Zdroj: archiv redakce

S virtuální realitou do 16. století

Trendy & tipytéma 5 min čtení

Vývojářské studio DIVR Labs nedávno přineslo do Prahy unikátní hru ve virtuální realitě. Návštěvníky přenese do Starého Města konce 16. století a seznámí je s příběhem bájného golema. Sami jsou přitom vtaženi do děje a plní rozličné úkoly. Na přípravě hry dvanáct vývojářů pracovalo přes dva tisíce hodin.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vývojářské studio DIVR Labs nedávno přineslo do Prahy unikátní hru ve virtuální realitě. Návštěvníky přenese do Starého Města konce 16. století a seznámí je s příběhem bájného golema. Sami jsou přitom vtaženi do děje a plní rozličné úkoly. Na přípravě hry dvanáct vývojářů pracovalo přes dva tisíce hodin.

Jsem v centru Prahy v suterénu slavného hračkářství, na záda dostávám batoh a na hlavu headset se sluchátky a speciálními brýlemi na virtuální realitu Oculus Rift. „V batohu máte výkonný herní počítač, který zvládne pojmout virtuální realitu. Místnosti jsou snímány prostřednictvím osmdesáti kamer technologie OptiTrack,“ vysvětluje Lukáš Burda, výkonný ředitel studia DIVR Labs, podle něhož se s takovou výbavou a rozlohou 250 metrů čtverečních hra blížím tomu, co bylo dosud technicky zrealizované. „Dá se říct, že jde o instalaci celosvětového měřítka,“ dodává.

Po spuštění hry se přede mnou začne rozprostírat virtuální realita, díky níž se mi například na rukách objeví rukavice. Nastupuji do výtahu, a zatímco mě sváží dolů do podzemí, seznamuji se s vlastním virtuálním průvodcem. Připadám si, jako bych byla vtažena do některé z počítačových her, kterými jsem si jako teenagerka ráda krátila čas. Jsem nadšená, na druhou stranu na mě doléhá lehká nejistota z neznámého. Nezabloudím tam? Budu vědět, co mám dělat? Dokážu splnit dané úkoly? Naštěstí mě už uvaděč nahoře před chvílí ubezpečil, že virtuální průvodce mě ve štychu nenechá. A kdyby náhodou, lze si brýle sundat a hra se přeruší.

Související článek

Virtuální 3D plán Prahy ukáže budoucnost metropole

Podvečer 8. května byl krásný a slunečný. Ve velké části Prahy se ale z tlampačů městského rozhlasu a policie ozývaly výzvy k uzavření oken a omezení pobytu mimo budovy. Stál za tím velký požár haly s matracemi a oblečením v Hostivaři, při kterém se do vzduchu dostala řada škodlivých látek. Když podobná situace teoreticky nastane za rok, krizovému štábu už pomůže virtuální 3D model Prahy. Bude totiž mnohem jasnější, kde bude hrozit reálné nebezpečí a ve kterých částech města mohou lidé zůstat v klidu.

Na obavy není čas, výtah už přistává a než stihnu podlehnout pocitu, že budu muset udělat krok do prázdna, otevře se před mnou teleport a jen co jím rychle proskočím, ocitám se u Karlova mostu. Pouze ikonickou řadu soch tu ještě jaksi nestihli nainstalovat. Ale není to chyba vývojářů. Barokní sochy v době, ve které se hra odehrává, na mostě zkrátka ještě nebyly.

V příjemném slunečném dni mě ovívá lehký vánek, slyším zpívat ptáky. Než se stihnu pořádně rozkoukat, už mě můj virtuální průvodce seznamuje s prvním úkolem. Konkrétní podobu jednotlivých osmi levelů si ale raději nechám pro sebe, připravila bych vás o ty napínavé momenty překvapení. Snad jen prozradím, že se nejedná o nic obtížného, stačí zapojit důvtip a svoji pozornost. Chvílemi jsem si možná připadala jako v nějaké únikové hře.

Golem nezůstane sám

V historickém centru se moc dlouho neohřeju a virtuální realita mě zavádí do pracovny rabína Löwa. Jsem nadšená, jak vše vypadá věrohodně – police s knihami a svitky, svíčka na stole nebo pavouk bránící se mému doteku. Tam, kde vidím stěnu místnosti, ji mohu i skutečně nahmatat, stejně tak se mohu venku opřít o zídku či plaňkový plot nebo zacloumat kovovou mříží.

Podle Lukáše Burdy se tak jedná o kombinaci virtuální reality a reálného světa. Počítá se s tím, že lidi se tu – jako v běžném životě – nebudou snažit projít zdí.

Ta se radši díky správně splněnému úkolu sama rozestoupí a vy můžete spatřit ústřední výjev celé hry – notně vaším zjevením překvapeného rabína Löwa, který dokončuje hliněného obra golema.

Související článek

Svítící květiny i dirigující robot. Týden inovací ukázal, co nás brzy čeká

Robot, který dokáže dirigovat orchestr, zařízení umožňující chůzi ochrnutým lidem, ukázka získávání energie z živých rostlin a především humanoidní robotka Sophia, které zdatně sekundovali vizionáři i akademici z Česka i ze zahraničí. Svátek umělé inteligence, moderní vědy, inovací a pokročilých technologií odstartoval. V pondělí v pražském Fóru Karlín začal Týden inovací. 

Nechtěli jsme jít cestou toho, že bychom přejímali něčí obsah. Testovali jsme více příběhů a ten golemův nám z toho vyšel nejlépe,“ vysvětluje Burda. „Jedná se o legendu vztaženou k Praze a každý ji zná. Zároveň je to příběh vhodný i pro turisty, kterým se líbí stará Praha a následně jsou uchváceni z toho, že jim ji virtuální realita umožní vidět před čtyřmi sty lety, což jinak nemají šanci zažít.

Ostatně zahraniční návštěvníci údajně tvoří sedmdesát procent zájemců. Nejspíš i díky velmi lukrativní pražské adrese Na Příkopě a spojení se světově největším hračkářstvím Hamleys.

Do prostoru, který suterén hračkářství nabízí, je do budoucna možné doprogramovat i další příběhy, s čímž vývojáři počítají. Hned tak to ovšem nebude, tvorba golema, v níž se snoubily i prvky přípravy počítačové hry a filmových triků, pohltila zhruba deset měsíců a náklady lze počítat v desítkách milionů korun.

Dvacet minut napětí

Když už jsem rabína Löwa vyrušila v jeho práci, žádá mě o pomoc s oživením golema. Scenérie se opět mění a my tak činíme na hřbitově vedle synagogy. Zatímco v pošmourném podvečeru opakujeme zaklínadlo, stvořitel hliněného kolosu mu vkládá do otvoru na čele šém.

Jenže celý pokus se rabínovi zvrtne a golem uniká plenit útroby židovské modlitebny. Opět je třeba zasáhnout!

Na závěr se mi snad jako za odměnu rozkrývá malebný pohled na Hradčany za rozbřesku, který si stejně tak užívá líně se procházející černá kočka. Není ovšem prostor na kochání se, zdá se, že synagoga by se každou chvíli mohla zřítit. Nejvyšší čas zmizet! A právě v tu chvíli se opět otevírá teleport do reality. Je mi trochu líto, že hra tak rychle končí, dokázala bych v ní strávit celý den. Jaké je moje překvapení, když se dozvídám, že jsem na Starém Městě pobyla skoro pětadvacet minut.

Související článek

Srini Gopalan: Digitalizace pomáhá úplně každému

Srini Gopalan vede evropskou divizi v Deutsche Telekom, tedy v nadnárodním koncernu, který mimo jiné provozuje síť T-Mobile. Na barcelonském veletrhu Mobile World Congress byl v jednom kole – stánek jeho společnosti byl vyhledávaným cílem návštěvníků, kteří si tu prohlíželi nejnovější domácí hračky, systémy pro chytrá města i záznam prvního videochatu z evropského letadla.

Já golemův příběh a úkoly odkrývala sama, nicméně do jedné sekvence hry mohou vstoupit až čtyři hráči najednou. Vstupné za jednoho činí 450 korun. Hra je přístupná pro zájemce od výšky 130 centimetrů, jinak by kamery hráče správně nesnímaly. Nevhodná je také pro lidi s kinetózou, tedy trpící nevolností vyvolanou pocitem z pohybu, i pro lidi, kteří nosí brýle se silnými obroučkami, protože by měli problém na obličej nasadit nutný headset.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama