rámci své buňky robot například bere osazené desky plošných spojů a vkládá je do testerů. Jakmile je daná deska otestovaná, robot ji zase vyjme a podle výsledku zařadí mezi funkční nebo nefunkční desky. Tuto rutinní práci tak nemusí vykonávat člověk a může se přesunout k činnosti s větší přidanou hodnotou.

Kobot dokáže obsluhovat šest testovacích přípravků současně -

To ale znamená, že zejména do budoucna bude potřeba vyhledávat jiné typy zaměstnanců. Výrobní linky s koboty jsou složitější, což vyžaduje vyšší technické znalosti operátorů. Proto v Continentalu průběžně proškolují pracovníky údržby a seřizovače strojů.

Související článek

Kdy vás nahradí kobot?

Kobot – kolaborativní robot. V čem se liší od běžného robota? Především v tom, že bezpečně pracuje přímo s člověkem nebo v jeho bezprostřední blízkosti. A také v tom, že obvykle nemá několik tun, takže ho třeba během směny zvládnete přemístit i na jinou práci. Navíc ho dokáže naprogramovat skoro každý a stojí tolik, že si ho můžou pořídit i zemědělci. Jak daleko je doba, kdy místo kolegů budete mít kolem sebe koboty?

Brzy se ale role údržby zcela promění. Údržbář bude muset být člověk s notebookem, který si sedne vedle kobota a na místě přeprogramuje průmyslový počítač PLC, který stroj ovládá. Takoví lidé se nehledají snadno, musí se lépe zaplatit a snad ve všech podobných firmách panují obavy, zda vůbec budou ochotni pracovat ve směnném provozu.

Vedení musí věřit ve smysl kobotů

Aktuálně funguje ve frenštátské továrně třicet kobotů a dvě samořiditelná vozítka AGV. Do konce roku by se měl počet kobotů zvýšit skoro na šedesát a počet AGV vozítek vzroste v roce 2019 na devět. Ve srovnání s počtem lidských zaměstnanců se tyto údaje zdají zanedbatelné, i tak je ale Continental v nasazení robotů na české poměry daleko.

A další koboti čekají na svou příležitost -

„Důležitá je podpora vedení, které musí mít vizi, že Průmysl 4.0 dává z dlouhodobého hlediska smysl,“ vysvětluje Lukáš Mildorf, který také zdůrazňuje maximální podporu nového ředitele závodu Knuta Staade a pochvaluje si i spolehlivý tým techniků a vývojářů, kteří jsou schopni koboty nasadit i s tím, že se nemusí všechno povést hned napoprvé. „Učíme se neustále. S každou další aplikací se ale naše know-how prohlubuje,“ dodává Lukáš Mildorf.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama