Zdroj: iStockphoto.com

Chytré technologie v obchodech nastupují. Peníze z kapes zákazníků tahají mnohem snáz

Firmy chytřetéma 6 min čtení

Obchody se toho snaží prodat co nejvíc a pomáhají si k tomu různými triky. Používají ale při lovu na zákazníka i chytré technologie? Některé ano. Už brzy si ve velkém začneme zvykat třeba na digitální cenovky, kde obchodník bude smět cenu zboží během okamžiku upravit podle toho, jaký o něj v danou chvíli bude zájem.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Obchody se toho snaží prodat co nejvíc a pomáhají si k tomu různými triky. Používají ale při lovu na zákazníka i chytré technologie? Některé ano. Už brzy si ve velkém začneme zvykat třeba na digitální cenovky, kde obchodník bude smět cenu zboží během okamžiku upravit podle toho, jaký o něj v danou chvíli bude zájem.

Každý větší obchod umístí smažené brambůrky tak, abyste na ně narazili cestou od regálu s vínem, cukrovinky nastrčí do výše dětských očí a užitečné drobnosti připraví do poliček u pokladen, kde se nudíte ve frontě. Chytrý obchod by měl ale v prodejně prodávat jen to zboží, o které mají zákazníci zájem. Každému zákazníkovi by měl nabídnout přesně to, po čem zrovna touží. A do třetice by měl pravidelně měnit ceny podle toho, jak se jednotlivé výrobky prodávají.

Související článek

Jak se vyrábělo 2500 počítačů za rok v socialistickém Československu?

Slušovice. Třítisícové městečko na Zlínsku bylo před třiceti lety centrem výroby tuzemských počítačů. Řečeno dnešní terminologií, byl to slušně rozjetý startup. O tom, jak se to vlastně stalo, jsme mluvili s člověkem, který byl u tohoto projektu od úplného začátku až do konce. S Milanem Frnkou.

E-shopy vypadají pokaždé jinak

Když si kupujete nový notebook v kamenné prodejně, procházíte mezi regály tak dlouho, až narazíte na oddělení notebooků. Nejspíš budou někde poblíž brašny na notebook, ale pokud sháníte třeba myš, budete se muset vydat na další túru po obchodě. Výhodu mají e-shopy, které mohou pro každého zákazníka vypadat trochu jinak.

Po výběru notebooku na internetu vám tak k němu nabídnou nejprve balíček Microsoft Office a potom stylovou brašnu. Pokud jste už někdy předtím vybírali řekněme myš, internetový obchod si to pamatuje pomocí souborů cookies a podstrčí vám místo sady Office raději tu myš.

„Zákazníkovi se snažíme nabídnout relevantní související zboží a myslet o krok napřed. Jelikož jsme primárně technologická společnost, dbáme na to, abychom vše maximálně automatizovali. Neděláme to tedy ručně, ale používáme vlastní softwarové roboty,“ říká Patricie Šedivá z Alza.cz. Podobně k zákazníkům přistupuje i e-shopu Datart: „Zákazníkovi nabízíme nejen hlavní produkt, například mobilní telefon, pračku, notebook a podobně, ale i příslušenství určené k tomuto produktu, jako je nabíječka, prací prášek, pouzdro…,“ vysvětluje mluvčí tohoto prodejce Iva Pavlousková.

Kamenné prodejny těží z věrnostních karet

Klasické kamenné obchody bohužel nemají tu možnost, aby se pro každého zákazníka proměnily, a v průběhu nákupu ještě dokonce dál proměňovaly, podle jeho preferencí. Mohou ale přinejmenším využívat v Česku velmi oblíbené věrnostní programy. Slevové kartičky totiž umožňují dokonalou evidenci o tom, co konkrétní zákazník nakupuje. Pokud třeba prací prášek zákazník nakupuje jednou za devět týdnů, může mu obchod osmý týden poslat e-mail s nabídkou slev na prací prášky a ještě přihodit upozornění na nabídku prostředků pro odstraňování skvrn.

„Informace z věrnostních programů využíváme k doporučování vhodného zboží zákazníkům. A protože významnou roli hraje i cena, snažíme se ji personalizovat,“ potvrzuje Iva Pavlousková z Datartu. Podobný postup používá podle Jiřího Peroutky také síť drogerií DM: „Analýzu dat o našich zákaznících provádíme a využíváme ji při přípravě a rozesílání e-mailů.“ Konkrétním zákazníkům pak drogerie DM nabízí kupony na zboží, u něhož právě na základě analýzy existuje pravděpodobnost, že by o něj mohli mít zájem.

Nemáme, nikdo to nechtěl

I obchody bez věrnostního programu ale mají možnost sledovat chování zákazníků. Mají totiž k dispozici data z pokladen, kam už se dávno nemarkují jen anonymní částky, ale konkrétní prodané zboží. Nedávno proběhl plošný upgrade všech pokladen kvůli zavádění EET, takže se žádný obchod nemůže vymlouvat, že by jeho pokladna něco neuměla.

Související článek

Srini Gopalan: Digitalizace pomáhá úplně každému

Srini Gopalan vede evropskou divizi v Deutsche Telekom, tedy v nadnárodním koncernu, který mimo jiné provozuje síť T-Mobile. Na barcelonském veletrhu Mobile World Congress byl v jednom kole – stánek jeho společnosti byl vyhledávaným cílem návštěvníků, kteří si tu prohlíželi nejnovější domácí hračky, systémy pro chytrá města i záznam prvního videochatu z evropského letadla.

Na základě analýzy big dat z pokladen můžete zjistit třeba denní množství prodané mrkve v konkrétní prodejně a podle toho upravit objednávky. Pokud se někde mrkev neprodává vůbec, jednoduše ji z prodejny úplně vyřadíte. A když půjdeme ještě dál – jestliže s mrkví větší množství zákazníků kupuje i struhadlo, nabízí se ho vystavit poblíž přepravek s mrkví. Jednak se tím usnadní život zákazníkům, kteří by ho museli hledat v jiné části obchodu, ale především se tím zvýší pravděpodobnost, že se struhadel prodá ještě víc.

Třeba síť prodejen Lidl ale k nabídce zboží takto nepřistupuje. „Ve všech našich 238 prodejnách máme stejný sortiment. A pokud to umožňuje prostorové rozložení prodejny, je zboží v prodejnách na stejném místě,“ přiznává mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Údaje z pokladen tak Lidl využívá alespoň k tomu, aby slevovou akcí podpořil méně prodávané produkty. Drogerie DM má ceny ve všech obchodech totožné. Podle počtu konkrétního prodaného zboží alespoň určuje jeho umístění v regálu. „Není jediné rozhodovací kritérium,“ dodává Peroutka.

U obřích obchodů s velkými sklady je navíc vhodné předpovídat, o které zboží budou mít zákazníci zájem v nejbližších dnech. Takový přístup vyznává třeba Alza. „Za pomoci pokročilých analytických metod, při nichž používáme statistickou analýzu nebo strojové učení, řešíme například otázky týkající se předpovědi poptávky po zboží nebo personalizovaného doporučení zboží na webu,“ odpovídá Patricie Šedivá.

Pozor, padají ceny

Vybrat správné zboží pro jednotlivé prodejny a nabídnout každému zákazníkovi přesně to zboží, po kterém zrovna touží, to je jen jedna možnost pro chytré nakupování. Měnit ceny podle toho, jak se jednotlivé výrobky prodávají, to chce v době papírových štítků hodně času a energie.

Začínají se proto, zatím především v zahraničí, rozmáhat digitální cenovky, které cenu zobrazují na displeji. Spotřeba energie je u nich minimální a cena se může měnit klidně několikrát v průběhu dne. Rohlík může být ráno za standardní cenu, přes poledne, kdy není tak velký odbyt a pečivo obchodníkům tvrdne, bude za polovinu, a v odpolední špičce, kdy pekárny v prodejnách nestíhají, se opět zdraží.

V Česku se lze s tímto moderním trendem setkat v Datartu. „Digitální cenovky již používáme. Dynamická cenotvorba se řídí podle aktuálního zájmu o konkrétní zboží. Výsledkem jsou konkurenceschopné ceny,“ vysvětluje mluvčí Iva Pavlousková. Lidl naopak s digitálními cenovkami nepracuje a v nejbližší budoucnosti o tom ani neuvažuje. DM pak hodlá zavést digitální cenovky plošně, nejen v Česku. Je tedy zřejmě jen otázkou času, kdy i tady papírové cenovky z regálů zmizí.

Související článek

Vyzkoušeli jsme chytré brýle, které lidem vrací zrak

Nasazuji si brýle, které vypadají vlastně úplně normálně, jen mají na levé nožičce miniaturní kameru, na pravé zase sluchátko. Zvedám prst, jako bych si chtěl zjednat pozornost, pak ho zabodnu do textu na papíře před sebou a světe div se, brýle mi ho do sluchátka začnou číst. Dobrou češtinou prakticky bez přízvuku. Tyto brýle toho zvládnou mnohem víc.

Naprosto samozřejmě se pak průběžná změna cen využívá v internetových obchodech. „Děláme klasické výprodeje v rámci ukončení nabídky produktu či akční pobídky. S ohledem na široký výběr zboží, který máme, mimochodem je to přes 200 tisíc produktů, upravujeme ceny téměř každý den,“ potvrzuje Patricie Šedivá z Alza.cz.

Zatím to tedy vypadá, že české obchody chytré technologie spíš nesměle oťukávají. O značný krok dál jsou e-shopy, které mají také více možností. I kamenné prodejny už ale začínají přinejmenším chytře analyzovat.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama