Foto: iStock

Digitální Česko? Omyl! Podle OSN nás předehnal i Kazachstán

AktualityStát chytře 2 min čtení

Česko zaostává v rozvoji eGovernmentu. Podle letošního hodnocení OSN se za dva roky propadlo o čtyři místa na 54. pozici na světě. Před ČR jsou přitom takové země jako Turecko, Kazachstán nebo Rusko. Zároveň je na čtvrtém nejhorším místě mezi zeměmi EU. Největší rezervy má ČR v nabídce on-line služeb a stavu telekomunikační infrastruktury, mírně zaostává i v digitální gramotnosti obyvatel.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Česko zaostává v rozvoji eGovernmentu. Podle letošního hodnocení OSN se za dva roky propadlo o čtyři místa na 54. pozici na světě. Před ČR jsou přitom takové země jako Turecko, Kazachstán nebo Rusko. Zároveň je na čtvrtém nejhorším místě mezi zeměmi EU. Největší rezervy má ČR v nabídce on-line služeb a stavu telekomunikační infrastruktury, mírně zaostává i v digitální gramotnosti obyvatel.

Související článek

Pirát Profant: Kdyby Babiš uměl používat aspoň e-mail, možná by pochopil, co je dobré zavést

Česko potřebuje funkční e-government. Slyšíme to ze všech stran. A to i z úst premiéra Andreje Babiše, jeho hnutí i členů nové vlády. Povede se to někdy? Budeme vůbec někdy moct podávat daňové přiznání pohodlně z domova během pár kliknutí? Dočkáme se systému, kdy kterýkoliv lékař koukne do počítače a zjistí o pacientovi vše, čím si zatím prošel a jaké léky užívá? Přestanou někdy státní úřady utrácet miliardy korun za nespolupracující IT systémy? Jaký je vlastně skutečný stav e-governmentu v Česku? Tomuto tématu se se dlouhodobě věnuje poslanec Pirátů Ondřej Profant.

Evropská komise nedávno uvedla, že podle jejího aktuálního průzkumu nemá 169 milionů Evropanů ve věku 16 až 74 let, tedy 44 procent, ani základní digitální gramotnost. S neustálým růstem tohoto problému se snadno může stát, že v roce 2020 bude Evropské unii chybět 500 tisíc až milion profesionálů v oboru informačních technologií. V budoucnu přitom bude devět z deseti pracovních pozic vyžadovat digitální dovednosti.

Podle závěrů vizionářského projektu Canon Crystal Ball není ale možné očekávat, že zodpovědnost za tuto krizi převezmou národní vlády. Všechny technologické novinky se totiž objevují a zkouší nejdříve u soukromých firem, odkud se teprve dostávají do veřejné sféry. Právě podniky proto pocítí nedostatek digitálně způsobilých pracovních sil nejdříve a nejpalčivěji. 

Jedním z možných kroků je změna způsobu, jakým k sobě firmy lákají nové zaměstnance. Například britský supermarket Sainbury zaujal nové digitální talenty úspěšnou náborovou kampaní založenou na jedné z prvních počítačových her Space Invaders, na kterou má valná většina dnešních IT odborníků své vzpomínky.

Související článek

Udělá z nás Portál občana digitální národ?

Osmého července se měla zatřást zem. Ministerstvo vnitra spustilo Portál občana – velkolepý projekt, který má zásadním způsobem změnit komunikaci lidí s úřady. Z nevábných chodeb úředních budov a od přepážek s dělícím sklem ji totiž převede do on-line světa. Alespoň tak nějak vypadá ideální představa.

Nejen, že supermarket ukázal, že svým budoucím zaměstnancům rozumí, ale povedlo se mu také vybudovat moderní a digitálně přívětivý obraz značky, pro kterou stojí za to pracovat.

Další možnou cestou je do talentů investovat a vychovat si je vlastními prostředky a silami. To se podařilo třeba firmě Google. Například v loňském roce proškolila v digitální gramotnosti milion mladých Afričanů, aby podpořila růst digitálního hospodářství kontinentu a změnila podstatu jeho mediálního a reklamního průmyslu.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama