Pro Pražany i turisty. V centru Prahy si půjčíte elektroauto za 4 koruny za minutu

AktualityMěsta chytře 3 min čtení

Před obchodním centrem Nový Smíchov včera začala zahájila fungování carsharingová služba re.volt. Pražané i turisté si v centru Prahy mohou půjčit malé elektrické vozítko pro dva pasažéry. Za minutu jízdy zaplatí čtyři koruny.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Před obchodním centrem Nový Smíchov včera začala zahájila fungování carsharingová služba re.volt. Pražané i turisté si v centru Prahy mohou půjčit malé elektrické vozítko pro dva pasažéry. Za minutu jízdy zaplatí čtyři koruny.

Žlutá autíčka, která si společnost re.volt nechává vyrobit na zakázku, poznáte na první pohled – nic tak malého po našich ulicích nejezdí, i dvoumístný Smart proti tomu vypadá jako velký vůz. Nabízené elektromobily ze všeho nejvíc připomínají vozítka z pouťového autodromu. Přesto se do nich vejde i urostlejší dvoučlenná posádka – elektromotor nezabírá prakticky žádné místo a pod podlahou se nachází jen plochá baterie. Do zavazadlového prostoru pak bez problémů umístíte jakoukoli tašku nebo batoh, s jakými se běžně chodí po městě.

Související článek

Čtyři koruny za minutu jízdy a parkování v centru. Prahu čeká nálet žlutých elektromobilů

Centrum Prahy dostane od června novou dopravní atrakci, která má za úkol konkurovat MHD, taxikářům i Uberu. Bude jí dvacítka žlutých, těžko přehlédnutelných minielektromobilů pojmenovaných re.volt. Za čtyři koruny za minutu si je bude moci půjčit kdokoliv s řidičským průkazem a nainstalovanou aplikací v mobilu. Elektromobil navržený v Česku a vyrobený v Číně už jsme vyzkoušeli.

Podle hlavního vývojáře firmy Martina Matouška poskytuje služba uživatelům řadu výhod. „Naší největší předností je to, že můžete zaparkovat úplně kdekoli, a to i v samotném městském centru, kde je jinak parkování noční můrou,“ upozorňuje Matoušek na jeden  bonusů služby. Auta re.volt totiž jezdí jen na elektřinu, takže pro ně neplatí omezení daná barevnými parkovacími zónami. „Běžné carsharingové služby využívají pevně umístěné základny podobně jako standardní autopůjčovny. To není moc elegantní řešení, které u nás odpadá,“ dodává Matoušek, který nezapomíná dodat, že jejich vozy jsou tak malé, že mohou parkovat příčně k chodníku i tam, kde je jinak parkování podélné.

Další výhodou je podle Matouška možnost výměny baterie. „U běžných elektrických aut jezdíte jen do vybití. Potom vůz musí  na několik hodin do dobíječky. My máme v terénu techniky, kteří na displeji počítače vidí, když některému z aut baterie dochází. Následně k němu zajedou a jednoduše akumulátor vymění za plný. I s cestou to netrvá ani půlhodinku, takže jsou auta v provozu prakticky neustále,“ vysvětluje vývojář týmu re.volt.

V současné době jsou v provozu dvě žlutá autíčka a v průběhu srpna jich přibude dalších osmnáct. Poté by jejich počet měl růst kontinuálně. Využívání služby je velmi jednoduché – stačí si stáhnout aplikaci ReVolt Carsharing pro Android či iOS, zaregistrovat se a takzvaně se validovat, což znamená vyfotografovat si občanský a řidičský průkaz a snímky do aplikace poslat. To je vše, tedy aspoň pro tuzemské uživatele – ti mohou rovnou v aplikaci zjistit, kde se nachází nejbližší žluté vozítko, a dojít si pro něj. Otevřou ho rovněž přes telefon a mohou jet, klíčky čekají v zapalování. Zahraniční turisté to mají o něco složitější, musí zadat číslo kreditní karty kvůli kauci na případné krytí následků havárie. Všichni uživatelé jsou samozřejmě standardně pojištěni. Musí ovšem počítat s případnou spoluúčastí na náhradě škody ve výši pěti tisíc korun.

Související článek

Automobilka e.GO se chystá i do Česka. Chce změnit podobu městské dopravy

Elektrické auto za tři sta tisíc, které přes noc dobijete z běžné zásuvky. Nebo elektrický autobus, jenž by navíc mohl v budoucnu jezdit i bez řidiče. Tak vypadá nabídka německé automobilky e.GO, která před pár lety vznikla jako startupový projekt party nadšenců. Dočkáme se jejich futuristického autonomního elektrobusu i v ulicích českých měst?

Až potud to vypadá výborně, problém ovšem může být s cenou. Služba stojí čtyři koruny za minutu, což znamená, že v běžném provozu v pražském centru jízda re.voltem nebude o mnoho levnější než běžné taxi. Když posádka s elektromobilem uvízne v dopravní zácpě, může být i podstatně dražší. „Netvrdím, že je to finančně oproti taxi bůhvíjak výhodné, ale zase je to mnohem větší zábava. Kdokoliv se v našem vozítku svezl, usmíval se z toho od ucha k uchu. A to pro spoustu lidí může hrát velkou roli,“ věří si Matoušek. Ostatně autor tohoto článku re.volt řídil a může potvrdit, že to zábava opravdu je.

Jestli se projektu podaří uspět, bude záležet jen na zájmu zákazníků. Například v Paříži na začátku měsíce po sedmi letech fungování zkrachoval podobný projekt s názvem Autolib. Ačkoliv do něj bylo registrováno přes 150 tisíc lidí, kteří používali téměř čtyři tisíce elektrických automobilů pro čtyři cestující, Autolib svoji existenci i přes silnou finanční podporu pařížských radnic skončil se ztrátou 293 milionů eur, což je více než sedm miliard korun.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama