Zdroj: iStockphoto.com

Vyjměte robota z člověka. Technologie nás zbavuje otrocké práce

Firmy chytřerozhovor 6 min čtení

Jsou roboti těmi, kdo nám práci berou, nebo je máme vítat, protože díky nim ubude rutinní otrocké práce? Lukáš Řeha, provozní ředitel startupu Techstra, který se zabývá využitím technologie robotické automatizace procesů, tvrdí, že roboti nám pomáhají a že jsou zákonitým dalším krokem ve vývoji. Jak to vypadá konkrétně?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jsou roboti těmi, kdo nám práci berou, nebo je máme vítat, protože díky nim ubude rutinní otrocké práce? Lukáš Řeha, provozní ředitel startupu Techstra, který se zabývá využitím technologie robotické automatizace procesů, tvrdí, že roboti nám pomáhají a že jsou zákonitým dalším krokem ve vývoji. Jak to vypadá konkrétně?

Co vlastně v Techstře děláte?

Naše vize je velmi prostá. Věříme, že my, lidé, jsme předurčeni k tvůrčí činnosti a vzájemné komunikaci, a tím i k vytváření vyšších hodnot. Bohužel v současnosti většinu zaměstnanců na všech úrovních zahlcuje rutina. Ta jim zabraňuje ve využití jejich skutečného potenciálu a dosažení vyšší hodnoty práce. Přitom většinu rutiny mohou přenechat technologiím.

Související článek

Ve frenštátské továrně Continental sází na nástup robotů. Někteří mají i jména

Ve Frenštátě pod Radhoštěm se čtvrt století vyrábí elektronika do automobilů. Poslední rok tam třem tisícovkám zaměstnanců pomáhají tři desítky kolaborativních robotů a dvě automatická vozítka pojmenovaná Ruda a Jana. Další neživí pracovníci kvůli nedostatku pracovních sil navíc brzy přibudou.

A právě technologie usnadňující práci, jako Robotic Process Automation (RPA), Natural Language Processing (NLP), Robotic Service Orchestration (RSO), Optical Character Recognition (OCR) či Process Mining, jsou základem našeho řešení. Dokážeme je dodat jednotlivě anebo je integrovat do funkčních celků s vyšší přidanou hodnotou pro naše zákazníky.

Které procesy je nejsnazší nahradit?

Velice obecně procesy, které mají rutinní charakter, probíhají v digitálním prostředí a probíhá jimi nemalé množství transakcí.

Neberete tím práci řadě lidí?

Všechny nové technologie přinášejí i tuto etickou otázku. V současnosti cílí především na pracovní aktivity s nižší přidanou hodnotou, častým opakováním a jasnými pravidly. Tady je velká šance automatizace.

Firmy čelí obrovskému nedostatku pracovních sil. Technologie mohou odbourat rutinní práci. Dají tak zaměstnancům možnost dělat mnohem kreativnější věci a rozvíjet své schopnosti. Možná díky tomu zaměstnanci neodejdou po šesti měsících jinam. Nasazování nových technologií navíc otevírá úplně nové pracovní pozice a možnosti pro ty, kteří se chtějí podílet na chodu automatizačních řešení. Vznikají úplně nové pozice jako procesní analytik, architekt řešení, digitální guru, datový vědec, RPA vývojář a další. A nejde jen o ty, kdo se starají o chod daného řešení. Samozřejmě vznikají i nové hybridní manažerské pozice.

Jak se tedy nové technologie projeví na trhu práce?

Myslím, že nové technologie ještě více zvýší požadavek na flexibilitu a neustálý osobní rozvoj zaměstnanců. Lidé se budou muset aktivně přizpůsobit provozům, kde budou spolupracovat s roboty. Po zaškolení také budou moci roboty úkolovat nebo programovat. To nejspíš proběhne v interních procesech, které jsou v podstatě navenek neviditelné. Organizacím dají možnost zlepšit služby na místech, která jsou klíčová pro navýšení prodeje, zlepšení spokojenosti a loajality zákazníků, snížení retence klientů apod. Tady je stále velký prostor například pro navýšení dostupnosti, profesionality a proklientského přístupu. Ještě nějaký čas tu bude lidský element nezastupitelný.

„Firmy čelí nedostatku pracovních sil. Technologie mohou odbourat rutinní práci.,“ říká Lukáš Řeha, provozní ředitel startupu Techstra. -

Znamená to, že nám všem budou tyto technologie přínosem?

Věřím, že ano. Nedávno jsem slyšel jedno moc pěkné anglické motto – Take the robot out of human (Vyjměme robota z člověka). Což se mi velice líbí a vlastně to i charakterizuje, kde se technologie a jejich dopad na organizace nachází. V současné době pomocí technologií automatizujeme rutinní pracovní aktivity, které by ani neměly být důvodem, proč ráno člověk vstává, dojede do práce a vyplní jimi třetinu dne. Doufám, že pracoviště, kde rutinní aktivity odpracuje chytré řešení, dá zaměstnancům možnost a čas spolu kvalitněji spolupracovat na věcech s vyšší hodnotou pro organizaci, kterých se budou mít možnost profesně, ale lidsky rozvíjet.

Lze definovat, o kolik je řešení s RPA efektivnější?

Pokud bychom postavili lidského pracovníka a vedle robotického a měli odpracovat jednu rutinní záležitosti, robot bude pracovat v průměru čtyři- až šestkrát rychleji. K tomu robot nepracuje jen osm hodin denně a je v práci sedm dnů v týdnu 365 dní v roce. Nechodí na záchod, nemá obědovou pauzu. Nedávno jsme automatizovali pro jednoho klienta jeho HR proces, který obsahoval zavedení nového zaměstnance do všech interních systémů tohoto klienta. Dosáhli zkrácení z deseti minut nutných na jeden nový profil v případě ruční práce na čtyři sekundy, za které RPA technologie tentýž profil zavedla do všech systémů.

Co konkrétně zákazníkům nabízíte?

Související článek

Robot bere na hodinu tolik jako Čech. Co se ale stane, až česká mzda vzroste?

Věděli jste, že hodinové náklady na práci robota jsou přibližně stejné jako hodinové náklady na práci českého zaměstnance? Co se ale stane, až cena robotů klesne nebo až si my Češi vymůžeme o něco vyšší mzdu? Nebo je hodinová mzda robotů stropem, přes který se jako země montoven a skladů nikdy nedostaneme?

Jsme jeden z nejkomplexnějších dodavatelů RPA služeb v České republice, ne-li ve střední Evropě. Naši vývojáři mají nejvyšší dostupné akreditace klíčových platforem, nad nimi dodáváme našim klientům po celé Evropě komplexní RPA služby.

Nejprve se seznámíme s prostředím organizace, poté doporučíme optimální technologie, přínos následně ověříme nasazením pilotní verze řešení v reálném prostředí. Výsledkem je podklad pro fundované strategické rozhodnutí o investici do plného nasazení. Pilotní verzi dokážeme realizovat v horizontu několika málo týdnů prostřednictvím jediného specialisty. To významně šetří čas i náklady na straně klientů.

Díky našim zkušenostem z dřívějších projektů a partnerství s dodavateli dokážeme technologie pořídit a nasadit velmi rychle. A nakonec se zákazník rozhodne, jestli bude provoz a další rozvoj zajišťovat po zaškolení vlastními silami, nebo využije naše služby.

Spolupracujeme i s několika menšími RPA společnostmi, které mohou být atraktivnější pro klienty hlavně z řad středních a menších firem. Je to třeba polská firma G1ant nebo řecká firma Softomotive. A velice věříme v propojování RPA technologií s dalšími technologiemi – například s cloudovými službami Watson od IBM. Právě ve schopnosti orientovat se v dalších technologiích a dovednosti je integrovat vidíme naši budoucnost.

Jakou cestou chcete jít dále?

Související článek

Proti počítači nemají šachisté šanci. SkyNetu se prý ale zatím bát nemusíme

Šachy se dlouho dávaly za vzor kreativní činnosti, ve které strojová inteligence nikdy lidské myšlení neporazí. Jenže praxe je jiná – šachy, go a další složité hry – tady všude člověk padl. Jak je to možné? A kde se nadvláda strojů nad člověkem zastaví?

Budoucnost vidíme v technologické orchestraci a mentoringu organizací. Pomoci při orientaci v dostupných technologiích jejich přínosu. Osobně se v byznysu pohybuji nějakých dvanáct let. Díky svým zkušenostem jsem došel k názoru, že technologie jsou naprosto nezbytné nástroje pro neustálé zvyšování efektivity, dodávají nízkou, ne-li nulovou chybovost a dramaticky dokážou optimalizovat náklady.

Mnoho společností má ale velkou bariéru při poznávání technologií, identifikaci těch nejvhodnějších, jejich rychlém otestování a rozhodnutí, zda jsou vhodným řešením, či nikoliv. Techstra jim chce zprostředkovat potřebný vhled a s minimálními náklady vhodné technologie otestovat

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama